Νομοσχέδιο ΥΠΕΝ: Αδειοδοτικά κίνητρα σε φωτοβολταϊκά έως 600 Μεγαβάτ για προσθήκη μπαταρίας – Οι υπόλοιπες αλλαγές σε σχέση με το υπό διαβούλευση κείμενο

Στη φόρμουλα για την προσθήκη μπαταριών από ώριμα φωτοβολταϊκά εντοπίζονται οι περισσότερες αλλαγές στις προβλέψεις του σχεδίου νόμου του ΥΠΕΝ για «γκάζι» στην αποθήκευση χωρίς ενίσχυση, όπως αυτό κατατέθηκε στη Βουλή, σε σχέση με το κείμενο το οποίο είχε τεθεί σε διαβούλευση. Πρώτη και σημαντική αλλαγή είναι πως πλέον καθορίζεται το χαρτοφυλάκιο που θα επωφεληθεί της αδειοδοτικής πριμοδότησης – και το οποίο ανέρχεται συνολικά σε 600 Μεγαβάτ. 

Από αυτό το χαρτοφυλάκιο τα 300 Μεγαβάτ αφορούν έργα στο ΕΣΜΗΕ, ενώ τα υπόλοιπα 300 Μεγαβάτ στο δίκτυο διανομής. Παράλληλα, έχει διευρυνθεί η «δεξαμενή» των πάρκων που μπορούν να αξιοποιήσουν τη συγκεκριμένη πρόβλεψη, καθώς στις μονάδες με σύμβαση πώλησης ή σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης, έχουν προστεθεί και οι σταθμοί οι οποίοι συμμετέχουν απευθείας στην αγορά (στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και τα έργα με PPAs). 

 

Άλλος τρόπος διάκρισης της ενέργειας 

Τα φωτοβολταϊκά θα πρέπει να έχουν τεθεί σε λειτουργία μετά τις 4η Ιουλίου 2019 ή να έχουν λάβει ΟΠΣ μέχρι τις 31 Οκτωβρίου. Για να εντάξουν τα έργα τους στο μέτρο, θα πρέπει οι παραγωγοί να υποβάλουν μέχρι τις 30 Απριλίου 2025 στους αρμόδιους φορείς αιτήσεις τροποποίησης των σχετικών αδειών. Η ένταξη στο μέτρο φαίνεται πως θα γίνει με χρονική προτεραιότητα, με βάση τουλάχιστον όσα αναφέρονται στη σχετική διάταξη. 

Σε σχέση με το υπό διαβούλευση κείμενο, δεν έχουν αλλάξει τα τεχνικά χαρακτηριστικά της μπαταρίας, έχει ωστόσο τροποποιηθεί ο τρόπος με τον οποίο θα διακρίνεται (και θα τιμολογείται) η παραγωγή που θα εγχέεται από το φωτοβολταϊκό, από την ενέργεια από τη μονάδα αποθήκευσης. 

Πλέον καθορίζεται ότι αυτό θα γίνεται με την εγκατάσταση διακριτού πιστοποιημένου μετρητή, και όχι με κριτήριο τη χρονική ζώνη έγχυσης της ενέργειας

«Εκτός» η πριμοδότηση ομαδοποιημένων έργων 

Επίσης, έχει αφαιρεθεί το πλεονέκτημα της ευελιξίας στη λειτουργία όσον αφορά τους στατικούς και δυναμικούς περιορισμούς. «Οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί της παρούσας δύνανται να εγχέουν ισχύ πέραν των ορίων που τίθενται από τους στατικούς ή δυναμικούς περιορισμούς υπό την προϋπόθεση ότι ισόποση ισχύς απορροφάται από τον σταθμό αποθήκευσης», αναφερόταν στην υπό διαβούλευση ρύθμιση, με το συγκεκριμένο εδάφιο να έχει πλέον απαλειφθεί. 

 

Από το σχέδιο νόμου έχει επίσης απαλειφθεί η αδειοδοτική πριμοδότηση για προσθήκη μπαταριών και από ομαδοποιημένα «μικρά» φωτοβολταϊκά. Υπενθυμίζεται ότι στη διαβούλευση περιλαμβανόταν ρύθμιση προβλεπόταν πως οι ιδιοκτήτες μίας συστοιχίας «μικρών» φωτοβολταϊκών θα μπορούν να καταθέσουν από κοινό αίτημα εγκατάστασης μπαταρίας στο κοινό σημείο σύνδεσης. Μάλιστα, η ίδια δυνατότητα δινόταν και σε τρίτο επενδυτή, ο οποίος αν είχε εξασφαλίσει τη συναίνεση όλων των κατόχων θα μπορούσε να εκμεταλλεύεται τη μονάδα αποθήκευσης. 

Χωρίς αλλαγές το «γκάζι» στις standalone μπαταρίες 

Στον αντίποδα, ελάχιστες αλλαγές υπάρχουν στη fast track αδειοδότηση αυτόνομων μπαταριών, όπως για παράδειγμα η επικαιροποίηση της προθεσμίας (μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024) της Υπουργικής Απόφασης που θα καθορίζει το μέγιστο χαρτοφυλάκιο, τα δικαιολογητικά και τα κριτήρια αξιολόγησης. Μία προσθήκη έχει γίνει για τις αυτόνομες μονάδες στο ΕΔΔΗΕ, όπου αναφέρει πως αυτές θα υπόκεινται στους περιορισμούς έγχυσης που ισχύουν στο ΕΣΜΗΕ, μέχρι την έκδοση της Υπουργικής που θα ισχύει για το δίκτυο διανομής. 

Καμία αλλαγή δεν υπάρχει επίσης στη διάταξη παροχής αδειοδοτικών κινήτρων για την εγκατάσταση μπαταριών σε κατόχους συμβατικών μονάδων, οι οποίες συνδέονται στο σύστημα μεταφοράς και είτε έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας από την 1η Ιανουαρίου 2024, είτε πρόκειται να βάλουν «λουκέτο». Ως αποτέλεσμα, με το συγκεκριμένο μέτρο θα μπορούν να υλοποιηθούν μονάδες αποθήκευσης συνολικής ισχύος έως 450 Μεγαβάτ. Επίσης, προβλέπεται φίλτρο «ιδιοκτησιακής διασποράς» των αυτόνομων μπαταριών, καθώς κάθε παραγωγός δεν θα μπορεί να υλοποιεί έργα μεγαλύτερος ισχύος από 150 Μεγαβάτ, συνυπολογίζοντας σε αυτό το πλαφόν και τα έργα που θα υλοποιήσουν τυχόν συνδεδεμένες με αυτόν επιχειρήσεις. 

Δύο κατηγορίες για τις μικρές ανεμογεννήτριες 

Όσον αφορά τις υπόλοιπες ρυθμίσεις, μία τροποποίηση αφορά τις μικρές ανεμογεννήτριες (ισχύος έως 30 κιλοβάτ), όπου η ταρίφα τους διαχωρίζεται ανάλογα με το ύψος. Έτσι ανεμογεννήτριες με ύψος έως 30 μέτρα θα λαμβάνουν Τιμή Αναφοράς 157 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, ενώ με μεγαλύτερο ύψος 110  ευρώ ανά Μεγαβατώρα. 

Παράλληλα, η μείωση των εγγυητικών επιστολών καταλαμβάνει τα υποψήφια έργα ανά την επικράτεια, και όχι μόνο στα ΜΔΝ. Επίσης, προστίθενται τα μικρά υδροηλεκτρικά στις μονάδες βιομάζας και βιοαερίου, τα έργα αυτοπαραγωγής και τις Ενεργειακές Κοινότητες που μπορούν να αξιοποιήσουν τα 3,8 Μεγαβάτ ανά υποσταθμό στο δίκτυο διανομής, από το περιθώριο των 10 Μεγαβάτ που μπορεί να διαθέσει ο ΔΕΔΔΗΕ ανά υποσταθμό, πέραν του υφιστάμενου περιθωρίου. 

Παράλληλα, ανατρέπεται υπέρ της αυτοπαραγωγής η ποσόστωση για την κάλυψη των διαθέσιμων περιθωρίων ανά υποσταθμό ή ανά μετασχηματιστή υψηλής τάσης/μέσης τάσης (ΥΤ/ΜΤ), χωρίς να συνυπολογίζεται σε αυτά η ισχύς των 10 Μεγαβάτ. Έτσι, πλέον για την αυτοπαραγωγή θα διατίθεται το 60% (από 20% που προβλεπόταν πριν) και σε παραγωγούς το 40% (από 80%). 

Τέλος, προβλέπεται η διάθεση ηλεκτρικού «χώρου» 150 Μεγαβάτ σε Ενεργειακές Κοινότητες ΟΤΑ που θα αξιοποιούν το virtual net-metering και οι οποίες έχουν υποβάλει αιτήσεις σύνδεσης μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2024. Με αυτό τον τρόπο, θα μπορέσουν να υλοποιήσουν έργα Ενεργειακές Κοινότητες που δρομολογούν ανάλογα σχέδια, όπως αυτή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.  

f