ΥΠΕΝ-Masdar: «Κάτι κινείται» για το project «πρασινίσματος» του Πόρου

Κινητικότητα παρατηρείται σχετικά με το φιλόδοξο project για το «πρασίνισμα» του Πόρου. Συγκεκριμένα, με χθεσινή απόφασή της η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, προχώρησε στη συγκρότηση και στελέχωση της Ομάδας Εργασίας που θα παρακολουθήσει την εφαρμογή της συμφωνίας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της εταιρείας Abu Dhabi Future Energy Company PJSC – Masdar για την εφαρμογή του προγράμματος «Πόροςπράσινο και βιώσιμο νησί», σύμφωνα με το Στρατηγικό Πλαίσιο Πρωτοβουλίας «GR-eco islands».

Η υπόθεση ξεκίνησε το 2022 με την πρόταση της Masdar προς το ΥΠΕΝ να αναλάβει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργου μετασχηματισμού και ενεργειακής μετάβασης σε ελληνικό νησί και τον Μάιο της ίδιας χρονιάς υπεγράφη το Μνημόνιο Συναντίληψης (MoU) μεταξύ του ΥΠΕΝ και της Abu Dhabi Future Energy Company PJSC – Masdar για συνεργασία στο πλαίσιο υλοποίησης της Πρωτοβουλίας «GR-eco Islands».

 

Ακολούθησε στις 2 Δεκεμβρίου 2023 η υπογραφή Προκαταρτικής Συμφωνίας Συνεργασίας με στόχο την υποστήριξη της Ελληνικής Δημοκρατίας από τη Masdar στην υλοποίηση καινοτόμων εφαρμογών ολιστικής βιώσιμης ανάπτυξης στους τομείς της απανθρακοποίησης, της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, της ηλεκτροκίνησης σε στεριά και θάλασσα και της διαχείρισης απορριμμάτων, ώστε να καταστεί το νησί του Πόρου διεθνές πρότυπο αειφόρου πράσινου και ψηφιακού μετασχηματισμού.

Τι προβλέπει το project

Στις 8 Μαρτίου 2024 υπεγράφη η δεσμευτική Συμφωνία Χρηματοδότησης και Υλοποίησης του έργου, μέσω της οποίας η Masdar δεσμεύεται να χρηματοδοτήσει με 14 εκατ. ευρώ τη μετατροπή του Πόρου σε πράσινο και βιώσιμο νησί, υλοποιώντας, σε συνεργασία με τις ελληνικές Αρχές και σε συνεννόηση με την τοπική κοινωνία, παρεμβάσεις σε 4 άξονες:

-Πρασίνισμα της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται στο νησί, μέσω της ανάπτυξης ενός φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος περίπου 7 MW το οποίο θα καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών αναγκών των κατοίκων και του Δήμου μέσω μιας Ενεργειακής Κοινότητας.

-Πρασίνισμα της θαλάσσιας διασύνδεσης του νησιού με την ηπειρωτική χώρα, μετατρέποντας την πορθμειακή γραμμή Γαλατά – Πόρου στην πρώτη γραμμή μηδενικών ρύπων στην Ελλάδα, χάρη σε ένα εντελώς καινούργιο ηλεκτρικό ferryboat, αλλά και σε ηλεκτρικά πλοιάρια που θα μεταφέρουν επισκέπτες από / προς το νησί. Ταυτόχρονα, προβλέπεται η εγκατάσταση υποδομών παροχής ηλεκτρικής ενέργειας (cold-ironing).

-Πρασίνισμα των οδικών μεταφορών, με την αντικατάσταση του στόλου δημοτικών οχημάτων με ηλεκτρικά, την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών φόρτισης, καθώς και τη δημιουργία μιας νέας υπηρεσίας για την τροφοδοσία των τοπικών επιχειρήσεων με ηλεκτρικά βαν και e-cargo bikes.

 

-Εφαρμογή στην πράξη των αρχών της κυκλικής οικονομίας, με υλοποίηση ενός νέου μοντέλου διαχείρισης των απορριμμάτων με έμφαση στην ανακύκλωση και την αξιοποίησή τους.

Σημειώνεται ότι ο σχεδιασμός των επιμέρους παρεμβάσεων βρίσκεται σε εξέλιξη, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026.

Η Ομάδα Εργασίας

Στο πλαίσιο αυτό κρίθηκε αναγκαία η συγκρότηση μη αμειβόμενης Ομάδας Εργασίας για τον συντονισμό και την παρακολούθηση των ενεργειών που απαιτείται να εκτελέσουν οι εγχώριοι αρμόδιοι φορείς, σε συνεργασία με εκπροσώπους της Abu Dhabi Future Energy Company PJSC – Masdar, και οι οποίοι αφορούν σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, όπως ενδεικτικά αναφέρεται το πρασίνισμα της παραγωγής και κατανάλωσης ενέργειας στο νησί, ο εξηλεκτρισμός της θαλάσσιας διασύνδεσης με την ηπειρωτική χώρα και των οδικών μεταφορών, αλλά και η εφαρμογή δράσεων κυκλικής οικονομίας για τη βιώσιμη διαχείριση των απορριμμάτων.

Θα πρέπει να τονιστεί ότι κατόπιν σχετικής συνεννόησης με τους αρμόδιους φορείς, η Ομάδα Εργασίας αποτελείται από δημοσίους υπαλλήλους και ιδιώτες με ειδικές γνώσεις και εμπειρία, κυρίως σε ζητήματα μελέτης και υλοποίησης έργων αξιοποίησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για ηλεκτροπαραγωγή, ηλεκτροκίνησης σε οδικές και θαλάσσιες μεταφορές, δημιουργίας ενεργειακών υποδομών και υποδομών επαναφόρτισης, προώθησης της απανθρακοποίησης, κυκλικής οικονομίας και διαχείρισης απορριμμάτων.

Στην Ομάδα συμμετέχουν στελέχη του ΥΠΕΝ, του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Περιφέρειας Αττικής, του ΔΕΔΔΗΕ, ειδικοί εμπειρογνώμονες, καθώς και εκπρόσωποι του Δήμου Πόρου και φυσικά της Masdar.

(Αναδημοσίευση από το newmoney.gr)

f