Κάπρος: Χρειάζεται προσοχή στο δημοσιονομικό κόστος της στήριξης για το υδρογόνο - Προτεραιότητα σε CfD και τοπικούς κόμβους

Η στρατηγική σημασία του ανανεώσιμου υδρογόνου και αερίων είναι δεδομένη, αλλά θα χρειαστεί μια σειρά από πρωτοβουλίες για την ανάπτυξή τους, επισήμανε ο υπουργός ΠΕΝ, Παντελής Κάπρος, ανοίγοντας σήμερα το συνέδριο Hydrogen & Green Gases Forum του energypress. 

Ο υπουργός τόνισε ότι θα πρέπει να μιλάμε πλέον για κλιματικά ουδέτερα καύσιμα με παραγωγή δίχως αέρια του θερμοκηπίου. Οι σχετικοί στόχοι θα καθοριστούν από το ΕΣΕΚ που θα αποφασιστεί από την επόμενη κυβέρνηση. Ταυτόχρονα,  τα υπόλοιπα σχέδια στην Ε.Ε. και στις ΗΠΑ και την Κίνα θέτουν ως στρατηγική απόφαση  πρώτα τη γρήγορη μετάβαση της ηλεκτρικής ενέργειας σε μηδενικό αποτύπωμα. Ο εξηλεκτρισμός μπορεί να προσφέρει γρήγορη μείωση εκπομπών στους δύσκολους τομείς, όμως οι διάφορες χρήσεις της ενέργειας σε βιομηχανία και τις μεταφορές δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν μόνο με ηλεκτρισμό. "Το σύστημα χρειάζεται όχι μόνο κλιματικά ουδέτερα ηλεκτρόνια, αλλά και μόρια. Η στρατηγική επιλογή είναι το πρόγραμμα πρασινίσματος των αερίων καυσίμων στη χώρα και των υγρών καυσίμων", ανέφερε σχετικά ο κ. Κάπρος.

Ως εκ τούτου, το πράσινο υδρογόνο έχει το ρόλο αφενός της υποκατάστασης του "βρόμικου" υδρογόνου σε ορισμένες βιομηχανικές διεργασίες π.χ. τη χαλυβουργία και τα διϋλιστήρια. Ταυτόχρονα, έχει ρόλο μέσω των κυψελών καυσίμου απευθείας σε οχήματα, ενώ έχει τεράστιο μέλλον ως πρώτη ύλη για την παραγωγή των καυσίμων του μέλλοντος. 

Σύμφωνα με τον υπουργό, το πρασίνισμα του αερίου αποτελεί προτεραιότητα για διατήρηση μακροχρόνια των αερίων καυσίμων στο σύστημα της χώρας μας. Η λογική είναι ότι το βιομεθάνιο προκύπτει από την αναμόρφωση του βιοαερίου που συλλέγεται σε διάσπαρτες εγκαταστάσεις. Μελέτες δείχνουν ότι η Ελλάδα διαθέτει αξιοσημείωτο δυναμικό βιοαερίου που δεν έχει αξιοποιηθεί, άρα πρέπει να γίνει συλλογή βιοαερίου, να υπάρξει μια υποδομή συλλογής και μεταφοράς σε συγκεκριμένες θέσεις κοντά σε αγωγούς αερίου, ώστε να μετατρέπεται εκεί σε βιομεθάνιο και να δεσμεύεται CO2 ως πρώτη ύλη.

Αργότερα θα αρχίσει η διοχέτευση και πράσινου υδρογόνου στα ίδια δίκτυα και πολύ αργότερα θα υπάρχουν ειδικοί αγωγοί μόνο με υδρογόνο. Το συνθετικό μεθάνιο επίσης έχει ρόλο να παίξει στο μελλοντικό ενεργειακο μείγμα.

Ο κ. Κάπρος πρόσθεσε ότι με την ίδια λογική θα γίνει και το πρασίνισμα των υγρών καυσίμων, τη στιγμή που στη ναυτιλία δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο καύσιμο επιλογής μέχρι στιγμής. 

Πάντως, το κλιματικά ουδέτερο υδρογόνο έχει ένα οικονομικό πρόβλημα: Είναι όπως όταν ξεκίνησαν τα φωτοβολταϊκά χρόνια πριν και ήταν πολύ ακριβά, αλλά με μια κρίσιμη μάζα επενδύσεων έγιναν εν τέλει ανταγωνιστικά. "Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για το δημοσιονομικό κόστος των επιδοτήσεων και την επίδραση στα τιμολόγια. Δεν είμαστε σε χώρα με άφθονη δημοσιονομική δυνατότητα, εξαρτώμαστε από τα ευρωπαϊκά κονδύλια. Στο βιομεθάνιο τα οικονομικά είναι πιο ευνοϊκά, αλλά στο υδρογόνο θέλει προσοχή", επισήμανε ο υπουργός.

Στο εξής προτεραιότητα θα πρέπει να είναι η ανάπτυξη βασικών υποδομών και πιλοτικών υποδομών. Πρόκειται για κόμβους που συνδυάζουν χρήση υδρογόνου με παραγωγή ΑΠΕ με οικονομική βιωσιμότητα και τοπική εμβέλεια.

Κατά τον υπουργό, οι συμβάσεις οικονομικών διαφορών είναι ένας κατάλληλος τρόπος στήριξης του κλάδου μαζί με υποχρεωτικές ποσοστώσεις. Το εργαλείο αυτό μπορεί να δώσει οικονομική προβλεψιμότητα για τις επιχειρήσεις και ομαλή διαχείριση του κόστους. 

Ο κ. Κάπρος στάθηκε και στο ρυθμιστικό ζήτημα, λέγοντας ότι πρώτο πράγμα είναι η νομοθεσία και οι κανονισμοί που δεν υπάρχουν σήμερα για τα κλιματικά ουδέτερα αέρια. "Η λέξη φυσικό αέριο πρέπει να αντικατασταθεί με την έκφραση φυσικό αέριο και κλιματικά ουδέτερα αέρια. Η Ελλάδα έχει δυνατότητα να παίξει εξαγωγικό ρόλο στον κλάδο λόγω των ΑΠΕ που διαθέτει. Θα δούμε στο μέλλον τον πλήρη μετασχηματισμό των διϋλιστηρίων διατηρώντας τον εξαγωγικό τους χαρακτήρα. Θα δούμε και τις διασυνδέσεις υδρογόνου που θα δώσουν αυτό το ρόλο στη χώρα μας", κατέληξε. 

 

 

σ