Κοινοτικό πακέτο «Fit for 55»: Αναθεωρείται στο 40% η συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα μέχρι το 2030 - Αναλυτικά τα μέτρα πολιτικής της Κομισιόν

Την αναθεώρηση του στόχου στο 40% από 32% μέχρι το 2030, ως προς συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει το γίγα-ενεργειακό πακέτο «Fit for 55», όπως παρουσιάστηκε εχθές από την Κομισιόν. Το εν λόγω πακέτο περιλαμβάνει μια δέσμη μέτρων μέσω των οποίων οι ενωσιακές πολιτικές για το κλίμα, την ενέργεια, τη χρήση γης, τις μεταφορές και τη φορολογία επιδιώκεται να προσαρμοστούν με τρόπο ώστε να επιτευχθεί η μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.

Με δεδομένο ότι η παραγωγή και η χρήση ενέργειας ευθύνονται για το 75% των εκπομπών της ΕΕ, κρίνεται πως η επιτάχυνση της μετάβασης, και άρα πιο φιλόδοξοι στόχοι για το 2030, σε ένα πιο οικολογικό ενεργειακό σύστημα είναι ζωτικής σημασίας. Η αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ συνδυάζεται με ανάλογες παρεμβάσεις σε ζητήματα ενεργειακής απόδοσης σε όλους τους τομείς της οικονομίας προκειμένου από κάθε άποψη να στηριχθεί περαιτέρω η απανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής οικονομίας.

Να σημειωθεί ότι το αντίστοιχο μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μίγμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2019 ήταν 19.7%, γεγονός που αποτυπώνει το μεγάλο «άλμα» που επιδιώκει να πραγματώσει η Γηραιά Ήπειρος με ορίζοντα το 2030.

Όπως αποτυπώνεται στην πρόταση της Κομισιόν, όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ καλούνται να συμβάλουν, υιοθετώντας ειδικούς στόχους για την χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές, τη θέρμανση και ψύξη, τα κτίρια και τη βιομηχανία. Από την πλευρά της η Κομισιόν, στην πρότασή της, καταλήγει σε συγκεκριμένους στόχους σε ότι αφορά τους κρίσιμους τομείς, τόσο σε επίπεδο κράτους μέλους όσο και συνολικά για την Ευρωπαϊκή Ένωση για κάθε τομέα ξεχωριστά.

Αναλυτικά προτείνει τα εξής:

  • Ετήσια αύξηση με δεσμευτικό χαρακτήρα 1.1% των ΑΠΕ σε θέρμανση και ψύξη σε εθνικό επίπεδο
  • Ενδεικτικός στόχος για συμμετοχή 2.1% των ΑΠΕ και υπολειπόμενης θερμότητας και ψύξης στη τηλεθέρμανση.
  • Νέος στόχος 13% ως προς την ένταση αερίων του θερμοκηπίου στις μεταφορές
  • Νέο ενδεικτικός στόχος αύξησης κατά 1.1% ετησίως στη χρήση πράσινης ενέργειας στη βιομηχανία
  • Νέο benchmark για να φτάσουμε τουλάχιστον 49% μερίδιο ΑΠΕ στην χρήση ενέργειας στα κτίρια.

Για την ανάπτυξη των ΑΠΕ και την προώθηση των επενδύσεων στο κλάδο, η Κομισιόν αναγνωρίζει τις εξής αναγκαίες παρεμβάσεις:

  • Μέτρα για την ενίσχυση του εξηλεκτρισμού, συμπεριλαμβανομένου ενός πιστωτικού μηχανισμού για τις μεταφορές
  • Υπό-στόχοι και πιστοποίηση για το πράσινο υδρογόνο
  • Μέτρα για την διευκόλυνση πράσινων PPAs
  • Επιτάχυνση της αδειοδοτικής διαδικασίας στα έργα ΑΠΕ
  • Προώθηση της διασυνοριακής συνεργασίας, και μέσω ενός μηχανισμού χρηματοδότησης έργων ΑΠΕ.

 

d
Πανόραμα των προτεινόμενων μέτρων πολιτικής (policy options)

Αναλύοντας τέσσερα βασικά σενάρια για το 2030 με βάση τα μέτρα πολιτικής που υιοθετούνται, η Κομισιόν κατέληξε στους παρακάτω στόχους ανά τομέα (ηλεκτροπαραγωγή, θέρμανση και ψύξη και μεταφορές) και ανά σενάριο :

f

REF: Το σενάριο αναφοράς

REG: Το συγκεκριμένο σενάριο περιλαμβάνει εντατικοποίηση των πολιτικών ενέργειας και μεταφορών χωρίς τιμολόγηση εκπομπών άνθρακα πέραν των υφιστάμενων τομέων που είναι ήδη ενταγμένοι στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ (ETS).

MIX: Το σενάριο MIX στηρίζεται τόσο στην τιμολόγηση άνθρακα με επέκταση στις οδικές μεταφορές και τα κτίρια όσο και στην εντατικοποίηση των πολιτικών ενέργειας και μεταφορών

MIX-CP: Το συγκεκριμένο σενάριο απεικονίζει μια μικρότερη φιλοδοξία ως προς την αναθεώρηση των ενεργειακών πολιτικών (και των στάνταρ CO2 για τα αυτοκίνητα), προσδίδοντας ισχυρό ρόλο στην τιμολόγηση των εκπομπών άνθρακα (και όπως το σενάριο MIX με επέκταση στις οδικές μεταφορές και τα κτίρια).

Σε μια πρώτη ανάγνωση του νέου ενεργειακού πακέτου της Κομισιόν και ιδιαίτερα σε ότι αφορά το κομμάτι των ΑΠΕ, παράγοντες της αγοράς που συνομίλησε το energypress, αποτιμούν με θετικό πρόσημο τις αλλαγές αφενός γιατί αυξάνονται οι στόχοι, αφετέρου γιατί μεθοδεύεται η βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου. «Διαβάζοντας» δε τις αλλαγές από την σκοπιά της ελληνικής αγοράς εκτιμούν οι νέοι στόχοι της Κομισιόν (ιδίως σε ότι αφορά την ηλεκτροπαραγωγή – 65%) «επιβάλλουν» την ανάλογη αναθεώρηση των ελληνικών στόχων, πράγμα που προωθείται με το υπό κατάρτιση νέο ΕΣΕΚ. Λαμβάνοντας υπόψη το σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί  και συνεχίζει να εκδηλώνεται στην ελληνική αγορά των ΑΠΕ, καθώς, και τις δυνατότητες που υπάρχουν, το νέο ΕΣΕΚ σε ότι αφορά το μερίδιο των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή (RES-E) χρειάζεται να υπερβεί τον ευρωπαϊκό μέσο όρο για το 2030.

Ένα ακόμη στοιχείο που αξίζει να σημειωθεί είναι η μεγαλύτερη έμφαση της Κομισιόν στα συμβόλαια αγοροπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, τα λεγόμενα PPAs, και ιδιαίτερα στην εφαρμογή που αυτά μπορεί να έχουν σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, τίθεται πλέον στην ημερήσια διάταξη η διαμόρφωση του ανάλογου θεσμικού πλαισίου τόσο σε ότι αφορά την μορφή που θα έχουν όσο και ως προς την κατάρτιση μιας ορισμένης κινητροδότησης που θα συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξης της ειδικής αυτής αγοράς με την συμμετοχή τόσο μικρών επιχειρήσεων όσο και νοικοκυριών.

 

 

15 Iουλίου 2021

energypress