Στο τέλος του αʼ τριμήνου 2023 η προκήρυξη του πρώτου διαγωνισμού για standalone μπαταρίες – Μονάδες 17 Γιγαβάτ ήδη στο Μητρώο Αδειών Αποθήκευσης της ΡΑΕ

Αν και η «φόρμουλα» διεξαγωγής των διαγωνισμών για standalone μπαταρίες βρίσκεται σε προχωρημένο βαθμό ωρίμανσης από το ΥΠΕΝ, εκτιμάται ότι θα χρειαστεί περίπου ένα δίμηνο ακόμη, ώστε να οριστικοποιηθεί και η τελευταία παράμετρος της διαδικασίας. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, εκτιμάται ότι η προκήρυξη της πρώτης ανταγωνιστικής διαδικασίας θα γίνει στο τέλος του πρώτου τριμήνου του επόμενου έτους. 

Ανάμεσα στις παραμέτρους τις οποίες θα οριστικοποιήσει το επόμενο διάστημα το υπουργείο είναι την κατανομή της συνολικής ισχύος στους δύο διαγωνισμούς που θα διενεργηθούν. Αν και το αρχικό σχέδιο ήταν σε κάθε διαγωνισμό να δημοπρατηθεί το 50% της συνολικής ισχύος (η οποία ανέρχεται σε 900-1.000 Μεγαβάτ), μελετάται το ενδεχόμενο η διαδικασία να διενεργηθεί με πιο εμπροσθοβαρή τρόπο, και επομένως με την πρώτη δημοπρασία να διατεθεί μεγαλύτερη ισχύς από τα 450-500 Μεγαβάτ. 

 

Παράλληλα, το υπουργείο δεν έχει ακόμη λάβει οριστικές αποφάσεις αναφορικά με το στάδιο αδειοδοτικής ωριμότητας που θα πρέπει να έχει μία μονάδα αποθήκευσης για να λάβει μέρος στους διαγωνισμούς. Μία σκέψη είναι να απαιτηθεί από τους επενδυτές να λάβει για τα έργα τους Οριστική Προσφορά Σύνδεσης, όπως ισχύει και με τις ΑΠΕ. Ωστόσο, η εναλλακτική που εξετάζεται είναι να επιτραπεί να συμμετάσχουν λιγότερο «ώριμα» έργα, με ασφαλιστική δικλείδα την υποβολή υψηλής εγγυητικές επιστολής, ώστε να διασφαλισθεί μεγάλη συμμετοχή στη δημοπρασία και, κατά συνέπεια, υψηλός ανταγωνισμός. 

Τα υπόλοιπα προκαταρκτικά βήματα 

Υπενθυμίζεται ότι για την επενδυτική ενίσχυση των έργων έχει προβλεφθεί ένα κονδύλι 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ αυτή θα χορηγηθεί μέσω της ίδιας διαδικασίας για τη λήψη λειτουργικής ενίσχυσης. Όπως έχει γράψει το energypress, αυτό σημαίνει πως στον διαγωνισμό οι επενδυτές θα υποβάλουν προσφορές για την «ταρίφα» (σε ευρώ ανά Μεγαβατώρα) με την οποία θα αποζημιώνονται για τα 10 πρώτα χρόνια λειτουργίας των σταθμών τους. Τα έργα με τις μικρότερες προσφορές, που θα προκριθούν, θα είναι κι εκείνα που θα λάβουν και την επενδυτική ενίσχυση.

Εκτός από την οριστικοποίηση των ανταγωνιστικών διαδικασιών, για τη διενέργειά τους θα πρέπει επίσης να θεσπισθούν οι στατικοί και δυναμικοί περιορισμοί έγχυσης (με τους πρώτους να έχουν ήδη τεθεί σε διαβούλευση), αλλά και να εκδοθεί ο Κανονισμός Αδειών Αποθήκευσης. Παράλληλα, για τη χορήγηση όρων σύνδεσης, θα πρέπει να τροποποιηθεί ο Κώδικας Διαχείρισης Συστήματος. 

Στο «φόντο» της οριστικοποίησης της διαδικασίας πραγματοποίησης των δημοπρασιών, το επενδυτικό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη standalone μπαταριών παραμένει αμείωτο, όπως δείχνουν τα στοιχεία για τις άδειες αποθήκευσης. Έτσι, σύμφωνα με στοιχεία Δεκεμβρίου για το Μητρώο Αδειών Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας, και μην συνυπολογίζοντας την αντλησιοταμιευτική μονάδα της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακά στην Αμφιλοχία, τα αδειοδοτημένα πρότζεκτ φτάνουν τα 272, με συνολική ισχύ που ξεπερνά τα 16.990 Μεγαβάτ. Σχεδόν όλα αφορούν standalone μπαταρίες. 

Αιτήσεις για επιπλέον έργα 3.600 Μεγαβάτ

 

Την ίδια στιγμή, από την ψήφιση του θεσμικού πλαισίου για τις μονάδες αποθήκευσης και έως τον Δεκέμβριο, έχουν υποβληθεί στη ΡΑΕ 150 επιπλέον αιτήσεις για standalone μπαταρίες, συνολικής ισχύος 3.600 Μεγαβάτ. Κάτι που σημαίνει πως μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, ακόμη κι αν δεν υπάρξει καμία νέα αίτηση στους κύκλους υποβολής που θα ακολουθήσουν, το Μητρώο θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 422 υποψήφια επενδυτικά σχέδια μονάδων μπαταριών, συνολικής ισχύος 20.500 MW. 

Επομένως, η «δεξαμενή» υποψήφιων έργων βρίσκεται ήδη σε τροχιά ανόδου σε παραπλήσια επίπεδα με αυτά που είχαν διαμορφωθεί με βάση τις «παλιές» άδειες για μονάδες αποθήκευσης (δηλαδή πριν από την ψήφιση του ρυθμιστικού πλαισίου). Υπενθυμίζεται ότι έως τον Ιούλιο του 2022 είχαν υποβληθεί 337 αιτήσεις για «παλιές» άδειες, που αντιπροσώπευαν συνολική ισχύ 23,5 Γιγαβάτ. 

Όσον αφορά τα έργα για τα οποία έχουν ήδη εκδοθεί ήδη άδειες, 62 από αυτά (ποσοστό 22%) αφορούν συστήματα μπαταριών ισχύος μεγαλύτερης από 100 Μεγαβάτ. Από αυτά, 16 υποψήφια πρότζεκτ ξεπερνούν το «φράγμα» των 200 Μεγαβάτ, με το μεγαλύτερο έως αυτή τη στιγμή πρότζεκτ να έχει ισχύ 300 Μεγαβάτ. Στο Μητρώο Αδειών υπάρχουν ήδη έργα όλων των μεγάλων εγχώριων και ξένων Ομίλων.