Αθ.Δαγούμας: Ερώτημα στην Κομισιόν για την κατάργηση των πιστοποιήσεων των Διαχειριστών Αερίου – Θέμα κατάργησης της ανεξαρτησίας της ΡΑΕ
Η πολιτειακή ηγεσία έχει δικαίωμα να αλλάξει το μοντέλο λειτουργίας των Διαχειριστών δικτύων αερίου στη χώρα μας, σημείωσε πριν από λίγο σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Α. Δαγούμας, κληθείς να σχολιάσει την τροπολογία του ΥΠΕΝ με την οποία αίρεται η υποχρέωση πιστοποίησης των Διαχειριστών, κατά τη μεταβολή της μετοχικής σύνθεσής τους.
Ωστόσο, ο πρόεδρος της ΡΑΕ εξέφρασε σοβαρές αντιρρήσεις σε σχέση με την αναδρομική ισχύ της εν λόγω ρύθμισης, αφού με την τροπολογία καταργούνται και οι πιστοποιήσεις στις οποίες έχει ήδη προχωρήσει η ΡΑΕ για την ΕΔΑ Αττικής, την ΕΔΑ Θεσσαλονίκης και τη ΔΕΔΑ – αλλά και για την εταιρεία Hengas, η οποία έχει προηγηθεί.
«Θα απευθύνουμε σχετικό ερώτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κατάργηση αποφάσεων της ΡΑΕ», ώστε να διευκρινιστεί αν αυτό είναι σύννομο, σημείωσε. Όπως πρόσθεσε, η κατάργηση των αποφάσεων, τις οποίες έπρεπε να λάβει η ΡΑΕ με βάση το πλαίσιο ιδιοκτησιακού διαχωρισμού που ισχύει έως αυτή τη στιγμή στη χώρα μας, ισοδυναμεί με κατάργηση της ανεξαρτησίας της Αρχής.
Όπως έγραψε το energypress, οι σχετικές ρυθμίσεις στην τροπολογία ανοίγουν τον δρόμο για ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΔΕΠΑ Υποδομών από την Italgas, καθώς απλοποιούν τις διαδικασίες, έτσι ώστε να μην εξαρτάται η ολοκλήρωση της συμφωνίας από τους όρους που θέτει η ΡΑΕ στις αποφάσεις πιστοποίησης των ΕΔΑ.
Σημειώνεται ότι οι αποφάσεις της ΡΑΕ επί της ουσίας καθιστούσαν άκυρη την πιστοποίηση, αν ο επενδυτής προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου εντός τριετίας από τη μεταβίβαση της ΔΕΠΑ Υποδομών και αν δεν διατηρήσει αμετάβλητο το οργανόγραμμα των τριών ΕΔΑ.
Σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα, με την τροπολογία η πολιτειακή ηγεσία επέλεξε να καταργήσει το μοντέλο του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού (στο πλαίσιο του οποίου είναι απαραίτητες οι πιστοποιήσεις), αντικαθιστώντας το με το μοντέλο του λειτουργικού-νομικού διαχωρισμού. Πρόσθεσε πως και το δεύτερο μοντέλο προβλέπεται από το κοινοτικό δίκαιο, ενώ είναι απόλυτα στη δικαιοδοσία της πολιτείας να αποφασίσει ποιο καθεστώς θα ακολουθείται στη χώρα μας.
Ωστόσο, όπως πρόσθεσε, εγείρεται σοβαρό ζήτημα με την κατάργηση των αποφάσεων που έχει ήδη λάβει η Αρχή για τις πιστοποιήσεις – τις οποίες εξάλλου έπρεπε να λάβει η ΡΑΕ, με βάση το πλαίσιο ιδιοκτησιακού διαχωρισμού που ισχύει έως αυτή τη στιγμή στη χώρα μας και θα ισχύει μέχρι την υπερψήφιση της τροπολογίας.
Όπως τόνισε, στην περίπτωση πιστοποίησης των ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ Θεσσαλονίκης και ΔΕΔΑ, ποτέ δεν εκφράστηκαν πολύ συγκεκριμένες αντιρρήσεις από την Italgas. Ο μόνος επιπλέον όρος που πρόσθεσε η ΡΑΕ, στην πιστοποίηση, ήταν η υποβολή από την εταιρεία ενός οργανογράμματος λειτουργίας, αφού δεν είχε πριν παρουσία στη χώρα μας. Μέχρι αυτή τη στιγμή, δεν το έχει πράξει η Italgas.