Τέλος στις διαφημίσεις των ορυκτών καυσίμων!

05 10 2021 | 08:34

Η Greenpeace μπλοκάρει το διυλιστήριο της Shell στο Ρότερνταμ και ξεκινά Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών για την απαγόρευση των διαφημίσεων και χορηγιών ορυκτών καυσίμων στην Ευρώπη

Περισσότεροι από 80 ακτιβιστές της Greenpeace Ολλανδίας από 12 χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, απέκλεισαν σήμερα το πρωί την είσοδο στο διυλιστήριο της Shell στο Ρότερνταμ χρησιμοποιώντας διαφημίσεις ορυκτών καυσίμων από όλη την Ευρώπη. Η Greenpeace με την ειρηνική αυτή διαμαρτυρία καλεί τον κόσμο να συμμετάσχει στην "Επανάσταση (για ένα μέλλον) χωρίς ορυκτά καύσιμα" και να απαιτήσει την "Απαγόρευση των διαφημίσεων ορυκτών καυσίμων". Η συγκεκριμένη δράση έρχεται καθώς πολλά γραφεία της Greenpeace στην ΕΕ, ανάμεσά τους και το ελληνικό, δουλεύοντας μαζί και με άλλες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις σε κάποιες χώρες[1] ξεκίνησαν σήμερα μία ειδική μορφή συλλογής υπογραφών[2] σε όλη την Ευρώπη μέσα από τη διαδικασία της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών (ECI: European Citizens Initiative), ζητώντας έναν νέο νόμο που θα απαγορεύει τις διαφημίσεις και τις χορηγίες των ορυκτών καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων με έδρα την Ευρώπη, όπως η Total Energies και η Royal Dutch Shell, συγκαταλέγονται στις 20 μεγαλύτερες εταιρείες ορυκτών καυσίμων με τις μεγαλύτερες ανθρακικές εκπομπές στον κόσμο. Ωστόσο, οι εταιρείες αυτές αφιερώνουν μεγάλο μέρος της επικοινωνίας τους στην παραπληροφόρηση για το κλίμα και το “πράσινο ξέπλυμα” (greenwashing), λειτουργώντας με τέτοιον τρόπο ώστε να αποπροσανατολίσουν, να καθυστερήσουν και να αποτρέψουν την πραγματική δράση για το κλίμα που τόσο απεγνωσμένα χρειάζεται ο κόσμος. Με αυτήν την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ΕΠΠ) μπορούμε να διαμορφώσουμε τον νόμο και να πάρουμε το βήμα από μερικές από τις πιο ρυπογόνες εταιρείες του κόσμου. Εάν η ΕΠΠ φτάσει το ένα εκατομμύριο επαληθευμένες υπογραφές μέσα σε έναν χρόνο, τότε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι νομικά υποχρεωμένη να ανταποκριθεί και να εξετάσει την εφαρμογή του σχετικού αιτήματος στην ευρωπαϊκή νομοθεσία[1].

Η σχετική έρευνα του DeSmog, “Words vs. Actions: Η αλήθεια πίσω από τη διαφήμιση ορυκτών καυσίμων”, η οποία δημοσιεύθηκε σήμερα για λογαριασμό του ολλανδικού γραφείου της Greenpeace, διαπίστωσε ότι σχεδόν τα δύο τρίτα των διαφημίσεων των έξι εταιρειών που αξιολογήθηκαν ήταν "πράσινο ξέπλυμα" - παραπλανούν δηλαδή τους καταναλωτές, καθώς δεν αντικατοπτρίζουν με ακρίβεια τις επιχειρηματικές δραστηριότητες των εταιρειών και προωθούν ψευδείς λύσεις. Οι ερευνητές του DeSmog εξέτασαν περισσότερες από 3.000 διαφημίσεις των έξι ενεργειακών κολοσσών Shell, Total Energies, Preem, Eni, Repsol και Fortum στο Twitter, το Facebook, το Instagram και το YouTube. Για τους τρεις χειρότερους παραβάτες - Shell, Preem και Fortum - το 81% των διαφημίσεων κάθε εταιρείας χαρακτηρίζεται ως greenwashing. Ο μέσος όρος και για τους έξι ενεργειακούς κολοσσούς είναι 63%[3].

Για την Total Energies, την εταιρεία που έχει αναλάβει ως διαχειριστής την κοινοπραξία ExxonMobil-Total-ELPE για την εξόρυξη πετρελαίου και αερίου στην Ελλάδα δυτικά και νοτιοδυτικά της Κρήτης, τα ευρήματα της έκθεσης είναι το ίδιο ανησυχητικά. Το 13% των διαφημίσεων που αξιολογήθηκαν σε αυτό το σετ δεδομένων από την Total Energies προωθούσαν ψευδείς λύσεις, εκ των οποίων το 8% αυτών αφορούσε στο ορυκτό αέριο. Αν συνδυάσουμε τις διαφημίσεις της εν λόγω εταιρείας για ορυκτά καύσιμα μαζί με τις διαφημίσεις της για ψευδείς λύσεις, παρατηρούμε ότι ακριβώς το ένα τρίτο των διαφημίσεων της Total (33%) προωθεί προϊόντα για το κλίμα που είναι επιβλαβή για τον πλανήτη.

Η εποχή των φτηνών ορυκτών καυσίμων έχει περάσει ανεπιστρεπτί και η εμμονή εταιρειών σε ψευδεπίγραφες λύσεις και προπαγάνδα όπως το ορυκτό αέριο μας εξαναγκάζουν σε ένα δυσοίωνο μέλλον για τη ζωή μας και τον πλανήτη. Με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών έχουμε μία ιστορική ευκαιρία να απαγορεύσουμε τις διαφημίσεις και τις χορηγίες των εταιρειών ορυκτών καυσίμων, ‘εξαναγκάζοντας’ εταιρείες όπως η Total Energies να σταματήσουν τη ‘βρώμικη’ δραστηριότητά τους” δήλωσε ο Κωστής Γριμάνης, υπεύθυνος της εκστρατείας για την Κλιματική Δικαιοσύνη στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace.

Λιγότερο από ένας μήνας απομένει μέχρι τη Διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα (COP26) στην Γλασκώβη και η Ευρώπη ασχολείται με το πώς θα αυξηθεί η παραγωγή ορυκτού αερίου που θα μας εγκλωβίσει σε περισσότερες εκπομπές, τη στιγμή που πρέπει να απαλλαγούμε από αυτήν την εξάρτηση. Η ενεργειακή κρίση που πλήττει την Ευρώπη έχει ενορχηστρωθεί από το λόμπι του ορυκτού αερίου και του πετρελαίου, εις βάρος των καταναλωτών και του πλανήτη. Ο αντιπερισπασμός από το κλίμα και οι τακτικές καθυστέρησης κρατούν την Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη αγκιστρωμένη στα ορυκτά καύσιμα, εμποδίζοντας την επειγόντως αναγκαία πράσινη και δίκαιη μετάβαση. Ήρθε η ώρα να πούμε όχι άλλη προπαγάνδα, όχι άλλη ρύπανση, όχι άλλο κέρδος εις βάρος των ανθρώπων και του πλανήτη.

Έχουμε μία ιστορική ευκαιρία να απαγορεύσουμε τις διαφημίσεις των ορυκτών καυσίμων. Για να πετύχουμε, πρέπει να συγκεντρώσουμε 1 εκατομμύριο υπογραφές. Καλούμε τους πολίτες να συμμετέχουν σε αυτήν την πρωτοβουλία για να σταματήσουμε μαζί την προπαγάνδα αυτών των εταιρειών. Συμβάλλετε στην προσπάθεια εδώ:

https://act.greenpeace.org/page/87825/petition/1?ea.tracking.id=media

[1] Οι οργανώσεις που υποστηρίζουν αυτή την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών είναι: ActionAid, Adfree Cities, Air Clim, Avaaz, Badvertising, BoMiasto.pl, Ecologistas en Acción, Europe Beyond Coal, FOCSIV, Food and Water Action Europe, Friends of the Earth Europe, Fundación Renovables, Global Witness, Greenpeace, New Weather Institute Sweden, Plataforma por un Nuevo Modelo Energético, RAP, Reclame, Fossielvrij, ReCommon, Stop Funding Heat, STPC, Transport & Environment, Zero

[2] Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών “Απαγόρευση της διαφήμισης και των χορηγιών για ορυκτά καύσιμα”, αλλά και για να στηρίξετε την προσπάθεια, δείτε εδώ:

https://act.greenpeace.org/page/87825/petition/1?ea.tracking.id=media

Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ΕΠΠ ή ECI) είναι ένα αίτημα που αναγνωρίζεται επίσημα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εάν μια ΕΠΠ φτάσει το ένα εκατομμύριο επαληθευμένες υπογραφές μέσα στο χρονικό διάστημα που επιτρέπεται, τότε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι νομικά υποχρεωμένη να ανταποκριθεί και να εξετάσει το ενδεχόμενο να μετατρέψει το σχετικό αίτημα σε ευρωπαϊκό νόμο. Για να μάθετε περισσότερα για τις πρακτικές των εταιρειών ορυκτών καυσίμων και τις ψεύτικες λύσεις, δείτε εδώ: https://www.greenpeace.org/greece/epirease/telos-diafimiseis-kaysima/

[3] Βρείτε τις βασικές πληροφορίες της έκθεσης στα ελληνικά εδώ

https://www.greenpeace.org/static/planet4-greece-stateless/2021/10/e93a58c5-greenpeace-words-vs-actions-the-truth-behind-fossil-fuel-advertising.pdf και την πλήρη έκθεση “Words vs Actions” στα αγγλικά εδώ: https://www.greenpeace.org/nl/klimaatverandering/47999/words-vs-actions/ 

Η έρευνα αξιολόγησε πάνω από 3.000 διαφημίσεις που δημοσιεύθηκαν στο Twitter, το Facebook, το Instagram και το Youtube από την έναρξη της ευρωπαϊκής πράσινης συμφωνίας τον Δεκέμβριο του 2019 έως τον Απρίλιο του 2021. Οι έξι εταιρείες που αναλύθηκαν είναι οι Shell, Total Energies, Preem, Eni, Repsol και Fortum.

 

 

 

 

4 Oκτωβρίου 2021

GREENPEACE