Τα κίνητρα για τα "πράσινα" πλοία στην ακτοπλοΐα
"Με ένα καινοτόμο πακέτο μέτρων, επιλύουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι θαλάσσιες συγκοινωνίες στα μικρά - και όχι μόνο - νησιά". Με αυτήν τη φράση περιγράφει στο Capital.gr κυβερνητικός παράγοντας το νέο σχέδιο που τίθεται σε εφαρμογή από το Υπουργείο Ναυτιλίας για τη στήριξη της νησιωτικότητας μέσα από την αναβάθμιση των μεταφορικών υπηρεσιών.
Για την πρόταση, η οποία έχει εγκριθεί επί της αρχής από την Κομισιόν, έχει "κλειδώσει" χρηματοδότηση από τους πόρους του ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ θα αξιοποιηθεί και το πρόγραμμα "Νέαρχος", το οποίο συμπεριελήφθη στο νομοσχέδιο για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική.
Στόχος της πρόσθετης χρηματοδότησης, η οποία αναμένεται να φτάσει συνολικά τα 370 εκατ. ευρώ, είναι να προσφέρονται μεγαλύτερα μισθώματα στους αναδόχους των μικρών άγονων γραμμών και να κλείνουν πολυετείς συμβάσεις 5-7 ετών, σε αντίθεση με αυτές που υπογράφονται σήμερα, οι οποίες δεν έχουν μεγάλη διάρκεια.
Αυτό το κίνητρο θα δημιουργεί την υποχρέωση στην ανάδοχη εταιρεία να δρομολογεί πλοία σύγχρονης τεχνολογίας στις γραμμές, τα οποία θα είναι ευθυγραμμισμένα με τους νέους "πράσινους" κανονισμούς.
Η πρόταση θα καλύψει όλες τις νησιωτικές περιφέρειες, με ιδιαίτερη έμφαση σε νότιο και βόρειο Αιγαίο, λόγω πολυνησίας. Συγκεκριμένα αφορά 44 γραμμές, υφιστάμενες και νέες, σε δρομολόγια τόσο επιβατικά όσο και τροφοδοσίας (cargo). Ανάμεσα στις γραμμές που θα εξυπηρετηθούν θα είναι και η Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα, προκειμένου, όπως λένε οι πληροφορίες, να δρομολογηθεί επιτέλους ένα νέο πλοίο και να αποφευχθούν φαινόμενα ταλαιπωρίας των επιβατών, όπως αυτά των προηγούμενων ημερών.
Αρμόδιες πηγές λένε στο Capital.gr ότι το χρονοδιάγραμμα είναι συγκεκριμένο και το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί σε πρώτο βαθμό από τη νέα περίοδο 2022 - 2023. "Το σημαντικό είναι ότι έχει κλειδώσει η χρηματοδότηση. Από εκεί και πέρα και σε συνεργασία με τις τοπικές κοινότητες θα εκπονηθεί αναλυτική μελέτη και θα οριστικοποιηθούν οι γραμμές" επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλης Κουτουλάκης επισκέφθηκε προ ημερών τα Δωδεκάνησα και συνομίλησε με τοπικούς παράγοντες για το σχέδιο αναβάθμισης των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών.
H κυβέρνηση συζητά φυσικά και με το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το οποίο έχει διενεργήσει τεχνικές μελέτες επί της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου, αναλαμβάνοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στο project.
Το θέμα της ανανέωσης είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για την εγχώρια ακτοπλοΐα, αν αναλογιστεί κανείς πως στο τέλος του 2021 το 60% του στόλου θα είναι εντός του ορίου ηλικίας των 30 ετών, ενώ το 2030 το 74% του στόλου θα είναι πάνω από 30 ετών, όπως έδειξε η πρόσφατη έρευνα της XRTC Business Consultants.
(του Γιώργου Γεωργίου, capital.gr)
31 Αυγούστου 2021