Πώς οι μεγάλες μπαταρίες «σαμποτάρουν» τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο
Τα έργα με μεγάλες μπαταρίες, που μπορούν δίνουν λύση στην στοχαστικότατα των ΑΠΕ, παρέχοντας σταθερή ενέργεια, έχουν γίνει αρκετά φθηνά για τους επενδυτές παγκοσμίως, με αποτέλεσμα να απορρίπτουν μεγάλο αριθμό σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο.
Έτσι, αλλάζει η μακροπρόθεσμη οικονομική απόδοση των μονάδων αερίου, που χρησιμοποιούνται κυρίως στην Ευρώπη και σε μερικές περιοχές των ΗΠΑ.
Όπως αναφέρουν στο Reuters παραγωγοί, εκπρόσωποι τραπεζών που χρηματοδοτούν έργα, αναλυτές και σύμβουλοι, ορισμένα project με μπαταρίες παρέχουν ήδη εφεδρική ενέργεια στο σύστημα, σε τιμή ανταγωνιστική με τις μονάδες αερίου, κάτι που σημαίνει ότι αυτές χρησιμοποιούνται λιγότερο.
Συγκεκριμένα, μόνο το πρώτο εξάμηνο του έτους, 68 μονάδες διεθνώς μπήκαν «σε πάγο» ή ακυρώθηκαν, σύμφωνα με στοιχεία του πρακτορείου, που προέρχονται από την Global Energy Monitor.
Υπό εξέταση το μοντέλο λειτουργίας
Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι επενδυτές δεν μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν το υφιστάμενο μοντέλο, όπου οι μονάδες αερίου λειτουργούν συνεχώς. Αντί αυτού, θα πρέπει να προβλέπεται πόση παραγωγή απαιτείται σε περιόδους αιχμής της ζήτησης και να αντισταθμίσουν τη ασταθή λειτουργία των ΑΠΕ, η οποία είναι δύσκολο να προβλεφθεί.
Αντίστοιχα, οι τράπεζες επικεντρώνονται στη χρηματοδότηση μονάδων που έχουν εγγυημένα έσοδα, σύμφωνα με πηγές του κλάδου. Κυρίως στην Ευρώπη, παρέχονται ενισχύσεις σε εφεδρικές μονάδες, μέσω της αγοράς εξισορρόπησης, όπου οι προμηθευτές υποβάλλουν προσφορές και όσοι επιλέγονται αποζημιώνονται για να διατηρούν τα εργοστάσια έτοιμα να τεθούν σε λειτουργία, προκειμένου να καλύψουν την αιχμή της ζήτησης.
Παρότι, οι ενισχύσεις μπορούν να βελτιώσουν τα οικονομικά μεγέθη των μονάδων, αλλά δεν επαρκούν για να εγγυηθούν τα μακροπρόθεσμα κέρδη.
Σημειώνεται ότι, οι επενδυτές μπαταριών συμμετέχουν επίσης σε δημοπρασίες στην αγορά και έχουν αρχίσει να κερδίζουν συμβάσεις.
Επιπλέον, το κόστος έχει μειωθεί περισσότερο από το μισό, από το 2016 έως το 2022, σε 151 δολάρια/KWh, σύμφωνα με το BloombergNEF.
Αυξανόμενα ρίσκα για τις μονάδες αερίου
Παράλληλα, συντελούν και άλλοι παράγοντες που καθιστούν μη ανταγωνιστική τη λειτουργία των σταθμών αερίου.
Οι προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα μπορεί να προσθέσουν άλλο ένα κόστος στις μονάδες ορυκτών καυσίμων. Για παράδειγμα, χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ, εξετάζουν το ενδεχόμενο να καταστήσουν υποχρεωτική την μετατροπή των μονάδων, με εγκατάσταση υποδομών δέσμευσης και αποθήκευσης CO2.
Επιπλέον, καθώς προχωράει η ενεργειακή μετάβαση, ενδέχεται να μειωθεί η ανάγκη για χρήση εφεδρικών μονάδων. Χαρακτηριστικά, η βρετανική Octopus τον τελευταίο χρόνο προσέφερε προγράμματα αποζημίωσης σε καταναλωτές, για να μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας, σε περιόδους αιχμής ζήτησης. Οι δοκιμές που έγιναν κάλυψαν ένα ποσό ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, ισοδύναμο με αυτό που θα κάλυπτε μια μικρή μονάδα φυσικού αερίου.
Τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν επίσης έναν περαιτέρω ανασταλτικό παράγοντα, καθώς μπορούν να φορτίζονται όταν η ζήτηση είναι χαμηλή και στη συνέχεια να τροφοδοτούν τα σπίτια ή να στέλνουν ενέργεια πίσω στο δίκτυο, κατά τις περιόδους αιχμής της ζήτησης.
Ένα τυπικό ηλεκτροκίνητο όχημα μένει σταθμευμένο το 90% του χρόνου, με μια μπαταρία ικανή να αποθηκεύσει αρκετή ενέργεια για να τροφοδοτήσει το μέσο σύγχρονο σπίτι για δύο ημέρες, ανέφερε η πλατφόρμα ενεργειακού λογισμικού Kaluza, σε έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Δεκέμβριο.
Τα 40 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα που αναμένονται στην Ευρώπη μέχρι το 2030, είναι ικανά να εκτοπίσουν περίπου το ένα τρίτο της ισχύος ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο, σύμφωνα με την Kaluza.