ΑΙΤΗΜΑ ΠΟΣΠΗΕΦ
Ως προκύπτει από το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, οι ιδιώτες επενδυτές – φορείς υλοποίησης νέων υποσταθμών (Υ/Σ) Υψηλής Τάσης, έχουν στη διάθεση τους προθεσμία 36 μηνών, ήτοι ισόποση με τη διάρκεια ισχύος της Ο.Π.Σ, προς ολοσχερή ολοκλήρωση του έργου τους, το οποίο περιλαμβάνει την εμπρόθεσμη ολοκλήρωση τόσο του σταδίου της αδειοδότησης του Υ/Σ και των Δικτύων Μέσης Τάσης (Κ.Α.Δ) όσο και του σταδίου κατασκευής αυτών.
Ωστόσο, μόνο το στάδιο αδειοδότησης των ανωτέρω έργων αυτό καθ’ εαυτό διαρκεί αντικειμενικά χρονικό διάστημα 2 – 2,5 ετών (!), καθώς περιλαμβάνει τα κάτωθι ιδιαιτέρως χρονοβόρα και πολύπλοκα αδειοδοτικα στάδια, η ολοκλήρωση των οποίων δεν επαφίεται καν στον ιδιώτη επενδυτή αλλά εξαρτάται αποκλειστικά από τις αδειοδοτούσες αρχές:
• έκδοση περιβαλλοντικής αδειοδότησης (ΑΕΠΟ),
• έκδοση βεβαίωσης καταλληλόλητας,
• μεταβίβαση κυριότητας του χώρου εγκατάστασης του Υ/Σ,
• εκπόνηση των αναγκαίων τεχνικών εγγράφων,
• κατάθεση και υπογραφή κυρίου και συμπληρωματικού τεύχους σύμβασης σύνδεσης,
• σχεδιασμός των κοινών αποκλειστικών δικτύων και της όδευσης αυτών,
• έγκριση του εν λόγω σχεδιασμού από τον αρμόδιο διαχειριστή,
• εκπόνηση μελέτης γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης για την σύνδεση στο σύστημα,
• έγκριση της εν λόγω μελέτης από τον αρμόδιο διαχειριστή,
• έκδοσης Πολεοδομικής Αδείας για τον Υ/Σ,
• έκδοση αδειών εκσκαφής από πληθώρα εμπλεκόμενων φορέων για την κατασκευή των έργων Δικτύων Μέσης Τάσης,
• έκδοση αδειών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και
• σωρεία λοιπών συναφών αδειοδοτικών ενεργειών
Σημειωτέον ότι η έναρξη των ως άνω αδειοδοτικών σταδίων καθίσταται αντικειμενικά εφικτή από την έκδοση της οριστικής προσφοράς σύνδεσης και εντεύθεν και δεν υπάρχει δυνατότητα έναρξης της διαδικασίας νωρίτερα, καθισταμένης της υφιστάμενης 36μηνης προθεσμίας ολοκλήρωσης των εν λόγω έργων επέκτασης και διασύνδεσης Συστήματος κυριολεκτικά αδύνατο να τηρηθεί εμπρόθεσμα.
Εκτός αυτού, έντονες δυσχέρειες για την εμπρόθεσμη ολοκλήρωση των έργων ανέγερσης των Υ/Σ, επέκτασης και διασύνδεσης Συστήματος προκαλεί και το γεγονός ότι η 36μηνη προθεσμία δεν ισχύει σε κάθε περίπτωση έργου, αλλά προβλέπονται τρεις (3) διαφορετικές περιπτώσεις προθεσμιών, ως εξής:
- Η περίπτωση κατά την οποία οι Διαχειριστές Συστήματος, αναλαμβάνουν οι ίδιοι την υλοποίηση των εν λόγω έργων, χωρίς να εμπλέκεται ιδιώτης επενδυτής, για τους οποίους ισχύει η προθεσμία των 36 μηνών, διαθέτοντας παράλληλα, όμως, το δικαίωμα για παράταση της 36μηνης προθεσμίας με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή τους που κοινοποιείται στη Ρ.Α.Ε., σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 13 τελευταίο εδάφιο του ν. 4951/2022 .
- Η περίπτωση κατά την οποία την υλοποίηση των εν λόγω έργων αναλαμβάνει ιδιώτης επενδυτής, ο οποίος έχει λάβει όρους σύνδεσης με άδεια παραγωγού, οπότε και δεν απαιτείται εν προκειμένω η έκδοση άδειας εγκατάστασης του άρθρου 17 του ν. 4951/2022 και ισχύει η προθεσμία των 36 μηνών, χωρίς δυνατότητα παράτασης.
- Η περίπτωση κατά την οποία την υλοποίηση των εν λόγω έργων αναλαμβάνει ιδιώτης επενδυτής που έχει λάβει όρους σύνδεσης χωρίς άδεια παραγωγού και απαιτείται εν προκειμένω η έκδοση άδειας εγκατάστασης σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν. 4951/2022. Στην περίπτωση αυτή, προβλέπεται για την έκδοση της άδειας εγκατάστασης προθεσμία 12 μηνών, εκκινούμενη από την εμπρόθεσμη, κατ’ άρθρο 5 παρ. 12 του ν. 4951/2022, αποδοχή της οριστικής προσφοράς σύνδεσης, και έναρξη εν προκειμένω της 36μηνης προθεσμίας από την ημέρα έκδοσης της άδειας εγκατάστασης - λόγω της αυτοδίκαιης παράτασης της οριστικής προσφοράς σύνδεσης και της οικείας Σύμβασης Σύνδεσης μέχρι τη λήξη της άδειας εγκατάστασης κατ’ άρθρο 5 παρ. 16 εδάφιο γ’ του ν. 46951/2022. Παράλληλα, δίνεται εν προκειμένω και η δυνατότητα παράτασης της 36μηνης επίμαχης προθεσμίας για διάστημα 12 μηνών, όπως προκύπτει από το άρθρο 19 παρ. 1 και 4 του ν. 4951/2022.
Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, σε περίπτωση που την υλοποίηση των εν λόγω έργων αναλάβουν από κοινού ιδιώτες επενδυτές τόσο της δεύτερης όσο και της τρίτης κατά τα ανωτέρω περίπτωσης, συναντάται το εξής παράδοξο: Για την κατασκευή του ίδιου υποσταθμού και την ολοκλήρωση των ίδιων έργων επέκτασης και διασύνδεσης Συστήματος συντρέχουν παράλληλα δύο διαφορετικές προθεσμίες. Για μεν τους ιδιώτες επενδυτές της δεύτερης περίπτωσης υφίσταται η προθεσμία των 36 μηνών, χωρίς να υπάρχει ουδεμία δυνατότητα παράτασης, για δε τους ιδιώτες επενδυτές της τρίτης περίπτωσης δίνεται περιθώριο 24 επιπλέον μηνών για την τελική ολοκλήρωση των έργων, λαμβανομένων υπόψη της 12μηνης προθεσμίας για την έκδοση άδειας εγκατάστασης και της δυνατότητας 12μηνης παράτασης της ισχύος της, ως αναλύθηκαν ανωτέρω.
Η παράλληλη συνδρομή δύο διαφορετικών προθεσμιών για την ολοκλήρωση ενός κοινού έργου δημιουργεί αδιαμφισβήτητα άνισες συνθήκες για την υλοποίησή του, προκαλώντας σφοδρές προστριβές μεταξύ των εμπλεκόμενων επενδυτών, που κωλύουν την μεταξύ τους συνεργασία ήδη από τα πρώιμα στάδια αυτής. Το γεγονός δε αυτό είναι προφανές ότι θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο τα συμφέροντα των επενδυτών της δεύτερης περίπτωσης που βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση, αλλά και τα συμφέροντα των επενδυτών της τρίτης περίπτωσης, με δεδομένο ότι η αδυναμία συνεργασίας των θα οδηγήσει εν τέλει σε αδυναμία ολοκλήρωσης των επίμαχων έργων, επιφέροντας την οικονομική καταστροφή αμφοτέρων των επενδυτών.
Για τους λόγους αυτούς, εύλογα αιτούμαστε την ίση μεταχείριση επενδυτών της δεύτερης και τρίτης κατά τα ανωτέρω περίπτωσης, εάν έχει επιλεγεί η συνεργασία τους για την από κοινού υλοποίηση των έργων ανέγερσης υποσταθμού Υ/Σ και των εργασιών κατασκευής των δικτύων μέσης τάσης, μέσω της παροχής στους επενδυτές της δεύτερης περίπτωσης της δυνατότητας παράτασης της 36μηνης προθεσμίας ολοκλήρωσης των εν λόγω έργων κατά χρονικό διάστημα τουλάχιστον 24 μηνών, (διατηρουμένης ως έχει της υφιστάμενης προθεσμίας για την κατασκευή των φ/β πάρκων, η οποία δεν πάσχει από το προλεχθέν πολύπλοκο και χρονοβόρο αδειοδοτικό πλέγμα).
Για την ΠΟΣΠΗΕΦ
Ο Προέδρος
Παναγής Γιάννης