ΑΔΜΗΕ εναντίον ΡΑΕ: Θα προσβάλει δικαστικά το πρόστιμο 5 εκατ. ευρώ που επέβαλε η Αρχή για καθυστερήσεις στην Πελοπόννησο – «Πλήρως αβάσιμη η απόφαση»
Η απόφαση της ΡΑΕ να επιβάλει πρόστιμο 5 εκατ. ευρώ στον ΑΔΜΗΕ για «μη έγκαιρη ενημέρωση της Αρχής» σχετικά με τις καθυστερήσεις στον Δυτικό Διάδρομο Πελοποννήσου, είναι πλήρως αβάσιμη και δεν εξυπηρετεί τη βέλτιστη λειτουργία της αγοράς ενέργειας. Αυτό υποστηρίζουν πηγές του Διαχειριστή που μίλησαν στο energypress, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, ότι η απόφαση της ΡΑΕ «δίνει σήμα υπέρ των τοπικών αντιδράσεων» και είναι ενάντια στην προσπάθεια που γίνεται υπέρ της ταχείας υλοποίησης των έργων υποδομής της χώρας.
Ο Διαχειριστής ενημερώνει μάλιστα ότι:
- Θα προσβάλει δικαστικά τη συγκεκριμένη απόφαση της ΡΑΕ ως πλήρως, νομικά και ουσιαστικά, αβάσιμη.
- Δεν αποδέχεται ότι έχει οποιαδήποτε ευθύνη για τη διαμόρφωση του κόστους της αγοράς εξισορρόπησης και, αν χρειαστεί, θα υποστηρίξει τη θέση του με παράθεση γεγονότων και παροχή στοιχείων, πέραν της ΡΑΕ, προς άλλες ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές.
- Εάν, στη συνέχεια, κρίνει ότι για οποιοδήποτε θέμα δεν αντιμετωπίζεται από την Αρχή με όρους ισονομίας, θα προσβάλει δικαστικά τις αποφάσεις της ώστε να προασπίσει τα έννομα συμφέροντα του.
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν πηγές του ΑΔΜΗΕ για την πορεία των γεγονότων:
Πρώτον, οι αντιδράσεις της Μονής ενάντια στην ολοκλήρωση του Δυτικού Διαδρόμου δεν ήταν κάτι κρυφό από τη ΡΑΕ. Ο ίδιος ο Πρόεδρος & CEO του ΑΔΜΗΕ είχε δηλώσει από το βήμα δημόσιας εκδήλωσης τον Ιανουάριο 2020 την εμπλοκή του έργου εξαιτίας των συγκεκριμένων αντιδράσεων και την έναρξη διαπραγματεύσεων. Παρών στην εκδήλωση ήταν, μάλιστα, ο τότε Πρόεδρος της ΡΑΕ. Μετά την αλλαγή της διοίκησής της, η Αρχή ενημερώθηκε αναλυτικά για το θέμα αυτό από τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης, στην οποία συμμετείχαν ο νυν Πρόεδρος και Α΄ Αντιπρόεδρός της. Μάλιστα, η ενημέρωση που έγινε ήταν λεπτομερής και ζητήθηκε από τον Πρόεδρο της ΡΑΕ.
Δεύτερον, από την πρώτη στιγμή που εκδηλώθηκαν οι αντιδράσεις, ο ΑΔΜΗΕ είχε ενημερώσει εγγράφως και λάμβανε οδηγίες από τον πλειοψηφικό του μέτοχο, το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, για όλες τις ενέργειες του σχετικά με το έργο και για τη διαχείριση των αντιδράσεων. Το ΥΠΕΝ, μάλιστα, συμμετείχε στις διαπραγματεύσεις έως τον Νοέμβριο 2020. Το γεγονός αυτό ήταν επίσης γνωστό στη ΡΑΕ.
Τρίτον, μόλις ασκήθηκαν ένδικα μέσα κατά της ολοκλήρωσης του έργου, ο ΑΔΜΗΕ ενημέρωσε με επιστολή πλέον τη ΡΑΕ επισημαίνοντας τις επιπτώσεις στο χρονοδιάγραμμα του έργου. Σημειώνεται ότι τα ένδικα μέσα ασκήθηκαν τρεις εβδομάδες μετά την έναρξη λειτουργίας του Target Model.
Τέταρτον, από την έναρξη του Target Model την 1η Νοεμβρίου 2020, ο ΑΔΜΗΕ υποβάλλει σε εβδομαδιαία βάση όλα τα δεδομένα της Αγοράς Εξισορρόπησης στη Ρυθμιστική Αρχή προκειμένου να ασκήσει τον εποπτικό της ρόλο και να επιβάλει ποινές σε περίπτωση που διαπιστώσει παράνομες συμπεριφορές.
Σήμα υπερ των αντιδράσεων και προσπάθεια να πληγεί ο Διαχειριστής
Σύμφωνα πάντα με όσα υποστηρίζουν πηγές του ΑΔΜΗΕ μιλώντας στο energypress:
Πρώτον, ο ΑΔΜΗΕ ορθώς ενημερώνει εγγράφως τη Ρυθμιστική Αρχή για εμπλοκές σε έργα του μόνο όταν υφίσταται ουσιαστικός λόγος τροποποίησης του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) και όχι όταν διαπραγματεύεται με τοπικούς φορείς.
Δεν είναι δυνατό να προχωρά σε τροποποίηση του ΔΠΑ επειδή εκδηλώνονται τοπικές αντιδράσεις σε έργα τα οποία έχουν αδειοδοτηθεί πλήρως και κριθεί από το Ανώτατο Δικαστήριο (ΣτΕ).
Η τεκμηρίωση της απόφασης της ΡΑΕ δίνει σήμα υπέρ των τοπικών αντιδράσεων σε αδειοδοτημένα έργα των επενδυτών Ενέργειας συνολικά, όχι μόνο του ΑΔΜΗΕ, για λόγους όπως η «οπτική όχληση» την ώρα που στη χώρα γίνεται προσπάθεια εγκατάστασης νέων ΑΠΕ και μονάδων φυσικού αερίου ικανών να αλλάξουν το ενεργειακό μείγμα της χώρας. Πρόκειται, δηλαδή, για μια απόφαση ενάντια στην προσπάθεια που γίνεται υπέρ της ταχείας υλοποίησης των έργων υποδομής.
Δεύτερον, από την εν λόγω απόφαση προκύπτει ότι η ΡΑΕ κρίνει, χωρίς πάντως να τεκμηριώνει, ότι υπάρχουν συμπεριφορές που πλήττουν τον ανταγωνισμό. Εφόσον η ΡΑΕ κρίνει κάτι τέτοιο, θα περίμενε κανείς να έχει λάβει δραστικά μέτρα τους έξι μήνες που λειτουργούν οι νέες αγορές.
Υποτίθεται, με βάση την απόφαση της, ότι αν είχε ενημερωθεί δεσμευτικά από τον ΑΔΜΗΕ για αλλαγή χρονοδιαγράμματος θα είχε ορίσει δύο ζώνες αγοράς, με ξεχωριστή ζώνη την Πελοπόννησο, ενώ είναι γνωστό ότι οι ενέργειες αυτής της μορφής είναι δύσκολο να τεκμηριωθούν απέναντι στους Ευρωπαϊκούς φορείς, στη βάση τοπικών αντιδράσεων σε ένα πλήρως αδειοδοτημένο έργο.
Το μόνο μέτρο θεραπείας που έλαβε (μη δυνατότητα υποβολής αρνητικών τιμών) δεν μετέβαλε ουσιαστικά το κόστος της αγοράς. Σε κάθε περίπτωση, αν θεωρεί ότι το κόστος της αγοράς εξισορρόπησης –το οποίο προκύπτει πλέον από προσφορά και ζήτηση– συνιστά στρέβλωση, οφείλει να εποπτεύει την αγορά όπως είναι ο ρόλος της σύμφωνα με τον Νόμο.
Αντιθέτως η ΡΑΕ, με την απόφασή της αυτή, προσπαθεί να πλήξει τον Διαχειριστή ο οποίος, με την θεαματική πρόοδο των έργων του συμβάλλει στη μείωση των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος με βάση, μάλιστα, τις δικές της μελέτες και αποφάσεις.
Η απόφαση της ΡΑΕ
Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΕ έλαβε απόφαση για «καμπάνα» 5 εκατ. ευρώ στον ΑΔΜΗΕ για την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του λεγόμενου Δυτικού Διαδρόμου, της γραμμής υπερυψηλής τάσης Πάτρας – Μεγαλόπολης.
Το έργο καθυστερεί λόγω δικαστικής διαμάχης με τις μοναχές της Μονής Αγίων Θεοδώρων στα Καλάβρυτα, οι οποίες πέτυχαν, με δικαστική απόφαση, να μπλοκάρουν το έργο. Μετά και από παρέμβαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σκρέκα μελετάται και νέα εναλλακτική διέλευση, στην περίπτωση που δεν υπάρξει ευνοϊκή δικαστική διέξοδος.
Η ΡΑΕ στην απόφασή της για την επιβολή του προστίμου υποστηρίζει πως ο ΑΔΜΗΕ «δεν άσκησε αποτελεσματικά τις αρμοδιότητές του στο βαθμό που δεν μερίμνησε λαμβάνοντας όλα τα αναγκαία μέτρα πρόληψης για την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου και δεν ενημέρωσε προσηκόντως τη ΡΑΕ ως προς τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου». Σύμφωνα με τη ΡΑΕ το πρόστιμο περιορίστηκε στα 5 εκατ. ευρώ επειδή η Αρχή αναγνώρισε σειρά «ελαφρυντικών» στη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ.
Η ΡΑΕ καλεί τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ «να εκτελεί τα καθήκοντά της με πάσα επιμέλεια και να ενημερώσει αμελλητί την Αρχή» ως προς «τις ενέργειες τις οποίες πρόκειται να αναλάβει άμεσα για την ολοκλήρωση του Δυτικού Διαδρόμου» αλλά και να καταθέσει «τεκμηριωμένο σχέδιο δράσης για την άρση των αιτιών της καθυστέρησης και τη δημιουργία συνθηκών τήρησης του νέου χρονοδιαγράμματος».
25 Μαϊου 2021
energypress