Πάμε για ακύρωση «βαλτωμένων» έργων ΑΠΕ που δεσμεύουν ηλεκτρικό χώρο – Πόσα Γιγαβάτ αιολικά και φ/β θα πάρουν όρους σύνδεσης με βάση τις προτεραιότητες

Τέλος στις καθολικές παρατάσεις διατήρησης των όρων σύνδεσης από έργα ΑΠΕ που επί μακρόν δεν έχουν προχωρήσει στα επόμενα βήματα αδειοδοτικής ωρίμανσης, σχεδιάζει να βάλει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ώστε με την αυστηροποίηση του χρονοδιαγράμματος «ωρίμανσής» του να διασφαλισθεί πως ο αντίστοιχος ηλεκτρικός «χώρος» έχει δεσμευθεί από παραγωγούς οι οποίοι έχουν όντως την πρόθεση να υλοποιήσουν τις σχεδιαζόμενες μονάδες τους. 

Με αυτό τον τρόπο, στόχος του ΥΠΕΝ είναι να υπάρξει μία χρονική κρησάρα για το χαρτοφυλάκιο των έργων που έχουν κλειδώσει σύνδεση στο ΕΣΜΗΕ, ώστε να «αποσυρθούν» εκείνες οι μονάδες για τις οποίες, χωρίς να υπάρχει κάποιος αντικειμενικός λόγος, οι παραγωγοί δεν έχουν προχωρήσει τα επόμενα βήματα για την υλοποίησή τους. Έτσι, με την απόσυρση των «βαλτωμένων» μονάδων, θα απελευθερωθεί πολύτιμος ηλεκτρικός «χώρος», για να ικανοποιηθεί ακόμη μεγαλύτερο μέρος του μεγάλου ενδιαφέροντος που εκδηλώνεται για «πράσινες» επενδύσεις στην Ελλάδα. 

 

Από την άλλη πλευρά, το υπουργείο αναζητεί την ιδανική «φόρμουλα», ώστε η αυστηροποίηση του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος υλοποίησης έργων με όρους σύνδεσης, να μην γίνει με τρόπο ώστε να ακυρωθούν έργα που έχουν καθυστερήσει για λόγους οι οποίοι δεν ανήκουν στη «σφαίρα ευθύνης» του επενδυτή. 

Για παράδειγμα, σκοπός δεν είναι να «τιμωρηθούν» παραγωγοί που δεν έχουν προχωρήσει τις επενδύσεις τους, λόγω κάποιας δικαστικής εμπλοκής. Ωστόσο, το υπουργείο θεωρεί ότι υπάρχει ένα σημαντικό porfolio για το οποίο δεν υπάρχει αντικειμενική αιτία κωλυσιεργίας. 

Αυτή τη στιγμή, ο ΑΔΜΗΕ έχει χορηγήσει όρους σύνδεσης σε έργα συνολικής ισχύος 11 Γιγαβάτ περίπου, τα οποία είναι προς υλοποίηση. Πηγές του κλάδου εκτιμούν ότι, από το χαρτοφυλάκιο αυτό, οι «βαλτωμένοι» σταθμοί φτάνουν στα επίπεδα των 3 Γιγαβάτ.   

Την ίδια στιγμή που διατηρούν όρους σύνδεσης μονάδες οι οποίες εξαρχής δεν προορίζονταν για κατασκευή, είναι προδιαγεγραμμένο πως με το «τσουνάμι» επενδυτικού ενδιαφέροντος, τα επόμενα θα περιορίζεται ολοένα περισσότερο η δυνατότητα του συστήματος μεταφοράς να «υποδέχεται» νέους σταθμούς. Κι αυτό παρά τα έργα αναβάθμισης και ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ που προβλέπει το πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με το οποίο το 2030 για τη λειτουργία ΑΠΕ ο «χώρος» στο σύστημα θα ανέρχεται σε 28,6 GW για τη λειτουργία ΑΠΕ, αυξημένος κατά 70%.  

Ενδεικτικές είναι εκτιμήσεις εκπροσώπων του κλάδου ότι, βάσει των προτεραιοτήτων εξέτασης των αιτημάτων, που θεσπίσθηκαν με την πρόσφατη υπουργική απόφαση, όρους σύνδεσης θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν μόλις 7,5 Γιγαβάτ νέων φωτοβολταϊκών. Ακόμη μικρότερο εκτιμούν τον διαθέσιμο ηλεκτρικό «χώρο» για αολικά πάρκα, υπολογίζοντάς τον στα επίπεδα των 3,5 Γιγαβάτ.  

Σε αυτό το πλαίσιο το ξεσκαρτάρισμα των «βαλτωμένων» έργων θα μπορούσε να αποτελέσει μία σημαντική διέξοδο, ώστε να μην γίνει επί της ουσίας χωρίς αντίκρισμα σε μερικά χρόνια η υποβολή αίτησης σύνδεσης στον ΑΔΜΗΕ. Προς την ίδια κατεύθυνση θα συμβάλει ο συνδυασμός των έργων ΑΠΕ με μονάδες αποθήκευσης, που δίνει λύση στα προβλήματα τοπικής συμφόρησης. Αυτός είναι και ο λόγος που με τις προτεραιότητες το υπουργείο φρόντισε να δώσει ένα σχετικό «σήμα» στους επενδυτές, πριμοδοτώντας ως προς τον χρόνο εξέτασης τα αιτήματα νέων «πράσινων» μονάδων που συνδυάζονται με μπαταρίες. 

 

1