Standalone μπαταρίες: Επιδότηση έργων ισχύος έως 100 Μεγαβάτ – Ρήτρες και για «ιδιοκτησιακή διασπορά» των μονάδων
Πρόνοιες για την πρόκριση ενός ελάχιστου αριθμού πρότζεκτ θα περιλαμβάνουν οι διαγωνισμοί για την κατακύρωση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης ενός χαρτοφυλακίου standalone μπαταριών συνολικής αποθηκευτικής ισχύος 900 Μεγαβάτ. Στόχος είναι, με αυτό τον τρόπο, η ισχύς αυτή να μην εξαντληθεί με την υλοποίηση ολιγάριθμων πρότζεκτ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, με την ίδια λογική κατά τη σχεδίαση των διαγωνισμών θα υπάρχουν και πρόνοιες «ιδιοκτησιακής διασποράς» των έργων, καθορίζοντας έτσι ένα κατώφλι για το πλήθος των επενδυτών που θα «περάσουν» έργα, ο οποίος θα εξασφαλίσει πως οι μονάδες θα συμμετέχουν ανταγωνιστικά στις χονδρεμπορικές αγορές.
Όσον αφορά το πλαφόν ανά πρότζεκτ, αυτό θα τεθεί στα 100 Μεγαβάτ. Επομένως, τα έργα που θα πάρουν μέρος στους διαγωνισμούς δεν θα μπορούν να έχουν μεγαλύτερη αποθηκευτική ισχύ από αυτό το όριο, γεγονός το οποίο συν τοις άλλοις θα εξασφαλίσει πως οι μονάδες θα είναι εγκατεστημένες σε διάφορες περιοχές του διασυνδεδεμένου συστήματος.
Παράλληλα σε κάθε διαγωνισμό, μία εταιρεία και οι θυγατρικές της που θα συμμετέχουν σε αυτόν δεν θα μπορούν να κατακυρώσουν έργα με ισχύ μεγαλύτερη από το 25% της δημοπρατούμενης ισχύος. Ανάλογη μέγιστη ποσόστωση θα ισχύει και για το σύνολο του χαρτοφυλακίου που θα προκριθεί, από το οποίο και πάλι έως το 25% θα μπορεί να ανήκει στην ίδια εταιρεία και τις θυγατρικές της. Κάτι που σημαίνει πως, από το χαρτοφυλάκιο των 900 Μεγάβατ, στον ίδιο επενδυτή άμεσα ή έμμεσα δεν θα μπορούν να ανήκουν standalone μπαταρίες με ισχύ πάνω από 225 Μεγαβάτ.
Οι παραπάνω κανόνες σημαίνουν ότι, μέσω του σχήματος στήριξης, θα επιδοτηθούν τουλάχιστον 9 επενδυτικά πρότζεκτ. Τα πρότζεκτ αυτά θα ανήκουν μίνιμουμ σε τέσσερις ανεξάρτητες εταιρικές οντότητες.
Παράλληλα, όπως συμβαίνει και με τους διαγωνισμούς ΑΠΕ, έτσι και στις δημοπρασίες των μπαταριών θα υπάρχει ελάχιστο επίπεδο ανταγωνισμού, το οποίο θα καθορισθεί στο 50%. Επομένως, τα έργα που συμμετέχουν σε κάθε διαγωνισμό θα πρέπει να έχουν 1,5 φορά μεγαλύτερη συνολική ισχύ από τη δημοπρατούμενη. Στην περίπτωση που οι συμμετοχές δεν πληρούν αυτό το όριο, τότε θα επαναπροσδιορίζεται προς τα κάτω η δημοπρατούμενη ισχύς, ώστε να ικανοποιείται το επίπεδο ανταγωνισμού.
Όπως έχει γράψει το energypress, σε κάθε διαγωνισμό οι επενδυτές θα υποβάλουν προσφορές για τα προσδοκώμενα ετήσια έσοδα των έργων τους (σε ευρώ ανά Μεγαβάτ αποθηκευτικής ισχύος), ώστε να προκριθούν τα πρότζεκτ που ζητούν τη μικρότερη «ταρίφα». Η «ταρίφα» αυτή θα αποτελεί το εγγυημένο (και σταθερό) ετήσιο έσοδο των μονάδων, δηλαδή την τιμή με την οποία θα υπογράψουν με τον ΔΑΠΕΕΠ 10ετείς αμφίδρομες συμβάσεις επί της διαφοράς (two way contracts of difference, CfDs).
Αυτό σημαίνει ότι, όπως και με τις ΑΠΕ με συμβάσεις ΣΕΔΠ, αν μία μονάδα αποθήκευσης συγκεντρώσει κάποιον χρόνο μικρότερα έσοδα από την «ταρίφα» της (μέσω της συμμετοχής της στις αγορές), τότε ο ΔΑΠΕΕΠ θα αναπληρώσει το «κενό». Για αυτό τον σκοπό, θα χρησιμοποιηθούν κεφάλαια από τον υπολογαριασμό Συστημάτων Αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, που δημιουργήθηκε με την αναμόρφωση του ΕΛΑΠΕ. Αντίθετα, τα έσοδά της υπερβαίνουν την «ταρίφα» της, τότε θα ενεργοποιείται μηχανισμός για την ανάκτηση των υπερεσόδων.
Η κατακύρωση «ταρίφας» (δηλαδή λειτουργικής ενίσχυσης) θα ξεκλειδώνει και την επενδυτική ενίσχυση των έργων, από τα 200 εκατ. ευρώ που έχουν δεσμευθεί για αυτό τον σκοπό από το Ταμείο Ανάκαμψης. Σε όλα τα έργα θα είναι ίδια η μοναδιαία επενδυτική ενίσχυση (ευρώ ανά Μεγαβάτ), με την οποία εκτιμάται ότι θα καλύπτεται περίπου έως το 40% του κόστους κάθε έργου.
Με βάση τις εκκρεμότητες που απομένουν για την υλοποίηση του πρώτου διαγωνισμού, θεωρείται δεδομένο πως η «πρεμιέρα» του σχήματος θα γίνει μετά τις επικείμενες εκλογές. Καθώς πάντως όλα τα έργα που θα προκριθούν θα πρέπει να είναι σε λειτουργία το αργότερο έως το τέλος του 2025, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν πως η πρώτη δημοπρασία θα πρέπει να διεξαχθεί το αργότερο έως τον Ιούνιο.