Οι θέσεις του ΠΟΣΠΗΕΦ στο νομοσχέδιο - Έμφαση σε μπαταρίες και εγκαταστάσεις σε γη υψηλής παραγωγικότητας

15 09 2024 | 06:16

Τις θέσεις του εξέφρασε στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης για το νομοσχέδιο της κυβέρνησης ο σύνδεσμος ΠΟΣΠΗΕΦ.

Εστιάζει στο ρόλο των μπαταριών και στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε γη υψηλής παραγωγικότητας..

Άρθρο 38

«Το άρθρο 38 το οποίο προσθέτει το άρθρο 11Γ στον ν.4685/2020.

Για τους σταθμούς της παραγράφου 1, του συγκεκριμένου άρθρου, πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να εγχέουν ισχύ πέραν των ορίων που τίθενται από τους στατικούς ή δυναμικούς περιορισμούς υπό την προϋπόθεση ότι ισόποση ισχύς απορροφάται από τον σταθμό αποθήκευσης, όπως ακριβώς ισχύει και για τους σταθμούς της παραγράφου 5.
Η δυνατότητα αυτή κρίνεται αναγκαία γιατί αν ένας σταθμός ισχύος 1MW έχει στατικό περιορισμό στα 730kW, και έχει δυνατότητα φόρτισης 1 ώρα η ενέργεια που θα μπορεί εγχέει σε 1 ώρα θα είναι 0,73MWh και όχι 1MWh. Το γεγονός αυτό οδηγεί σε μειονεκτική θέση τον συγκεκριμένο σταθμό, στην συμμετοχή του στην αγορά.
Οι στατικοί περιορισμοί μπήκαν για να αυξηθεί το θερμικό όριο των γραμμών. Επειδή έγχυση από τους σταθμούς αυτούς θα γίνεται σε ώρες που η παραγωγή των ΦΒ έχει μειωθεί, η δυνατότητα έγχυσης στο 1MW αντί για 0,73MW δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα υπερφόρτωσης των γραμμών. Επιπρόσθετα με την ρύθμιση αυτή ο βελτιστοποιείται ο τρόπος συμμετοχής των συγκεκριμένων έργων στην εξισορρόπηση της αγοράς.»

Άρθρο 39
Θα πρέπει να προβλεφθεί η κατανομή της ισχύος των μονάδων αποθήκευσης μεταξύ του ΕΣΜΗΕ και του ΕΔΔΗΕ. Δεδομένου ότι η μεγαλύτερη ισχύς ΑΠΕ αυτή τη στιγμή είναι συνδεδεμένη στο ΕΔΔΗΕ, θα πρέπει τουλάχιστον το 50% της ισχύος των μονάδων αποθήκευσης που θα αδειοδοτηθούν, να αφορά στο Δίκτυο ΕΔΔΗΕ.
Βασικό πλεονέκτημα αυτής της επιλογής είναι το γεγονός ότι, οι συγκεκριμένες μονάδες αποθήκευσης μπορούν πολύ γρηγορότερα να συνδεθούν και να παράξουν αποτέλεσμα (ταχύτερη ένταξη στο δίκτυο), καθώς δεν απαιτούνται χρονοβόρες διαδικασίες αδειοδότησης και υλοποίησης υποσταθμών και δικτύων, ενώ παράλληλα χρειάζονται λόγω των παραπάνω, μικρότερο αρχικό κεφάλαιο επένδυσης.
Παράλληλα, σημαντική παράμετρος είναι η διασπορά των μονάδων αποθήκευσης που μπορεί να επιτευχθεί μέσω του Δικτύου ΕΔΔΗΕ που είναι πολύ σημαντική για την ασφάλεια και επάρκεια του δικτύου τόσο συνολικά, όσο και σε τοπικό επίπεδο.

Προσθήκη Άρθρου
Να προστεθεί άρθρο όπου θα προβλέπεται η τοποθέτηση μόνο μπαταριών behind the meter χωρίς την υποχρεωτική ταυτόχρονη εγκατάσταση Φ/β Σταθμού σε καταναλωτές μέσης και χαμηλής τάσης. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν οι καταναλωτές να εκμεταλλευτούν τα κυμαινόμενα τιμολόγια (πορτοκαλί και κίτρινο) και να απολαμβάνουν πολύ χαμηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας.

Τροποποίηση του εδαφίου 6, της παραγράφου 6α του άρθρου 56 του Ν2637/1998 ως εξής :
Ειδικά η παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς εγκατεστημένης ισχύος μικρότερης ή ίσης του ενός μεγαβάτ (1 MW) επιτρέπεται σε αγροτεμάχια που χαρακτηρίζονται ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών της Αττικής, καθώς και των περιοχών της Επικράτειας που έχουν ήδη καθοριστεί ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας από εγκεκριμένα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (Γ.Π.Σ.) ή Σχέδια Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.) του ν. 2508/1997 (Α’ 124), σε Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου (Ζ.Ο.Ε.) του άρθρου 29 του ν. 1337/1983 (Α’ 33) και σε Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια του ν. 4447/2016 (Α’ 241), υπό την προϋπόθεση ότι οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί, για τους οποίους χορηγούνται δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή, μετά την έναρξη ισχύος της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/74123/2971/29.7.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Β’ 3149), δεν υπερβαίνουν το μηδέν κόμμα οχτώ τοις εκατό (0,8%), καλύπτουν αγροτικές εκτάσεις που αθροιζόμενες με τις αγροτικές εκτάσεις υψηλής παραγωγικότητας που καλύπτουν φωτοβολταϊκοί σταθμοί που έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία ή έχουν χορηγηθεί δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης και τις εκτάσεις υψηλής παραγωγικότητας που καλύπτουν φωτοβολταϊκοί σταθμοί που εγκαθίστανται σύμφωνα με την παρ. 11 του άρθρου 51 του ν. 4178/2013 (Α’ 174), δεν υπερβαίνουν το μηδέν κόμμα οχτώ τοις εκατό (0,8%) του συνόλου των καλλιεργούμενων εκτάσεων της κάθε Περιφερειακής Ενότητας.

Αιτιολόγηση:
Το εν λόγω εδάφιο έχει σήμερα ως εξής:
Ειδικά η παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς εγκατεστημένης ισχύος μικρότερης ή ίσης του ενός μεγαβάτ (1 MW) επιτρέπεται σε αγροτεμάχια που χαρακτηρίζονται ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών της Αττικής, καθώς και των περιοχών της Επικράτειας που έχουν ήδη καθοριστεί ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας από εγκεκριμένα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (Γ.Π.Σ.) ή Σχέδια Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.) του ν. 2508/1997 (Α’ 124), σε Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου (Ζ.Ο.Ε.) του άρθρου 29 του ν. 1337/1983 (Α’ 33) και σε Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια του ν. 4447/2016 (Α’ 241), υπό την προϋπόθεση ότι οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί, για τους οποίους χορηγούνται δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή, μετά την έναρξη ισχύος της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/74123/2971/29.7.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Β’ 3149), δεν υπερβαίνουν το μηδέν κόμμα οχτώ τοις εκατό (0,8%), καλύπτουν αγροτικές εκτάσεις που αθροιζόμενες με τις αγροτικές εκτάσεις που καλύπτουν φωτοβολταϊκοί σταθμοί που έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία ή έχουν χορηγηθεί δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης και τις εκτάσεις που καλύπτουν φωτοβολταϊκοί σταθμοί που εγκαθίστανται σύμφωνα με την παρ. 11 του άρθρου 51 του ν. 4178/2013 (Α’ 174), δεν υπερβαίνουν το μηδέν κόμμα οχτώ τοις εκατό (0,8%) του συνόλου των καλλιεργούμενων εκτάσεων της κάθε Περιφερειακής Ενότητας.

Επειδή η αρχική ερμηνεία του νόμου και το αίτημα των μικρών παραγώγων και αγροτών έδινε τη δυνατότητα να γίνονται η ανωτέρω σταθμοί σε γη υψηλής παραγωγικότητας μεχρι ποσοστό 0,8% της συνολικής καλλιεργούμενης γης ανά περιφερειακή ενότητα.

Επειδή σε πλείστες των περιπτώσεων με βάση την ερμηνεία του ανωτέρω νόμου το όριο καλύφθηκε μόνο με γη μη χαμηλής παραγωγικότητας χωρίς κανένα όριο από την υψηλη

Επειδή με τις προτεραιότητες που δόθηκαν από την υπουργική απόφαση του Αυγούστου του 2022 πολλές αιτήσεις μικρών παραγώγων και κυρίως ενεργειακών κοινοτήτων ενώ είχαν υποβληθεί έγκαιρα προ τριετίας όταν υπήρχε επαρκές όριο σε καλλιεργούμενη γεωργική γη αλλά στη συνέχεια λόγο αλλαγής των προτεραιοτήτων καλύφθηκε το όριο από αιτήσεις των Ομάδων Α και Β που αφορούσαν μεγάλα έργα .

Επειδή με τη συγκεκριμένη αναφορά εκατοντάδες έργα ενεργειακών κοινοτήτων και μικρών παράγωγων παρόλο που δεν έχει εξαντληθεί το όριο του 0,8% επί γης υψηλής παραγωγικότητας στην πριφερειακη ενότητα που πρόκειται να εγκατασταθούν, με τη συγκεκριμένη αναφορά ( που συναθροίζει και την απλή γεωργική γη για την κάλυψη του ορίου) τίθενται εκτός αξιολόγησης ,και τώρα αλλά και στο μέλλον

Επειδή το όριο πρέπει να αφορά αποκλειστικά τη γη υψηλός παραγωγικότητας σε ποσοστό 0,8% επί της συνολικής γεωργικής Γης ανά περιφερειακή ενότητα και να μη συν αθροίζεται με τις υπόλοιπες γεωργικές εκτάσεις.

Ζητάμε¨ Την τροποποίηση του συγκεκριμένου εδάφιου

φ