Κ. Δεληγιάννης: Μείωση 80% των εκπομπών των νησιών έως το 2030
Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις, σε συνδυασμό με πρότζεκτ που θα τρέξουν κάτω από την «ομπρέλα» της πρωτοβουλίας GR-eco islands, θα επιφέρουν δραστικό περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των νησιών που αυτή τη στιγμή είναι ενεργειακά αυτόνομα.
Αυτό προβλέπει το προσχέδιο του Κλιματικού Νόμου, το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έως την Τετάρτη, 24 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με αυτό τον οδικό χάρτη για τη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου των νησιών θα μειωθούν κατά 80% έως το 2030, με έτος αναφοράς το 2019, ενώ στα νησιά που θα παραμείνουν μη διασυνδεδεμένα, από την 1 Ιανουαρίου 2030 θα απαγορευτεί η χρήση μαζούτ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Οικονομικό καταλύτη για τις συγκεκριμένες δράσεις θα αποτελέσουν τα έσοδα από τις δημοπρασίες έως 25 εκατ. δικαιωμάτων εκπομπών CO2, τα οποία σύμφωνα με διάταξη στην κοινοτική Οδηγία 2018/410, μπορεί να διεκδικήσει η χώρα μας για την ενεργειακή μετάβαση της νησιωτικής Ελλάδας. Με τα έσοδα αυτά, τα οποία υπολογίζονται σε ένα ποσό ύψους 1 δισ. ευρώ, θα μπορούν να χρηματοδοτηθούν μεταξύ άλλων δράσεις για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, την εξοικονόμηση ενέργειας και τον εξηλεκτρισμό των θαλάσσιων μεταφορών.
Επενδύσεις 2,5 δισ. από τον ΑΔΜΗΕ
Επίσης, είναι πιθανό να αξιοποιηθούν για την επιτάχυνση κάποιων από τις νησιωτικές διασυνδέσεις που σχεδιάζει ο ΑΔΜΗΕ. Έτσι, θα πλαισιώσουν τα επενδυτικά κεφάλαια ύψους 2,5 δισ. ευρώ που σχεδιάζει να δαπανήσει ο Διαχειριστής, για τη σύνδεση της συντριπτικής πλειονότητας των νησιών του Αιγαίου που έως αυτή τη στιγμή είναι «ενεργειακά απομονωμένα».
Σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, μετά την Κρήτη, τη Σύρο, την Πάρο, την Άνδρο, τη Μύκονο και τη Νάξο, σειρά για διασύνδεση στο ηπειρωτικό σύστημα παίρνουν οι νοτιοδυτικές Κυκλάδες, μέσω της Δ΄ φάσης διασύνδεσης. Στο πλαίσιο της Δ΄ φάσης, έχουν ήδη ανακηρυχθεί ανάδοχοι για τη διασύνδεση της Σαντορίνης, ενώ το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα προκηρυχθούν και τα έργα για τη Σέριφο, τη Μήλο και τη Φολέγανδρο.
Παράλληλα, το επόμενο έτος θα ενταχθεί στο διασυνδεδεμένο Σύστημα η Σκιάθος, προσφέροντας σταθερή και ποιοτική ηλεκτροδότηση για ολόκληρες τις βόρειες Σποράδες. Επίσης, μέχρι το 2029 θα ακολουθήσουν τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του βορειανατολικού Αιγαίου, «βάζοντας στην πρίζα» σχεδόν το σύνολο του Αιγαίου.
Η πρωτοβουλία GR-eco islands
Όσον αφορά τα μικρά νησιά, που θα παραμείνουν ηλεκτρικά αυτόνομα, το «πρασίνισμά» τους αποτελεί προτεραιότητα της πρωτοβουλίας των GR-eco islands, η οποία στοχεύει στη μετατροπή των νησιών της Ελλάδας σε πρότυπα αειοφορίας ψηφιακών καινοτομιών και οικολογικής κινητικότητας.
Σε αυτήν εντάσσονται δράσεις όπως η αυξημένη χρήση ΑΠΕ, η δημιουργία ψηφιακών υποδομών, η προώθηση της ενεργειακής απόδοσης, η βιώσιμη διαχείριση των αποβλήτων και των υδάτων, ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών, ο πράσινος μετασχηματισμός της γεωργίας και του τουρισμού και η ανάπτυξη των λιμενικών και άλλων υποδομών, μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων και προσαρμοσμένων προγραμμάτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των συναρμόδιων υπουργείων, υπό την «ομπρέλα» του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Σημαντικός σύμμαχος της πρωτοβουλίας είναι το πλούσιο δυναμικό της Ελλάδας σε φιλικές προς το περιβάλλον Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, δηλαδή ο ήλιος και ο αέρας που θα προσφέρουν άφθονη καθαρή ενέργεια. Μαζί με τις πρωτοβουλίες για πιο αποδοτική διαχείριση των αποβλήτων και πράσινες θαλάσσιες και οδικές μεταφορές θα οδηγήσουν τα ελληνικά νησιά στην κατάκτηση της βιώσιμης και ισόρροπης ανάπτυξης και την Ελλάδα σε θέση πρωταγωνιστική στον ευρωπαϊκό στόχο μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030.
«Πιλότος» η Χάλκη
Το πρώτο νησί που εντάχθηκε στα GR-eco islands είναι η Χάλκη, με την εγκατάσταση ενός φωτοβολταϊκού συστήματος ισχύος 1MWp, το οποίο θα παράγει πράσινη ενέργεια ικανή να καλύψει την ενεργειακή ζήτηση των κατοίκων του νησιού, μέσω της μεθόδου του Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού (Virtual Net Metering). Μέρος του έργου είναι η δωρεά έξι αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία θα ενισχύσουν τον στόλο των οχημάτων της Αστυνομίας και του Λιμενικού, αλλά και του Δήμου, με την παράλληλη τοποθέτηση τεσσάρων φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων στο λιμάνι του νησιού.
Ταυτόχρονα, θα αναβαθμιστεί ο δημόσιος φωτισμός με «έξυπνα» συστήματα διαχείρισης. Επιπλέον, αναπτύχθηκαν καινοτόμες τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες και τεχνολογικές εφαρμογές για την υποστήριξη της ηλεκτρονικής μάθησης, με την ανάπτυξη υποδομής 5G και ευρυζωνικών δικτύων. Στο πλαίσιο δράσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, το συνολικό ποσό της δωρεάς προς τους κατοίκους και τον Δήμο Χάλκης ανέρχεται σε 1,5 εκατ. ευρώ.
(insider.gr)