Ρολόγια τοίχου, φωτιστικά κι αξεσουάρ φτιαγμένα από τα τεύχη της Σχεδίας που έμειναν απούλητα
«Είμαστε το μοναδικό περιοδικό στον κόσμο που επαναχρησιμοποιεί τα τεύχη που μένουν απούλητα» λέει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων με περηφάνια και ενθουσιασμό ο εκδότης του περιοδικού δρόμου «Σχεδία» Χρήστος Αλεφάντης και μιλά για την ιδέα που «γεννήθηκε» πριν από 4,5 χρόνια κι έγινε πραγματικότητα μόλις τον προηγούμενο μήνα.
«Σκεφτήκαμε ότι τα περιοδικά που μένουν στην αποθήκη μας να τα αξιοποιήσουμε με έναν τρόπο που είναι και "πράσινος" και έχει και κοινωνικό πρόσημο» τονίζει ο κ. Αλεφάντης. «Πρόκειται για το "Σχεδία αρτ", ενός νέου κοινωνικού και άκρως περιβαλλοντικού προγράμματος που παίρνει σάρκα και οστά, με όραμα να υποστηρίξει ακόμα περισσότερο, ακόμα περισσότερους συνανθρώπους μας που δοκιμάζονται σκληρά».
Οι εγκαταστάσεις του «Σχεδία αρτ» (τα εργαστήρια, ο εκθεσιακός χώρος, το κεντρικό σημείο λιανικής και χονδρικής πώλησης) βρίσκονται σε κατάστημα στη Στοά Εμπόρων στο κέντρο της Αθήνας, με «στόχο να μεταφερθεί στα νέα γραφεία μας και στον δικό μας χώρο, σε ένα ιστορικό κτίριο στην οδό Κολοκοτρώνη. Το όραμα είναι ο πολυχώρος «Σχεδία αρτ» να αποτελέσει σημείο συνάντησης και κόμβο αλληλεγγύης και εφαρμοσμένης κοινωνικής καινοτομίας» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χρήστος Αλεφάντης.
Οι άνθρωποι που δίνουν νέα ζωή στις σελίδες της Σχεδίας είναι οι πωλητές της οι οποίοι την άνοιξη του 2016, συμμετείχαν σε δωρεάν μαθήματα επαναχρησιμοποίησης. «Η πρώτη ομάδα ωφελουμένων του προγράμματος αποτελούνταν από ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας (άνω των 50 χρόνων). Εκπαιδεύτηκαν και εξακολουθούν να εκπαιδεύονται ώστε να μπορούν οι ίδιοι να δημιουργήσουν/παραγάγουν προϊόντα υψηλής ποιότητας όπως, φωτιστικά, σουβέρ, αξεσουάρ. Να αναφέρουμε επίσης ότι έχουν ορισμένοι εξ αυτών ήδη προσληφθεί κανονικά, ενώ θέσεις απασχόλησης (μερικής και πλήρους) προβλέπεται να δημιουργηθούν για όλους τους συμμετέχοντες τόσο στα ίδια τα εργαστήρια όσο και στους υπόλοιπους τομείς που θα συμπληρώνουν το πρόγραμμα "Σχεδία αρτ" (πωλητήριο, εξυπηρέτηση πελατών, καθαριότητα κλπ), έτσι ώστε να μπορέσουν να αναπτύξουν ακόμη περισσότερο τις δεξιότητές τους, χωρίς να έχουν το άγχος της απώλειας εισοδήματος, αφού, εξαιτίας της πολύωρης καθημερινής εκπαίδευσης, δεν θα είχαν χρόνο να διανείμουν τη "Σχεδία"» υπογραμμίζει ο κ. Αλεφάντης ο οποίος επισημαίνει ότι όλα τα προϊόντα είναι χειροποίητα, μοναδικά και άριστης ποιότητας.
«Σε όλη τη διαδικασία της παραγωγής, προτεραιότητα έχουν υλικά, αγαθά και προϊόντα που έχουν κατασκευαστεί και παραχθεί στην Ελλάδα, ενώ στόχος μας είναι ο αγοραστής και υποστηρικτής να αποκτήσει κάτι που πραγματικά θα του αρέσει και θα θέλει να το φοράει (αν είναι κόσμημα), στο σπίτι, το γραφείο, τη δουλειά», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο εκδότης της Σχεδίας.
Οικονομικά οφέλη
Πόσο μπορεί να κοστίζει η επαναχρησιμοποίηση από την ανακύκλωση; Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο εκδότης της Σχεδίας γίνεται φανερό ότι το πρόγραμμα επαναχρησιμοποίησης των αδιάθετων τευχών του περιοδικού αποδίδει περισσότερο. «Χαρακτηριστικό είναι ότι για κάθε τόνο χαρτιού (περίπου 5.000 περιοδικά, αφού κάθε περιοδικό ζυγίζει περίπου 200 γραμμάρια) οι εταιρείες ανακύκλωσης προσφέρουν ως αμοιβή 80 ευρώ (επίσημη προσφορά εταιρείας ανακύκλωσης προς τη «Σχεδία», τον Δεκέμβριο του 2016). Από την άλλη, με τη μέθοδο της επαναχρησιμοποίησης, αυτά τα 5.000 περιοδικά μπορούν, ενδεικτικά, να αποδώσουν: 150.000 μολύβια, 769 καλάθια, 600.000 σκουλαρίκια, 75.000 χαρτοσακούλες, 3.333 σουβέρ», λέει ο κ. Αλεφάντης.
Και φαγητό από μάγειρες της Σχεδίας
Από τον επόμενο μήνα, στα μέσα Φεβρουαρίου αναμένεται να είναι έτοιμο να λειτουργήσει και το εστιατόριο της Σχεδίας, καθώς στα άμεσα σχέδια του Χρήστου Αλεφάντη είναι η νέα στέγη της να λειτουργεί ως πολυχώρος και να φιλοξενεί όλα τα προγράμματα του περιοδικού. «Πριν από έναν μήνα μετακομίσαμε στην καρδιά της Αθήνας, σε ένα ιστορικό κτίριο στην οδό Κολοκοτρώνη, το οποίο στα τέλη της δεκαετίας του 1890 ήταν οργανοποιείο. Επιδίωξή μας είναι να μεταμορφωθεί σε έναν πολυχώρο συνάντησης και κόμβο αλληλεγγύης και εφαρμοσμένης κοινωνικής καινοτομίας» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και διευκρινίζει ότι «έχουμε ήδη κανονίσει με τον σεφ Λευτέρη Λαζάρου και έχει σχεδιάσει το μενού που θα έχει το εστιατόριό μας, ενώ θα εκπαιδεύσει και τους μάγειρες που θα απασχολούνται σε αυτό, οι οποίοι θα είναι είτε πωλητές της Σχεδίας είτε άτομα από ευπαθείς κοινωνικές ομάδες κι από κοινωνικές δομές. Το εστιατόριο θα λειτουργεί από νωρίς το πρωί μέχρι αργά το βράδυ και θα καλύπτει όλες τις προτιμήσεις των πελατών που θέλουμε να αισθάνονται πρώτα από όλα άνετα και οικεία στον χώρο μας».
Από την πλευρά του, ο γνωστός σεφ Λευτέρης Λαζάρου τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η βασική επιδίωξή του είναι «να ξυπνήσουμε παιδικές μνήμες από την κουζίνα της μαμάς και ταυτόχρονα θα εντάξουμε ανθρώπους πίσω στη ζωή. Το μενού έχει σχεδιαστεί. Θέσαμε στο επίκεντρο, πρώτον, τις θρεπτικές ουσίες του πιάτου και δεύτερον υλικά που μπορούν να χορτάσουν έναν άνθρωπο έστω και με μία μερίδα. Ο στόχος μας δεν είναι να κάνουμε ένα εστιατόριο που θα έρχεται ο άλλος και θα χαλαρώνει πίνοντας δύο κιλά κρασί και τρώγοντας εφτά πιάτα, αλλά να καταλαβαίνει τι είναι αυτό που γίνεται, να τρώει μια μερίδα φαγητό και να απολαμβάνει ένα ποτήρι κρασί, αν θέλει. Όλα αυτά με το ελάχιστο δυνατό τίμημα. Το μενού έχει όσπρια, έχει λαδερά, έχει μαγειρευτό φαγάκι. Θέλουμε να έρθει κόσμος μέσα, να μας γνωρίσει, να μας μάθει».
12 Ιανουαρίου 2019
Κάτια Παπαδοπούλου
Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ