ΑΔΜΗΕ: Προκήρυξη στα τέλη Μαΐου της νέας διασύνδεσης με Βουλγαρία – Έναρξη λειτουργίας τον Αύγουστο του 2022
Στις ράγες μπαίνει εντός του μήνα και το ελληνικό τμήμα της δεύτερης ηλεκτρικής διασύνδεσης με τη Βουλγαρία (Ν. Σάντα – Maritsa), με τον ΑΔΜΗΕ να προκηρύσσει το έργο στα τέλη Μαΐου. Έτσι, τη στιγμή που βρίσκεται ήδη υπό εξέλιξη η υλοποίηση του βουλγαρικού σκέλους της νέας διασυνδετικής γραμμής, στόχος του Διαχειριστή είναι το ελληνικό τμήμα να ξεκινήσει να κατασκευάζεται τον Αύγουστο του 2021.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ, το έργο πρόκειται να ολοκληρωθεί σε 12 μήνες, επομένως θα είναι έτοιμο τον Αύγουστο του 2022. Με δεδομένο ότι και το βουλγαρικό τμήμα είναι προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί στα μέσα της επόμενης χρονιάς, η διασύνδεση θα τεθεί σε λειτουργία το επόμενο καλοκαίρι, και επομένως νωρίτερα από τις αρχές του 2023 όπως προβλεπόταν αρχικά.
Όπως αναφέρεται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, η γραμμή θα διαθέτει ονομαστική μεταφορική ικανότητα 2000 MVA και θα έχει συνολικό μήκος 151 χλμ. περίπου, από τα οποία 30 χλμ. περίπου ανήκουν στην ελληνική επικράτεια και 121 χλμ. περίπου στη βουλγαρική. Θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα στο σύνορο των δύο χωρών σε 800 MW για την κατεύθυνση από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και σε 1350 MW για την κατεύθυνση από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.
Με αυτό τον τρόπο, θα συμβάλει στην ασφαλή διακίνηση των αυξανομένων ροών της ισχύος στην κατεύθυνση Βορράς-Νότος της Βαλκανικής χερσονήσου, στη διεύρυνση του περιθωρίου επάρκειας και στην αύξηση της δυνατότητας περαιτέρω εγκατάστασης μονάδων ΑΠΕ στο βόρειο τμήμα της χώρας. Ταυτόχρονα θα ενισχύσει το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς στο ανατολικό σύνορο, περιοχή στην οποία το σύστημα των 400 kV είναι αραιό και η σύνδεση με το μεγάλης έκτασης σύστημα της Τουρκίας είναι σχετικά ασθενής (1 διασυνδετική γραμμή με την Ελλάδα και 2 με τη Βουλγαρία), συμβάλλοντας στην ολοκλήρωση των αγορών της ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης και της Τουρκίας.
Τα παραπάνω εξηγούν γιατί η διασυνδετική γραμμή περιλαμβάνεται στο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) του ENTSO-E από το 2012, ενώ από το 2013 συγκαταλέγεται επίσης στον κατάλογο των ευρωπαϊκών Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) του Διαδρόμου προτεραιότητας NSI East Electricity (Διασυνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας Βορρά-Νότου στην κεντροανατολική και νοτιοανατολική Ευρώπη). Σε αυτό το πλαίσιο, επίσης, εξασφαλίσθηκε από τον μηχανισμό CEF (Connecting Europe Facility).το 50% της χρηματοδότησης για την κατασκευή του βουλγαρικού σκέλους, το είναι αναλογικά και το μεγαλύτερο τμήμα.
Στην περίπτωση της χώρας μας, η νέα γραμμή μεταφοράς αποτελεί ένα απτό παράδειγμα για τα οφέλη αυτών των υποδομών τόσο στην ανταγωνιστικότητα των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας, όσο και στην ενεργειακή επάρκεια. Όχημα για την ενίσχυση του ανταγωνισμού είναι η σύζευξη των Προημερήσιων αγορών Ελλάδας και Βουλγαρίας, που έκανε «πρεμιέρα» χθες όπως έγραψε το energypress, καθώς η αύξηση της μεταφορικής ικανότητας θα επιτρέψει την περαιτέρω σύγκλιση των χονδρεμπορικών τιμών.
Την ίδια στιγμή, η ενίσχυση της μεταφορικής ικανότητας αναβαθμίζει και την ασφάλεια τροφοδοσίας των διασυνδεδεμένων ηλεκτρικών συστημάτων. Σε αυτό το πλαίσιο, η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας αποτελεί σημαντικό εχέγγυο για την επάρκεια ισχύος στη χώρα μας τα αμέσως επόμενα χρόνια, λειτουργώντας ως ένα βασικό αντίβαρο στο πρόγραμμα απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων που έχει καταρτίσει η ΔΕΗ. Κάτι που σημαίνει πως η επίσπευση του έργου επιταχύνει μία βασική ασφαλιστική δικλείδα για την κάλυψη των εγχώριων αναγκών σε ρεύμα, όσο προχωρά η απολιγνιτοποίηση.
11 Μαϊου 2021
energypress