Γιατί η ΡΑΕ δεν αποφάσισε αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ για το 2023 - Αναλυτικά οι προβλέψεις του ΔΑΠΕΕΠ για τον ΕΛΑΠΕ την νέα χρονιά

Τόσο οι παραδοχές και οι εκτιμήσεις του ΔΑΠΕΕΠ για την πορεία των Ειδικών Λογαριασμών ΑΠΕ για το νέο έτος που «κλείνουν» σε θετικό «πρόσημο» όσο και το ήδη βεβαρημένο ενεργειακό κόστος για τους καταναλωτές οδήγησε την ΡΑΕ να αποφασίσει την διατήρηση της χρέωσης του ΕΤΜΕΑΡ για το νέο έτος στα ίδια επίπεδα με το 2022, δηλαδή στα 17 ευρώ ανά Μεγαβατώρα.

Λαμβάνοντας υπόψη τις εκτιμήσεις του ΔΑΠΕΕΠ για την πορεία των οικονομικών στοιχείων του ΕΛΑΠΕ, η ΡΑΕ καταλήγει το συμπέρασμα ότι για την ώρα δεν προκύπτει ζήτημα βιωσιμότητας του Λογαριασμού, διατηρώντας ωστόσο, την πιθανότητα αυτό να επανεκτιμηθεί σε ένα εύλογο διάστημα.

 

Όπως υπογραμμίζει η ΡΑΕ, η ολοκληρωμένη τεκμηρίωση του Διαχειριστή για τα οικονομικά «μεγέθη» του ΕΛΑΠΕ δεν αναιρεί ούτε εξαλείφει την γενικευμένη συνθήκη ρευστότητας και αβεβαιότητας που χαρακτηρίζει τον ενεργειακό κλάδο από το φθινόπωρο του 2021 σε ευρωπαϊκό επίπεδο, και την εγγενή δυσχέρεια για ακριβείς προβλέψεις λόγω των συσχετισμών με τη γεωπολιτική κρίση στην Ουκρανία.

Τα δυναμικά μεγέθη

Υπό το πρίσμα αυτό, η ΡΑΕ ξεχωρίζει τα μεγέθη που δυνητικά μπορούν να αλλάξουν σε μια πορεία και επομένως να μεταβάλλουν περισσότερο ή λιγότερο τις υφιστάμενες εκτιμήσεις. Αυτά είναι:

(α) Η τιμή Εκκαθάρισης της Αγοράς Επόμενης Ημέρας

(β) η ακριβής διάρκεια του Μηχανισμού του άρθρου 122 του ν.4951/2022 (Προσωρινός Μηχανισμός Επιστροφής μέρους Εσόδου Αγοράς Επόμενης Ημέρας),

(γ) το ύψος της ισχύουσας Ρυθμιζόμενης Τιμής Εσόδων για τα έργα ΑΠΕ αλλά και

 

(δ) η μέση τιμή δικαιωμάτων CO2.

Σε όλα τα παραπάνω υπεισέρχονται εκ των πραγμάτων αβεβαιότητες οι οποίες δεν μπορούν να ποσοτικοποιηθούν με ακρίβεια εκ των προτέρων.

Οι εκτιμήσεις για τον ΕΛΑΠΕ το 2023

Σε κάθε περίπτωση, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αξιοποίησε τις βασικές παραδοχές και προβλέψεις του ΔΑΠΕΕΠ, όπως αποτυπώνονται στο Μηνιαίο Δελτίο Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ Σεπτεμβρίου 2022, για την λήψη απόφασης.

Επιγραμματικά αυτές έχουν ως εξής:

(α) Το συνολικό ποσό ΕΤΜΕΑΡ ΔΣ για το έτος 2022 εκτιμάται σε 572,50 εκ. € και για το έτος 2023 σε 605 εκ. €. για τις προβλέψεις του ΕΤΜΕΑΡ για το έτος 2023, έχει υπολογισθεί η Χρέωση Βάσης στο ύψος των 17 €/MWh για τις κατηγορίες των καταναλωτών Οικιακής Χρήσης Χαμηλής Τάσης (ΧΤ) και Λοιπών Χρήσεων Χαμηλής Τάσης (ΧΤ) και έχουν εφαρμοσθεί οι μοναδιαίες χρεώσεις της Υ.Α. ΦΕΚ Β΄3373/31.08.2019 για τον Καθορισμό Χρεώσεων Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων ανά κατηγορία καταναλωτών.

(β) Τα συνολικά έσοδα από τα Δικαιώματα CO2 για το 2022 εκτιμώνται σε 50,08 εκ. € και για το 2023 σε 65,31 εκ. €. Όπως αποτυπώνεται και στο πλέον πρόσφατο Μηνιαίο Δελτίο ΕΛΑΠΕ (σχετ. 26), σύμφωνα με την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., η εισροή των Δικαιωμάτων Εκπομπής Αερίων Θερμοκηπίου έχει υπολογισθεί με 82 €/tn και με ποσοστό 3,8% (όπως και για το 2022 με βάση την πρόσφατη σχετική 11 Υπουργική Απόφαση για τον τρόπο κατανομής εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου).

(γ) Από την έναρξη της συνεχούς ενδοημερήσιας συναλλαγής (XBID) στις 29.11.2022 (ημέρα φυσικής παράδοσης 30.11.2022), σύμφωνα με την υπ΄αριθμ. 862/2022 απόφαση ΡΑΕ (σχετ. 23), οι σταθμοί με Σύμβαση Διαφορικής Προσαύξησης (ΣΕΔΠ) αποκτούν πλήρη ευθύνη εξισορρόπησης και επομένως διαγράφονται από τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ οι συνιστώσες: (α) του Μεταβατικού Μηχανισμού Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης (ΜΜΒΑΠ), (β) του μηχανισμού Προσαύξησης Ανάπτυξης Ετοιμότητας Συμμετοχής στην Αγορά (ΠΑΕΣΑ) και (γ) των Αποκλίσεων των Φορέων Σωρευτικής Εκπροσώπησης.

(δ) Οι δημοπρατήσεις των Εγγυήσεων Προέλευσης εκτιμάται πως θα αποφέρουν έσοδο το οποίο αποτελεί συνιστώσα του Υπολογαριασμού Αγοράς ΛΓ-1 και το ύψος του οποίου για το 2023 προβλέπεται να είναι της τάξης των 5 εκατ. €.

(ε) Κατά τη διάρκεια του έτους 2022 εκταμιεύθηκαν 1.100 εκ. € από τον ΕΛΑΠΕ προς το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης (ΦΕΚ Β’ 1101/11.03.2022 και ΦΕΚ Β’ 3476/05.07.2022). Από την έναρξη εφαρμογής του Προσωρινού Μηχανισμού Επιστροφής μέρους Εσόδου Αγοράς Επόμενης Ημέρας, σύμφωνα με το άρθρο 122 του ν. 4951/2022 τον Ιούλιο του 2022 δεν προβλέπεται από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. σχετική εκταμίευση για το 2023, καθότι ο Φορέας Εκκαθάρισης της Αγοράς Επόμενης Ημέρας, κατά την εκτέλεση των διαδικασιών εκκαθάρισης πιστώνει πλέον απευθείας στην ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., ως Διαχειριστή του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης το συνολικό Επιστρεπτέο Έσοδο Αγοράς Επομένης Ημέρας από τις ΑΠΕ.

(στ) Το απολογιστικό σωρευτικό υπόλοιπο του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ Επικρατείας στο τέλος του Δεκεμβρίου 2022, λαμβάνοντας υπόψη τις εισροές και εκροές των ΛΓ-1 και ΛΓ-2, είναι θετικό και ανέρχεται σε 256,46 εκ. €, λαμβάνοντας υπόψη και εισροή 100,5 εκ. € από το πράσινο τέλος στο πετρέλαιο κίνησης. Αντίστοιχα, το απολογιστικό σωρευτικό υπόλοιπο του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ Επικρατείας στο τέλος του Δεκεμβρίου 2023 είναι αρνητικό και ανέρχεται σε -2,56 εκ. €, λαμβάνοντας επίσης υπόψη πρόσθετη εισροή από το τέλος του πετρελαίου κίνησης, ύψους 100 εκ. €. Για την εκτίμηση του απολογιστικού σωρευτικού υπολοίπου στο τέλος του 2023 έγινε η παραδοχή από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. ότι ο Προσωρινός Μηχανισμός Επιστροφής μέρους Εσόδου Αγοράς Επόμενης Ημέρας, ο οποίος θεσπίστηκε σύμφωνα με το άρθρο 122 του ν. 4951/2022, θα ισχύσει έως το τέλος του έτους αυτού, επομένως για τις συνιστώσες των Υπολογαριασμών ΛΓ-1 (Έσοδο της Αγοράς) και ΛΓ-2 (Διαφορική Προσαύξηση) λήφθηκε υπόψη η ισχύουσα Ρυθμιζόμενη Τιμή Εσόδων για τις ΑΠΕ, ήτοι 85 €/MWh.

(ζ) Το απολογιστικό σωρευτικό υπόλοιπο του Λ-Γ3 στο τέλος του Δεκεμβρίου 2022 είναι θετικό και ανέρχεται σε 91,41 εκ. €, μη λαμβάνοντας υπόψη το ειδικό αποθεματικό ασφαλείας έκτακτων δαπανών ύψους 20 εκ. € (ΥΠΕΝ/Δ ΑΠΕΕΚ/81329/3660 (ΦΕΚ Β’ 4247, 10.08.2022). Το αντίστοιχο υπόλοιπο στο τέλος του Δεκεμβρίου 2023 είναι επίσης θετικό και ανέρχεται σε 131,25 εκ. € συνυπολογίζοντας και το αρχικό ετήσιο σωρευτικό υπόλοιπο για το 2022, ήτοι 91,41 εκ. €, μη λαμβάνοντας όμως υπόψη το ειδικό αποθεματικό ασφαλείας έκτακτων δαπανών ύψους 20 εκ. €.  

Τέλος, ο Ρυθμιστής σημειώνει ότι η διατήρηση της χρέωσης στα ίδια επίπεδα και το 2023 προκρίνεται και στη βάση της αποφυγής έκθεσης των καταναλωτών σε περαιτέρω αύξηση του ενεργειακού τους κόστους, ιδιαιτέρως υπό τις παρούσες συνθήκες, χωρίς να προκύπτει άμεσος και σοβαρός κίνδυνος για τη ρευστότητα του Ειδικού Λογαριασμού και την εξυπηρέτηση των σκοπών δημοσίων συμφερόντων υπέρ των οποίων έχει συσταθεί.

1