Επικαιροποιημένα ΕΣΕΚ στις χώρες της Ε.Ε.: Όλοι αυξάνουν τους στόχους για την ηλιακή ενέργεια – Πού ξεχωρίζει η Ελλάδα
Τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αύξησαν δραστικά τους στόχους τους για την ηλιακή ενέργεια έως το 2030 στο πλαίσιο των επικαιροποιημένων Εθνικών σχεδίων για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
Με 26 από τις 27 χώρες της ΕΕ να έχουν υποβάλει τα ενημερωμένα εθνικά τους σχέδια για την ενέργεια και το κλίμα (ΕΣΕΚ), αύξησαν τους ηλιακούς στόχους κατά 87% σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις, κατά μέσο σταθμικό μέσο όρο, ανέφερε η SolarPower Europe.
Οι κυβερνήσεις βασίζονται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας περισσότερο από ποτέ, αλλά τα δίκτυα και ο σχεδιασμός ευελιξίας βρίσκονται πολύ πίσω από τους στόχους των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, θέτοντας σε κίνδυνο την ενεργειακή μετάβαση, πρόσθεσε ο οργανισμός.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ έπρεπε να υποβάλουν τα προσχέδια τους επικαιροποιημένα ΕΣΕΚ το περασμένο καλοκαίρι. Η μόνη που λείπει είναι η Αυστρία. Το NECP του είναι «σε αναμονή επ' αόριστον», επεσήμανε η SolarPower Europe. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2019 ενέκρινε τον προηγούμενο γύρο σχεδίων το 2019.
Πολλαπλάσιοι στόχοι
Σύμφωνα με την ανάλυση, η Λιθουανία και η Ιρλανδία ξεχωρίζουν πολλαπλασιάζοντας τους αντίστοιχους στόχους τους κατά περισσότερο από πέντε και 10, αντίστοιχα. Η Πολωνία πολλαπλασίασε τον στόχο της επί τρία, ενώ η Φινλανδία, η Πορτογαλία, η Σλοβενία και η Σουηδία υπερδιπλασίασαν τους προηγούμενους στόχους τους. Η Ισπανία αύξησε τις φιλοδοξίες της κατά 95%, αναφέρει η έκθεση .
Ενώ τα περισσότερα ΕΣΕΚ περιγράφουν τουλάχιστον εν μέρει τον σχεδιασμό των προγραμμάτων υποστήριξής τους, τα περισσότερα από αυτά αποτυγχάνουν να παρέχουν μακροπρόθεσμη προβολή στους επενδυτές έως το 2030. Αυτό είναι ιδιαίτερα προβληματικό δεδομένου ότι οι επενδυτές χρειάζονται μια σαφή άποψη για τους αγωγούς δημοπρασιών αλλά και για την ιδιοκατανάλωση ειδικά καθώς καταργούμε σταδιακά το net metering.
19 χώρες αποτυγχάνουν να παρέχουν μακροπρόθεσμη προβολή για τα προγράμματα υποστήριξης, ενώ 5 χώρες παρέχουν τουλάχιστον εν μέρει πληροφορίες σχετικά με τον προϋπολογισμό ή το σχεδιασμό των προγραμμάτων υποστήριξης. Σε γενικές γραμμές, κανένα από αυτά δεν περιλαμβάνει σαφείς πληροφορίες σχετικά με το σχεδιασμό των προγραμμάτων υποστήριξης, τον συνολικό προϋπολογισμό και το ημερολόγιο έως το 2030.
Φωτοβολταϊκά
Όσον αφορά την αποκεντρωμένη παραγωγή φωτοβολταϊκών, μόνο η Ισπανία, η Γαλλία, η Κροατία, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και η Ρουμανία έδωσαν ποσοτικούς στόχους για τα Φ/Β στέγης. Οι υπόλοιποι δεν κάνουν διάκριση μεταξύ εγκαταστάσεων σε στέγες και εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας, κάτι που είναι προβληματικό για την ορατότητα της αγοράς στον τελευταίο όροφο, υπογράμμισαν οι συντάκτες της έκθεσης.
Τα σχέδια υποστήριξης και τις ενεργειακές κοινότητες είναι, στις περισσότερες περιπτώσεις, περιορισμένη ή μερική, αναφέρει. Μόνο η Ελλάδα, η Γαλλία, η Ιρλανδία, η Ιταλία και η Λιθουανία παρείχαν επαρκείς λεπτομέρειες για τους καταναλωτές, ενώ η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ιρλανδία, η Ιταλία και η Πολωνία πέρασαν στο τμήμα των ενεργειακών κοινοτήτων, αναφέρει το έγγραφο.
Σχολιάζοντας ο Jonathan Bonadio, Ανώτερος Σύμβουλος Πολιτικής της SolarPower Europe, είπε ότι η Ευρώπη κινδυνεύει να βάλει το κάρο μπροστά από το άλογο. «Ο σχεδιασμός του ενεργειακού συστήματος πρέπει να είναι σε συγχρονισμό με τους στόχους παραγωγής ενέργειας. Χωρίς τον σωστό σχεδιασμό του ενεργειακού συστήματος, τα ηλιακά έργα θα καθυστερήσουν, η ηλιακή ενέργεια θα σπαταληθεί και η επιχειρηματική υπόθεση της ηλιακής ενέργειας θα υπονομευτεί», τόνισε.
Ενεργειακή μετάβαση
Σύμφωνα με την έκθεση, τα ΕΣΕΚ αποτυγχάνουν να συνδέσουν πραγματικά τις κουκκίδες με αυτό που τώρα έχει σημασία για να γίνει πραγματικότητα η ενεργειακή μετάβαση: ανάπτυξη του δικτύου, εκσυγχρονισμός και ευελιξία. Λιγότερες από τις μισές χώρες της ΕΕ έχουν κατάλληλους στόχους αποθήκευσης ενέργειας, μόνο δύο σχεδιάζουν σχετικές επενδύσεις στο δίκτυο διανομής τους, ενώ μόνο τέσσερις παρείχαν πραγματικό στόχο για ευελιξία από την πλευρά της ζήτησης μέσω της εισαγωγής έξυπνων μετρητών ή της απόκρισης από την πλευρά της ζήτησης: Βέλγιο, Βουλγαρία, Κύπρος και την Κροατία.
Αυτό το χάσμα από την πλευρά της ζήτησης κινδυνεύει να αποθαρρύνει την προσαρμογή των πολιτών στη νέα ενεργειακή πραγματικότητα, αναφέρει η έκθεση.
Οι συντάκτες της έκθεση τονίζουν ιδιαίτερα την ευελιξία από την πλευρά της ζήτησης ως κύριο εργαλείο για τη μείωση των επενδύσεων σε υποδομές δικτύου με αργή κατασκευή.
Όσον αφορά την αποθήκευση ενέργειας, ειδικοί στόχοι σε μεγαβάτ, μεγαβατώρες ή ευρώ συμπεριλήφθηκαν στα σχέδια για το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, την Κύπρο, την Ελλάδα, την Ισπανία, την Κροατία, την Ουγγαρία, τη Λιθουανία και την Πορτογαλία.
Αν και η έλλειψη υποδομής αποθήκευσης ή ανταπόκρισης από την πλευρά της ζήτησης θα ασκήσει αναμφίβολα και αναίτια πίεση στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, μόνο η Γαλλία και η Μάλτα έθεσαν στόχο ή επενδυτικό σχέδιο για το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, αποκαλύπτει η ανάλυση.
Η συνολική φιλοδοξία για το 2030 φαίνεται στα 626 GW, σε σύγκριση με τον στόχο της ΕΕ για τη στρατηγική ηλιακής ενέργειας των 750 GW και το δυναμικό της βιομηχανίας στα 902 GW, τόνισε η SolarPower.
Οι κυβερνήσεις έχουν πλέον προθεσμία έως τις 30 Ιουνίου για να υποβάλουν τυχόν ενημερώσεις προτού τα σχέδιά τους θεωρηθούν οριστικά.
Το ελληνικό σχέδιο
Σχέδια Υποστήριξης: Η Ελλάδα σχεδιάζει να υποστηρίξει την απορρόφηση των ΑΠΕ και την αποθήκευση μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών μέσω Συμβάσεων για Διαφορά. Προβλέπει επίσης την ανάπτυξη του πλαισίου για τις διμερείς συμβάσεις (ΟΛΠ), με την ανάπτυξη ψηφιακής πλατφόρμας. Ωστόσο, δεν παρέχεται σαφής ημερήσια διάταξη σχετικά με το ποσό και τη χωρητικότητα που αναμένεται στο πλαίσιο αυτών των προσκλήσεων.
Καταναλωτές και πολίτες: Το σχέδιο αναφέρει δεσμευμένη ισχύ 10 MW ανά υποσταθμό για να καλύψει τις ανάγκες των νοικοκυριών, των αγροτών και των ΜΜΕ. Στο σχέδιο αναφέρεται επίσης το πρόγραμμα «Φωτοβολταϊκά στη ΣΤΕΓΗ» με πόρους 238 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την υποστήριξη συστημάτων φωτοβολταϊκών και μπαταριών για αποκλειστική ιδιοκατανάλωση. Όσον αφορά τις ενεργειακές κοινότητες και τους καταναλωτές, θα κινητοποιηθεί ειδικός φάκελος 100 εκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Επιπλέον, θα δημιουργηθεί ειδική τεχνική βοήθεια και συμβουλευτικός μηχανισμός για την υποστήριξη των ενεργειακών κοινοτήτων.
Ευελιξία και αποθήκευση: Το σχέδιο έχει σαφώς προσδιορίσει την αποθήκευση και την ανταπόκριση στη ζήτηση ως απαραίτητες τεχνολογίες για να καταστεί δυνατή η διείσδυση των ΑΠΕ. Η συνολική ισχύς του συστήματος αποθήκευσης συσσωρευτών αναμένεται να φθάσει τα 3,1 GW έως το 2030. Σε ό,τι αφορά την υποστήριξη, το υφιστάμενο πρόγραμμα στήριξης των ΑΠΕ θα επεκταθεί και στην αποθήκευση, με χωρητικότητα αποθήκευσης συσσωρευτών 1.000 MW. Προβλέπεται η δυνατότητα επέκτασης της υποστήριξης σε οικιακά Φ/Β με ενσωματωμένη αποθήκευση, με στόχο >150 MW μικρών μπαταριών Φ/Β. Το σχέδιο προβλέπει επίσης τη συμπερίληψη 240 MW υβριδικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής έως το 2026.
Δίκτυα:Η Ελλάδα σχεδιάζει να ενισχύσει ουσιαστικά τις δυνατότητες διασύνδεσής της με γειτονικές χώρες, για να επιτύχει τον στόχο διασύνδεσης του 15% ήδη έως το 2025, με στόχο να φτάσει σε ποσοστό διασύνδεσης 23,1% έως το 2030. Το σχέδιο παρέχει ένα σαφές και λεπτομερές επενδυτικό σχέδιο σε δυνατότητες διασυνοριακής διασύνδεσης έως το 2035. Σημειώστε ότι η Ελλάδα έχει μια ιδιαίτερη κατάσταση με πολλά αυτόνομα νησιά που θα απαιτήσουν επίσης δυνατότητες εσωτερικής σύνδεσης. Το σχέδιο παρέχει μια καλή επισκόπηση των εσωτερικών συνδέσεων. Ωστόσο, το σχέδιο δεν παρέχει επαρκείς λεπτομέρειες για την απαραίτητη αναβάθμιση του δικτύου διανομής.
(φωτογραφία:freepik.com)