Ο βρώμικος αέρας που αναπνέουμε στην Ευρώπη είναι υπεύθυνος για το θάνατο 400 χιλιάδων ανθρώπων κάθε χρόνο.
1.000 πρόωροι θάνατοι καθημερινά στην ΕΕ απο την ατμοσφαιρική ρύπανση, αριθμός 10 φορές υψηλότερος από αυτόν των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Στην Ευρώπη, ο αέρας που αναπνέουμε θα μπορούσε να είναι και ο θάνατος μας. Στην πραγματικότητα, η ατμοσφαιρική ρύπανση θα μπορούσε να σκοτώσει μέχρι 400.000 ανθρώπους κάθε χρόνο.
Εκτός αυτού, μας κοστίζει εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ από βλάβες στην υγεία των πολιτών της Ευρώπης.
Η κακή ποιότητα του αέρα στις πλούσιες ευρωπαϊκές οικονομίες, είναι μια κρυμμένη κρίση στην οποία συντελούν μία σειρά παραγόντων, και πλέον έχει ανάγει την ευρωπαϊκή ήπειρο στην ήπειρο με τον μεγαλύτερο περιβαλλοντικό κίνδυνο για την υγεία.
Το ελεγκτικό συμβούλιο της ΕΕ δημοσίευσε μία έκθεση με τίτλο: «Ατμοσφαιρική Ρύπανση: Η υγεία μας εξακολουθεί να μην είναι επαρκώς προστατευμένη» .
Παρόλο που τα πρότυπα ποιότητας της ατμόσφαιρας της ΕΕ έχουν καθοριστεί εδώ και 20 χρόνια, δεν έχουν ακόμη υιοθετηθεί από όλες τις χώρες στον ίδιο βαθμό. Αυτό που θεωρείται καθαρός αέρας στην Κρακοβία θεωρείται απαράδεκτος στις Βρυξέλλες.
Ο ΠΟΥ υπολογίζει ότι κάθε χρόνο περίπου 2 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο πεθαίνουν πριν από την ώρα τους λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και έχει δημοσιεύσει λεπτομερείς οδηγίες σχετικά με αποδεκτά επίπεδα διοξειδίου του αζώτου, διοξειδίου του θείου, του όζοντος εδάφους και των αιωρούμενων σωματιδίων.
Ο Janusz Wojciechowski, επικεφαλής του συμβουλίου, δήλωσε ότι τα ευρήματα ήταν απαράδεκτα: «Έχουμε μια κρίση δημόσιας υγείας στην Ευρώπη λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης». Στατιστικά
Πρόσθεσε ότι συντελούνται περισσότεροι από 1.000 πρόωροι θάνατοι καθημερινά στην ΕΕ, αριθμός 10 φορές υψηλότερος από αυτόν των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Ο κ. Wojciechowski δήλωσε επίσης ότι η ΕΕ δαπανά 3,4 δισ. Ευρώ για ρυπογόνα καύσιμα - σχεδόν διπλάσια από τα 1,8 δισ. Ευρώ που δαπανήθηκαν για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. «Η ατμοσφαιρική ρύπανση πρέπει να αντιμετωπιστεί ως προτεραιότητα από την ΕΕ. Ελπίζουμε ότι κατά την επόμενη οικονομική περίοδο θα είναι».
Η έκταση του προβλήματος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Ευρώπη επισημάνθηκε από την έρευνα του Πανεπιστημίου Queen Mary του Λονδίνου, η οποία διαπίστωσε ότι μικροσκοπικά σωματίδια άνθρακα, που συνήθως προέρχονται από καύση ορυκτών καυσίμων, βρέθηκαν σε πλακούντα, ενώ δεν έχουν μελετηθεί ακόμα οι αρνητικές επιδράσεις στα έμβρυα.
Η ποιότητα του αέρα στο Λονδίνο είναι αυτή τη στιγμή τέτοια που μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου η πόλη είχε ήδη παραβιάσει το όριο ρύπανσης του 2018.
Μια ανάλυση από το Berkeley Earth κατέληξε στο συμπέρασμα ότι στα πιο μολυσμένα μέρη της Ευρώπης, η ποιότητα του αέρα ήταν τόσο επιβλαβής όσο το κάπνισμα επτά τσιγάρων την ημέρα.
Ο Pascal Smet, υπουργός Μεταφορών και Δημοσίων Έργων στις Βρυξέλλες, κάλεσε στο Twitter τον κόσμο σε μια ημέρα χωρίς αυτοκίνητα σε μια συμβολική χειρονομία για να επιστήσει την προσοχή στο θέμα και να προτείνει μια λύση.
20 Σεπτεμβρίου 2018
Του Sean Fleming
Πηγή και περισσότερα: World Economic Forum