Μανουσάκης: Μεγάλες καθυστερήσεις και αντίληψη «δημοσίου» από τη ΡΑΕ – Μας κοστίζει 10 εκατ. ευρώ το 2021 – Στα δικαστήρια αν συνεχίσουν
Ευθύνες στη ΡΑΕ για το γεγονός ότι δεν έχει εισηγηθεί ακόμα τη μείωση των ΥΚΩ, παρότι έχουν λειτουργήσει οι διασυνδέσεις των Κυκλάδων και έχουν σβήσει οι πετρελαϊκές μονάδες στα νησιά, αλλά και για κωλυσιεργία στην έγκριση των 10ετών Προγραμμάτων Ανάπτυξης (έχει εγκρίνει μέχρι το 10ετές 2019-2028…) και του ετήσιου εσόδου του Διαχειριστή, επέρριψε, μιλώντας σήμερα σε δημοσιογράφους, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης.
Ο κ. Μανουσάκης υποστήριξε ότι η ΡΑΕ με την πολιτική της στέρησε εφέτος 10 εκατ. ευρώ από τα καθαρά κέρδη του ΑΔΜΗΕ, αναφερόμενος, αφενός μεν στο γεγονός ότι ο Διαχειριστής θα έχει σημαντική υποανάκτηση του εσόδου το 2021, αφετέρου στο ότι θα κληθεί να καταβάλλει και το πρόστιμο των 5 εκατ. ευρώ που αποφάσισε η ΡΑΕ για το γεγονός ότι δεν είχε ενημερωθεί για τις εξελίξεις σχετικά με τα προβλήματα στην πρόοδο του Δυτικού Διαδρόμου της Πελοποννήσου.
«Η ΡΑΕ εμφανίζεται να λειτουργεί σαν δημόσιο “παλαιάς κοπής” και μας αντιμετωπίζει σαν δημόσιο και όχι ως μια εταιρεία που λογοδοτεί σε επενδυτές», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας "ο ΑΔΜΗΕ είναι μια εταιρεία που λογοδοτεί στους μετόχους της και από τα οικονομικά της αποτελέσματα εξαρτώνται οι επενδύσεις εκσυγχρονισμού του Δικτύου Μεταφοράς, προκειμένου να προσαρμοστεί στις ανάγκες της ενεργειακής μετάβασης". Αντίθετα όπως είπε, σε σχέση με τα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς, «η ΡΑΕ λειτουργεί αργά, σαν να μην πειράζει πότε θα πάρουμε το έσοδο».
«Το έσοδο του 2020 εγκρίθηκε το Φεβρουάριο του 2021. Φέτος είχαμε νέα καθυστέρηση, το αποτέλεσμα της οποίας είναι να επηρεαστούμε κατά 5 εκ. ευρώ ακόμα στα καθαρά κέρδη μας. Μαζί με το πρόστιμο των 5 εκατ. ευρώ, η ΡΑΕ μας κόστισε φέτος10 εκατ. ευρώ" σημείωσε ο κ. Μανουσάκης.
«Αν είχε κάνει η ΡΑΕ κανονικά τη δουλειά της, οι αυξήσεις θα είχαν μπεί από τον Ιανουάριο, θα ήταν απειροελάχιστες στα οικιακά (στο 0,07%) και λιγότερο από 1% στις εταιρείες Μέσης Τάσης, και ταυτόχρονα ο ΑΔΜΗΕ θα εισέπραττε τα 5 εκατ. φέτος και όχι το 2023», είπε ο πρόεδρος του Διαχειριστή. Σημείωσε επίσης πως «ο ΑΔΜΗΕ είχε εισηγηθεί να υπάρξει εσωτερική κατανομή των χρεώσεων ώστε να υπάρξει μεγαλύτερο βάρος στα τιμολόγια χαμηλής τάσης και να υπάρξει ελάφρυνση στους ενεργοβόρους καταναλωτές. Η ΡΑΕ αρνήθηκε να το κάνει και λέει ότι θα το εφαρμόσει από το 2022…»
Συνδέοντας τα τέλη για το δίκτυο μεταφοράς που πληρώνει ο καταναλωτής με την χρέωση των ΥΚΩ στους λογαριασμούς, ο κ. Μανουσάκης ανέφερε: «Στην πράξη δεν θα έπρεπε να υπάρχει καν αυτή η αύξηση στους λογαριασμούς, γιατί θα έπρεπε η ΡΑΕ να έχει εισηγηθεί μείωση των χρεώσεων για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), αμέσως όταν "σβήσαμε" τις πετρελαϊκές μονάδες στην Πάρο και τη Σύρο, με την ολοκλήρωση των πρώτων φάσεων της διασύνδεσης των Κυκλάδων».
Όπως πρόσθεσε, όλες οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ εγκρίνονται από τη ΡΑΕ, με βάση ανάλυση κόστους-οφέλους που δείχνει πως είναι επωφελείς για τους καταναλωτές. Έτσι αυξάνει η Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση και οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος. «Ταυτόχρονα, όμως, θα έπρεπε να μειώνονται οι χρεώσεις ΥΚΩ με τις νησιωτικές διασυνδέσεις, ώστε το τελικό αποτέλεσμα που θα προκύπτει να είναι ελάφρυνση για τον καταναλωτή. Ας μας απαντήσει η ΡΑΕ γιατί δεν έχει εισηγηθεί τη μείωση των ΥΚΩ έως αυτή τη στιγμή», πρόσθεσε.
Αναφερόμενος στα θέματα στα οποία ο ΑΔΜΗΕ καταλογίζει καθυστερήσεις και έχει διαφωνίες, σε σχέση με την πολιτική που ασκεί η ΡΑΕ, ο κ. Μανουσάκης, εκτός από το πρόστιμο των 5 εκατ. ευρώ για την Πελοπόννησο, μίλησε για τις αλλαγές στη μεθοδολογία προσδιορισμού του εσόδου που εισηγείται η ΡΑΕ (έκανε λόγο για θέσπιση αντικινήτρων), την καθυστέρηση στην έγκριση των επενδυτικών σχεδίων, την καθυστέρηση στην έγκριση του εσόδου και την καθυστέρηση στην απάντηση στο αίτημα για είσοδο επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνης».
Σχετικά με το πρόστιμο 5 εκατ. ευρώ που επιβλήθηκε από τη ΡΑΕ επειδή καθυστέρησε η ολοκλήρωση του δικτύου της Πελοποννήσου λόγω των 5 μοναχών, σημείωσε ότι δεν είναι συνολικά θετικό το μήνυμα που περνάει για την ολοκλήρωση επενδύσεων, να αποδίδεται ευθύνη σε αυτόν που τις κάνει για τα εμπόδια που βρίσκει. Αυτό έχει επίδραση, όχι μόνον στα έργα του ΑΔΜΗΕ, αλλά και σε έργα στα οποία απαιτείται η ανάπτυξη δικτύων, για παράδειγμα για τη σύνδεση σταθμών ΑΠΕ ή μονάδων φυσικού αερίου, είπε ο κ. Μανουσάκης.
Ο ΑΔΜΗΕ προχωρά τη μελέτη για εναλλακτική όδευση (διαδικασία που δεν είναι καθόλου εύκολη καθώς πρέπει να αναθεωρηθούν όλες οι αδειοδοτήσεις) αναμένοντας παράλληλα τη δικαστική εξέλιξη του θέματος. Έχει ήδη κάνει αίτηση αναθεώρησης της απόφασης της ΡΑΕ για το πρόστιμο και αν δεν γίνει δεκτή θα απευθυνθεί στα διοικητικά δικαστήρια.
Το ίδιο θα κάνει και αν επαναληφθεί το εφετινό φαινόμενο της πολύ μεγάλης καθυστέρησης στην έγκριση του εσόδου για το 2022. "Εάν μέχρι τον Οκτώβριο δεν αποφασιστεί το έσοδο για το 2022 ο ΑΔΜΗΕ θα προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια", ανέφερε, προσθέτοντας ότι για οποιαδήποτε απόφαση της Αρχής που θα θίγει τα συμφέροντα του ΑΔΜΗΕ, θα ακολουθούνται αντίστοιχες νομικές κινήσεις.
«Πλέον θα αντιμετωπίζουμε το Ρυθμιστή σαν να είναι απέναντί μας. Η σχέση μας πρέπει να επανατοποθετηθεί αλλά σε κάποια σημεία οι διαφορές είναι τέτοιες που δεν μπορούν να γεφυρωθούν. Είμαι αναγκασμένος να αντιμετωπίσω θεσμικά τις αποφάσεις αυτές και να υπερασπιστώ τα συμφέροντα της εταιρείας» ανέφερε ο κ. Μανουσάκης.
Καταλήγοντας, σημείωσε ότι ο ΑΔΜΗΕ είναι από τους μεγαλύτερους επενδυτές στη χώρα και πρέπει η ΡΑΕ να υποστηρίξει αυτή την προσπάθεια, αλλά και εν γένει να βρίσκεται σε συντονισμό με τους Διαχειριστές. «Θέλω να πιστεύω ότι θα βρεθεί μια λύση, ώστε να μην πάμε σε καταστάσεις που θα δημιουργούν αντικίνητρα, ειδικά τη στιγμή που ο ΔΕΔΔΗΕ είναι σε φάση ιδιωτικοποίησης. Πρέπει να πάμε σε ένα λογικό πλαίσιο» ανέφερε.
Οι τρεις πυλώνες της νέας στρατηγικής
Σχετικά με την κάλυψη της αυξημένης ζήτησης για ρεύμα, ο κ. Μανουσάκης σημείωσε ότι η αντικατάσταση του αυτομετασχηματιστή του ΚΥΤ Κουμουνδούρου ενίσχυσε την ασφάλεια του συστήματος, ενώ θα επιταχυνθεί η προσθήκη και του δεύτερου αυτομετασχηματιστή. Παράλληλα, ο Διαχειριστής έχει προχωρήσει σε διοικητικές αλλαγές για την ταχύτερη αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων, με περισσότερους εργαζόμενους σε κάθε βάρδια.
Κάνοντας έναν απολογισμό των τεσσάρων ετών από τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ, σημείωσε πως η πορεία του στα χρόνια που μεσολάβησαν σηματοδοτούν το μεγαλύτερο turnaround σε επιχείρηση στην Ελλάδα, στην οποία διατηρεί την πλειοψηφία το Δημόσιο. Σημείωσε πως ενδεικτικά πως το CAPEX από 70 εκατομμύρια το 2017, αυξήθηκε στο τέλος του 2020 σε 456 εκατ., μαζί με την «Αριάδνη».
Στην καινούρια στρατηγική του Διαχειριστή, σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, πρώτος πυλώνας αποτελεί η προσαρμογή στο καθεστώς κλιματικής κρίσης που βρισκόμαστε, κάτι πυο σημαίνει ότι ο ΑΔΜΗΕ πρέπει να ανανεώνει και να αντικαθιστά το δίκτυο με τρόπο πιο ανθεκτικό στα κλιματικά φαινόμενα.
Παράλληλα, η εταιρεία θέλει να αξιοποιήσει το σύνολο των υποδομών της πέρα από τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας, όπως για παράδειγμα με την εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών, ή την εκμετάλλευση του στόλου βαρέων οχημάτων και των κτιριακών υποδομών της και για την παροχή παράλληλων υπηρεσιών. Τρίτος πυλώνας είναι ο ρόλος που επιδιώκει να παίξει ο Διαχειριστής στην ενεργειακή μετάβαση, και ιδιαίτερα στην ανάπτυξη θαλάσσιων αιολικών πάρκων καθώς και έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.
29 Ιουνίου 2021
energypress