Μήτρου (Lloyds): Βήματα προόδου στα εναλλακτικά καύσιμα της ναυτιλίας - Ο ρόλος της συνθετικής αμμωνίας

Δύο δρόμοι διαγράφονται πλέον για τη συμμετοχή των εναλλακτικών καυσίμων και του υδρογόνου στη ναυτιλία, σύμφωνα με τον Παναγιώτη Μήτρου, Διευθυντή του Τομέα Αερίων της Lloyd Register.

Μιλώντας στο Hydrogen & Green Gases Forum, διευκρίνισε ότι ο πρώτος είναι η χρήση αμιγούς υδρογόνου, κάτι που όμως έχει υψηλές απαιτήσεις. Κατ' επέκταση, προς το παρόν υπάρχουν χρήσεις υγρού υδρογόνου σε κοντινές αποστάσεις, ενώ οι προσπάθειες γίνονται στη βάση της εκτίμησης κινδύνου με πολλές δικλείδες ασφαλείας. Ο κ. Μήτρου πρόσθεσε ότι δεν υπάρχει ακόμα πλήρης εικόνα σε επίπεδο κανονισμών για αυτό το κομμάτι της αγοράς. 

Παράλληλα, υπάρχει και ο έμμεσος τρόπος διείσδυσης στη ναυτιλία, με καύσιμα που έχουν ως μερική βάση το υδρογόνο. Σήμερα τα σχετικά καθεστώτα εξελίσσονται με τις νέες απαιτήσεις που εισάγει ο ΙΜΟ. 

Πάντως, το αποτέλεσμα εκτιμάται ότι θα είναι ακριβό, είτε μιλάμε για συνθετική μεθανόλη, συνθετικό μεθάνιο, ή συνθετική αμμωνία, δηλαδή τις τρεις βασικές πλατφόρμες για εναλλακτικά καύσιμα στη ναυτιλία. 

Για το συνθετικό μεθάνιο και τη μεθανόλη υπάρχει εμπειρία στον κλάδο, ενώ στην αμμωνία σήμερα γίνονται οι πρώτες δοκιμές μηχανών για εφαρμογές μεγάλης κλίμακας. Μάλιστα, το πρώτο πλοίο για εμπορική χρήση με αμμωνία θα παραδοθεί μέσα στο 2026, άρα υπάρχει σημαντική άνοδος. Την ίδια στιγμή, παραμένει το μεθάνιο και LNG ως πρώτη επιλογή στις παραγγελίες.

Επιπλέον, τα εναλλακτικά καύσιμα ενισχύονται και από το νέο κανονιστικό πλαίσιο του ΙΜΟ που προβλέπει ποινές και κόστος για όσους υστερήσουν, παράλληλα με ειδικό μπόνους για όσους τα εφαρμόσουν.

Στην ξηρά το πρόβλημα είναι η διαθεσιμότητα που απουσιάζει αυτή τη στιγμή σε όρους ηλεκτρικής προμήθειας και υποδομών παραγωγής. Ο κ. Μήτρου υπογράμμισε ότι σήμερα τρέχει στο εξωτερικό ένα σχέδιο για εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών ίσες με τις ενεργειακές ανάγκες της Ελλάδας, ώστε να μπορέσει με 5 δισ. δολάρια επένδυση να στηρίξει περίπου 20 μεγάλα εμπορικά πλοία.

φ