Ηλεκτροκίνηση: Τα μοντέλα στην Ελλάδα, τα προβλήματα και τα κίνητρα

23 01 2019 | 12:23

Όσο περνούν τα χρόνια, θα αποτελεί συνηθισμένη εικόνα αυτή ενός αυτοκινήτου στην πρίζα, που θα μας θυμίσει την … άνοιξη μιας νέας εποχής στην αυτοκίνηση, την ηλεκτροκίνηση, δημιουργώντας νέες ανάγκες και συνήθειες.

Τα πρώτα βήματα έχουν ήδη γίνει και θα ακολουθήσουν πολλά ακόμη τα αμέσως επόμενα χρόνια στη χώρα μας. Ειδικά μετά την ανακοίνωση των εκπτώσεων στα τιμολόγια για τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την αξιοποίηση των συσσωρευτών των οχημάτων για αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας που πρότεινε μελέτη του Πολυτεχνείου για λογαριασμό της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).

Το χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, η οικονομία στα τέλη κυκλοφορίας, η ελευθερία κίνησης μέσα στον δακτύλιο μεγάλων πόλεων και η φιλική προς το περιβάλλον τεχνολογία στρέφουν όλο και περισσότερο τους οδηγούς προς αυτή την κατεύθυνση. Ωστόσο, το αρχικό κόστος απόκτησης ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου στην Ελλάδα παραμένει ακριβό, χωρίς προς το παρόν να έχουν δοθεί κίνητρα για την αγορά τους. Σήμερα πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις επιδοτούν την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων προκειμένου να μειώσουν το υψηλό αρχικό κόστος απόκτησης. Ποσό που για τους περισσότερους αποτελεί ένα ισχυρό κίνητρο για την απόκτηση ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου.

Τα μοντέλα που κυκλοφορούν σήμερα στην Ελλάδα και την Ευρώπη

Στη χώρα μας κυκλοφορούν λίγο λιγότερα από 300 αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα με τη μερίδα του λέοντος να διατηρεί η BMW, αφού ήταν αυτή που ξεκίνησε τη διάθεση των μοντέλων της πριν από 4 περίπου χρόνια. Δεν θα πρέπει -ωστόσο- να παραλείψουμε και το γεγονός ότι μοντέλα όπως αυτά της Tesla, το VW Up ή το Nissan Leaf μπορούν να αποκτηθούν χωρίς ιδιαίτερες θυσίες και κερδίζουν και αυτά μεγάλο μέρος της αγοράς. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και τη φρέσκια πρόταση που έρχεται από την Hyundai με το Kona Electric, το μοντέλο που τάραξε τα δεδομένα στην ηλεκτροκίνηση και με προπαραγγελίες που αναγκάζουν το εργοστάσιο να προγραμματίζει για παραδόσεις σε βάθος εξαμήνου. Το Audi E-tron είναι η απάντηση της γερμανικής εταιρείας στην ηλεκτροκίνηση. Πρόκειται για το πρώτο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής και αποτελεί το βασικότερο ανταγωνιστή του Jaguar I-Pace. Μοντέλο που επαναφορτίζεται πλήρως μέσα σε μισή ώρα με ταχυφορτιστή.

Μια από τις πλέον τίμιες προτάσεις στην ηλεκτροκίνηση είναι και το ecocar που παράγεται στην Κίνα και έχει «νονά» την ελληνική εταιρεία Eco-Sun. Είναι από τα πλέον μικρά ηλεκτρικά οχήματα με μήκος 2,245 μέτρα, που μπορεί να μεταφέρει με άνεση δύο άτομα. Διατίθεται σε δύο εκδόσεις, χαμηλής και υψηλής ισχύος οι οποίες οδηγούνται με δίπλωμα μοτοποδηλάτου, από 16 ετών, ή αυτοκινήτου από 18 ετών αντίστοιχα. Τους τελευταίους μήνες υπάρχει και η επαγγελματική έκδοση, που αποτελεί ιδανική λύση για όσους κινούνται μέσα στις πόλεις και έχουν ως πρωταρχικό στόχο τη διανομή εμπορευμάτων. Έχει αυτονομία από 100 έως 120 χιλιόμετρα και μέγιστη ταχύτητα 80 χλμ/ώρα. Το ecocar διαθέτει οθόνη αφής MP5 με τέλεια εφαρμογή στο ταμπλό του αυτοκινήτου. Διαθέτει θύρα USB, SD card, Gps Navigation με πλήρως ελληνικό μενού και χάρτες και Bluetooth για ανοιχτή ακρόαση στο αυτοκίνητο. Επίσης διαθέτει μια ειδική κάμερα οπισθοπορείας για ασφάλεια στο παρκάρισμα.

«Η αρχή έγινε και η ηλεκτροκίνηση θα μπει σιγά-σιγά στη ζωή μας. Θα πρέπει να λυθεί το πρόβλημα της φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σύντομα θεωρώ ότι στα πάρκινγκ θα μπορούν να φορτίζουν τα αυτοκίνητά τους οι κάτοχοι ηλεκτρικών οχημάτων. Είμαι βέβαιος ότι θα διαφημίσουν την φόρτιση πολλές εταιρείες πάρκινγκ δίνοντας ένα επιπλέον κίνητρο. Η ηλεκτροκίνηση χτυπάει την πόρτα και στην Ελλάδα. Εμείς ως εταιρεία έχουμε δώσει περίπου 150 αυτοκίνητα. Τα περισσότερα τα έχουμε δώσει στην Αθήνα, ενώ παράλληλα βλέπουμε να αγοράζουν τα μοντέλα μας αρκετοί δήμοι», αναφέρει ο ιδιοκτήτης της Ecocar, Γιώργος Καζαντζίδης.

Στο επόμενο διάστημα θα δούμε την ηλεκτροκίνηση να μπαίνει και στον χώρο των ταξί. Δεν είναι λίγοι ιδιοκτήτες που περιμένουν το «πράσινο φως» των σωματείων τους, αλλά και τη δημιουργία υποδομών, για να αγοράσουν ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα αποτελεί η έλλειψη χώρων φόρτισης

Το υπ’ αριθμόν 1 πρόβλημα, πέραν της οικονομικής κρίσης, είναι η μη ύπαρξη υποδομής υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης σε εθνικό επίπεδο με δίκτυο ταχυφορτιστών. Σήμερα μπορεί να υπάρχουν ελάχιστα σημεία φόρτισης σε κάθε μεγάλη πόλη της Ελλάδας, όμως αυτά σύντομα θα αυξηθούν.

Πρόσφατα, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών παρέδωσε στον ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας) αναλυτική έκθεση για τις ελάχιστες υποδομές που απαιτούνται για τη δημιουργία εθνικού δικτύου σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Στην Ελλάδα οι σταθμοί φόρτισης, οι οποίοι αποτελούν στην πλειονότητά τους ιδιωτικές πρωτοβουλίες, είναι περίπου 70-80. Όμως σύντομα θα δούμε σταθμούς φόρτισης στα περισσότερα πάρκινγκ που θα δίνουν ένα επιπλέον κίνητρο στους κατόχους ηλεκτροκίνητων οχημάτων για να προτιμήσουν. Το ευρύτερο πλάνο ως το 2020 προβλέπει ότι στην Ελλάδα θα υπάρχουν πάνω από 6.000 σημεία φόρτισης. Στόχος που θα υλοποιηθεί άμεσα όταν δοθούν κίνητρα για την απόκτηση ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου.

 Το κόστος ενός ηλεκτροκίνητου οχήματα για να διανύσει 100 χιλιόμετρα

Ο κάτοχος ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου για να διανύσει 100 χιλιόμετρα, δεν θα δαπανά -πλέον- από 8-12 ευρώ που χρειάζονται σήμερα τα περισσότερα βενζινοκίνητα μοντέλα, αλλά θα δαπανούν μόλις 1-2,5 ευρώ. Με χρόνο φόρτισης του 80% των μπαταριών να έρχεται σε μισή ώρα, δίνει το δικαίωμα στους κατόχους ηλεκτροκίνητων οχημάτων να το χρησιμοποιούν παντού. Με αυτονομία να βρίσκεται από τα 100-300 πραγματικά χιλιόμετρα ανάλογα με το μοντέλο και την χρήση του, αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία απόκτησης ενός ηλεκτρικού οχήματος. Ειδικά μετά τις έρευνες που έχουν κάνει ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, που αναφέρει ότι 8 στους 10 οδηγούς καθημερινά διανύουν λιγότερα από 60 χιλιόμετρα, καταλαβαίνουμε ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί αφορμή για μεγάλη οικονομία, εκτός από την περιβαλλοντολογική συνείδηση που αποτελεί το πρώτο μέλημα.

Από την άλλη το κόστος συντήρησης ενός ηλεκτροκίνητου είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό ενός συμβατικού οχήματος, ενώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ένα αυτοκίνητο αποτελείται από 7.500 ανταλλακτικά λιγότερα από αυτά ενός συμβατικού αυτοκινήτου.

 Ο χάρτης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των εργοστασίων στην ΕΕ

Καταγράφοντας τον χάρτη των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2017, βλέπουμε ότι πωλήθηκαν 331.971 οχήματα εναλλακτικών καυσίμων (ηλεκτρικά-υβριδικά) που ήταν αυξημένα κατά 54,8% σε σύγκριση με το 2016. Συγκεκριμένα, πωλήθηκαν 115.405 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 216.566 υβριδικά οχήματα σε όλη την Ε.Ε. Όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα, τη μεγαλύτερη αύξηση σημείωσε η Βουλγαρία όπου πωλήθηκαν 68 συνολικά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ακολούθησαν η Ουγγαρία με 749 οχήματα, η Πολωνία με 439 οχήματα και η Σλοβακία με 209 οχήματα. Οι μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτου της Ευρώπης σημείωσαν μεγάλη αύξηση. Έτσι, στην Γερμανία υπήρξαν 25.056 πωλήσεις (+119,6%), στην Γαλλία 24.910 οχήματα (+ 14,5%) και στη Μεγάλη Βρετανία με 13.597 οχήματα (+32,5%).

Από την άλλη είναι γνωστό ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υλοποιούν ένα ευρύ πρόγραμμα αναβάθμισης των μονάδων κατασκευής αυτοκινήτων και ανταλλακτικών για να προλάβουν τις εξελίξεις. Έως τα μέσα του 2017, υπήρχαν 96 εργοστάσια σε τοποθεσίες της Ευρώπης, ενώ το 2016 ήταν 91. Στα καινούρια εργοστάσια κατασκευάζονται κινητήρες, μεταδόσεις και ανταλλακτικά για ηλεκτροκινητήρες, ενώ πολλά εργοστάσια που σήμερα συναρμολογούν συμβατικά οχήματα έχουν προγραμματιστεί τους επόμενους μήνες να κατασκευάζουν ηλεκτρικά οχήματα.

Στο χάρτη συμπεριλαμβάνεται και το νέο εργοστάσιο κόστους 500 εκατ. ευρώ της Daimler στο Κάμενζ της Γερμανίας, όπου από το 2018 κατασκευάζονται συστήματα μπαταριών 48 βολτ. Εκεί κατασκευάζονται και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου που εξοπλίζουν τα υβριδικά μοντέλα του γερμανικού ομίλου. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, ο όμιλος Volkswagen, συνεχίζει να έχει το μεγαλύτερο όγκο εργοστασίων παραγωγής οχημάτων στην Ευρώπη. Κατέχει δεκατρία εργοστάσια, τέσσερα από αυτά βρίσκονται στη Γερμάνια.

Η Renault-Nissan μαζί με τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ρωσίας, AvtoVAZ, είναι η δεύτερη σε σύγκριση με τα εργοστάσια παραγωγής στην Ευρώπη. Διαχειρίζεται έντεκα μονάδες. Ο όμιλος PSA( Peugeot, Citroen, DS, Opel) συνεργάζεται πλέον με τον όμιλο Renault-Nissan. Το δίκτυο των πέντε μονάδων της PSA, στη Γαλλία, αυξήθηκε σε δέκα μετά την εξαγορά των μαρκών Opel/Vauxhall από τη General Motors. Οι μάρκες Opel/Vauxhall διαθέτουν δύο εργοστάσια παραγωγής κινητήρων στη Γερμανία και από ένα στην Αυστρία και στη Πολωνία.

Η ηλεκτροκίνηση έχει χτυπήσει την πόρτα των αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά και των αντιπροσωπειών σε όλη την Ευρώπη. Επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας Skoda αναφέρει πως: «σύντομα οι μπαταρίες θα γίνουν ελαφρύτερες και θα κρατούν περισσότερο, ενώ όσον αφορά τη ταχυφόρτιση αυτή θα πραγματοποιείται μέσα σε 20 λεπτά και θα εξασφαλίζεται το 80% της συνολικής ενέργειας των μπαταριών. Σύντομα σε όλες τις μάρκες, αλλά και στην Skoda που εκπροσωπώ θα υπάρξουν πολλά νέα ηλεκτρικά μοντέλα».

Εν κατακλείδι, τα τελευταία δύο χρόνια η ηλεκτροκίνηση μας χτύπησε την πόρτα. Κάποιοι στην Ελλάδα την έχουν ανοίξει παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Μα το σημαντικότερο είναι ότι υπάρχουν αρκετές εκατοντάδες ακόμη που περιμένουν να την ανοίξουν. Απομένουν να δοθούν κίνητρα, τα οποία θα δώσουν ώθηση στις πωλήσεις. Στο εξωτερικό, η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο, ακολουθώντας ανοδική πορεία. Στην Ελλάδα -ακόμη- βρισκόμαστε σε νηπιακό στάδιο. Τα πρώτα πλάνα για μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας που προορίζονται για ηλεκτρικά αυτοκίνητα δείχνουν και την σπουδαιότητα του εγχειρήματος. Όσο οι έρευνες δίνουν προβάδισμα στην ηλεκτροκίνηση, τόσο τα βήματα θα αυξάνονται και οι κινήσεις των ανθρώπων που κινούν τα νήματα της ηλεκτροκίνησης θα γίνονται πιο γρήγορες.

 

 

22 Ιανουαρίου 2019

Πηγή: ecopress