Γερμανική οικονομία και κλιματική αλλαγή

13 08 2021 | 08:51

Η κλιματική αλλαγή εξελίσσεται σε ολοένα σημαντικότερο ζήτημα για την γερμανική οικονομία. Οι καταστροφικές πλημμύρες σε Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία και Ρηνανία-Παλατινάτο στα μέσα Ιουλίου υπογράμμισαν με τον πλέον ξεκάθαρο, αλλά και οδυνηρό τρόπο ότι χρειάζονται ριζικές τομές αν θέλουμε να περιορίσουμε τη συχνότητα ακραίων καιρικών φαινομένων. Στο μεταξύ οι περισσότερες γερμανικές εταιρίες έχουν αναγνωρίσει την ανάγκη ανάληψης πρωτοβουλιών. Ακόμα και οι επενδυτές ζητούν πλέον από τις εταιρείες περισσότερη διαφάνεια σχετικά με την στρατηγική αντιμετώπισης της νέας πρόκλησης.

Αρκετές ευρωπαϊκές ασφαλιστικές εταιρείες στην Ευρώπη απάντησαν στις πιέσεις των επενδυτών, συμπεριλαμβανομένων των Allianz και Munich Re. Δημιούργησαν μάλιστα το χαρτοφυλάκιο Net-Zero Insurance Alliance (NZIA) στο οποίο δεσμεύονται για μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2050. «Στόχος μας είναι να μετασχηματισθεί η οικονομία, έτσι ώστε να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη στους 1,5 βαθμούς», δήλωσε ο επικεφαλής της Allianz Όλιβερ Μπέτε στην παρουσίαση της πρωτοβουλίας των ασφαλιστικών.

Τόσο οι τράπεζες, όσο και τα αμοιβαία κεφάλαια ισχυρίζονται ότι δίνουν πλέον βάρος σε μια χρηματοδότηση φιλική προς το κλίμα. Προφανώς όμως η γερμανική χρηματοοικονομική εποπτική αρχή BaFin διατηρεί αμφιβολίες, για το κατά πόσο τράπεζες και αμοιβαία κεφάλαια είναι έτοιμες για αυτό το βήμα όπως ισχυρίζονται. Έτσι, την περασμένη εβδομάδα δημοσίευσε ένα σχέδιο οδηγίας, σύμφωνα με την οποία οι εταιρείες αμοιβαίων κεφαλαίων θα πρέπει να αναμένουν αυστηρότερους ελέγχους από την αρμόδια εποπτική αρχή.

Η Γερμανία απέτυχε να προστατεύσει το κλίμα

Με σκεπτικισμό παρακολουθεί και ο Γκέρχαρντ Σικ από την πρωτοβουλία πολιτών «χρηματοοικονομική στροφή» την δέσμευση γερμανικών τραπεζών για τον σεβασμό των στόχων της Συμφωνίας του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή. Κατά την άποψή του οι οικειοθελείς δεσμεύσεις των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, όσο ευπρόσδεκτες κι αν είναι, δεν υποκαθιστούν ένα αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο.

Στο μεταξύ και η χημική βιομηχανία κατέληξε στο συμπέρασμα, ότι με μια φιλικότερη προς το περιβάλλον παραγωγή ενδέχεται να αυξήσει τους τζίρους της. Η ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έχει ιδιαίτερη σημασία για μας λόγω της ενεργοβόρας παραγωγικής διαδικασίας, δηλώνει ο πρόεδρος του γερμανικού ομίλου χημικών Covestro από το Λεβερκούζεν Μάρκους Στάιλεμαν. Όμοια άποψη διατυπώνει και ο επικεφαλής της BASF Μάρτιν Μπρουντερμίλερ, ο οποίος φιλοδοξεί να καταστήσει κλιματικά ουδέτερη την μεγαλύτερη χημική  βιομηχανία του κόσμου μέχρι το 2050. Μέχρι το 2030 επιδιώκει τον περιορισμό των ρύπων διοξειδίου του άνθρακα κατά 25% σε σύγκριση με το 2018 και κοστολογεί τις σχετικές επενδύσεις με μέχρι 4 δισεκατομμύρια ευρώ.

Θα πρέπει να περιοριστούν πανευρωπαϊκά οι πτήσεις κατά 30%

Κυβερνήσεις και εταιρείες εξακολουθούν να κινούνται με ρυθμούς χελώνας, διαπιστώνει ο ειδικός σε ζητήματα κλίματος της Greenpeace, Κρίστοφ Τις. Το Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση WWF θεωρεί ότι η Γερμανία έχει αποτύχει στην προσπάθεια αποτελεσματικότερης προστασίας του κλίματος: Ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες για τη βιώσιμη αναδιάρθρωση της οικονομίας, με την ενίσχυση των ΑΠΕ, περιορίστηκε εσκεμμένα όσο το δυνατόν περισσότερο, επικρίνει ο Κρίστοφ Χάινριχ επικεφαλής του τομέα Προστασία της Φύσης στο WWF Γερμανίας: «Η τωρινή κυβέρνηση απέτυχε στη μάχη κατά της κλιματικής κρίσης και της οικονομικής ύφεσης. Την σκυτάλη παίρνει κατά συνέπεια η επόμενη κυβέρνηση, η οποία θα κληθεί "να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά"».

Και οι γερμανικές αεροπορικές εταιρίες έχουν δεσμευθεί να συμβάλλουν στην καταπολέμηση τις κλιματικής αλλαγής. Η Lufthansa για παράδειγμα προτίθεται να περιορίσει κατά 50% τους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2030 και να διασφαλίσει την κλιματική ουδετερότητα μέχρι τα μέσα του αιώνα. Κατά την εκτίμηση των επιστημόνων ωστόσο, την γνώμη των οποίων ζήτησε η Greenpeace, όλα αυτά δεν αρκούν. Ακόμα κι αν τα αεροσκάφη πετούν στην ουσία με ρεύμα στην Ευρώπη θα έπρεπε οι πτήσεις να περιοριστούν κατά περίπου 30% για να γίνουν οι αεροπορικές συγκοινωνίες αισθητά πιο φιλικές προς το περιβάλλον.

(Deutsche Welle)

 

 

 

12 Αυγούστου 2021