ΡΑΕ: Με το νέο σύστημα, 1 με 10 Δεκεμβρίου, ο νέος κύκλος αιτήσεων ΑΠΕ - Οι ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες για τους αιτούντες.
Ολοκληρώθηκε πλέον το νέο πληροφοριακό σύστημα της ΡΑΕ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί κατά τον αδειοδοτικό κύκλο Δεκεμβρίου για την υποβολή αιτημάτων για βεβαιώσεις παραγωγού. Όπως εξήγησε σήμερα μιλώντας σε σχετική ημερίδα της ΡΑΕ ο Διονύσιος Παπαχρήστου, Συντονιστής Τμήματος Σχεδιασμού & Διενέργειας Διαγωνισμών και Δ/ντης Γραφείου Τύπου & Δημοσίων Σχέσεων της ΡΑΕ, ο κύκλος Δεκεμβρίου θα διεξαχθεί κανονικά με αποκλειστική ηλεκτρονική υποβολή για τις νέες βεβαιώσεις και με την προηγούμενη διαδικασία για τις τροποποιήσεις.
Ο κ. Παπαχρήστου ανέφερε ότι η ανάπτυξη του νέου συστήματος ξεκίνησε το Μάρτιο, πλέον ολοκληρώθηκε και θα συμβάλει στην επίτευξη του στόχου ΑΠΕ της χώρας μας για το 2030 που μεταφράζεται σε περίπου 1 γιγαβάτ νέων εγκαταστάσεων κάθε χρόνο.
Όπως τόνισε αρχικά, υπάρχει πλέον στη χώρα μας ένας εγκεκριμένος μηχανισμός στήριξης των ΑΠΕ και ένα πλαίσιο διαγωνισμών. Μέχρι στιγμής, 2,71 γιγαβάτ έργων έχουν κατακυρωθεί μέσω διαγωνισμών, με 0,5 γιγαβάτ το 2018, 1,1 γιγαβάτ το 2019 και 1,1 γιγαβάτ το 2020, ενώ έχει ανακοινωθεί ότι θα υπάρξει νέος διαγωνισμός στις αρχές του 2021. Ταυτόχρονα, επιτεύχθηκε μεσοσταθμική τιμή αιολικών 55,67 ευρώ και φ/β 41,6 ευρώ, ενώ στην κοινή διαδικασία η τιμή ήταν 51,59 ευρώ και αυτό είναι το σήμα που στέλνει η ανταγωνιστικότητα των τεχνολογιών. Επίσης, σημασία έχει ότι το 2019 η τιμή ηλεκτρισμού ήταν πάνω από την τιμή των διαγωνισμών. Πλέον, προβλέπεται η συμμετοχή έργων ΑΠΕ στις 4 νέες αγορές του target model. Η εξέλιξη αυτή θα εξασφαλίσει χαμηλές τιμές για τους καταναλωτές και θα επιτρέψει την υλοποίηση των έργων. Παράλληλα, το ποσοστό ΑΠΕ που συμμετέχει απευθείας στην αγορά προβλέπεται ότι θα αυξάνεται.
Όσον αφορά τις αιτήσεις, ο κ. Παπαχρήστου σχολίασε ότι "το 2007 οι αιτήσεις έρχονταν με κούτες και βαλίτσες. Η ιστορία επαναλαμβάνεται και μας απασχόλησε το καλοκαίρι του 2019 τι θα κάνουμε με το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον όπου είχαμε 15 γιγαβάτ αιτήσεις να διαχειριστούμε. Πλέον, έχουμε εξετάσει όλα τα αιτήματα και έχουν ήδη εκδοθεί 513 βεβαιώσεις, ενώ όποιος πληρώνει λαμβάνει αυτόματα τη βεβαίωση".
Η ΡΑΕ εκτιμά ότι το νέο σύστημα που αναπτύχθηκε είναι καινοτόμο, ασφαλές, αξιόπιστο, απλό, διαφανές, αυτοματοποιημένο και αποδοτικό και φιλικό στο χρήστη. Με τον τρόπο αυτό, ενισχύεται η διαφάνεια, απλοποιείται η επικοινωνία με τους αιτούντες, βελτιώνεται θεαματικά η απόκριση, μειώνεται η γραφειοκρατία και μειώνονται τα πιθανά λάθη των δύο πλευρών. Η είσοδος γίνεται με τους κωδικούς TAXIS και εν συνεχεία πραγματοποιείται η υποβολή αιτημάτων και η αξιολόγηση. Σύμφωνα με τον κ. Παπαχρήστου, χαρακτηριστικό του συστήματος είναι η διαλειτουργικότητα με τα αντίστοιχα συστήματα των ΑΑΔΕ, GIS, ΔΙΑΣ, Διαύγεια και ΔΑΠΕΕΠ. Όπως εξήγησε, η βεβαίωση παραγωγού θα εκδίδεται αυτόματα και θα αναρτάται στη Διαύγεια.
Η διαδικασία αποτυπώνεται στον εξής πίνακα:
Σχετικά με το νέο αδειοδοτικό κύκλο, πρόκειται να πραγματοποιηθεί κανονικά στις 1-10 Δεκεμβρίου και θα χαρακτηρίζεται από αποκλειστικά ηλεκτρονική υποβολή με το νέο πληροφοριακό σύστημα. Διευκρινίζεται ότι μια εταιρεία του εξωτερικού μπορεί να λάβει μέρος πλήρως στη διαδικασία. Συγκεκριμένα, ορίζει αντίκλητο στην Ελλάδα με φορολογικό έγγραφο και κάνει εγγραφή και αίτημα με δήλωση στοιχείων εξωτερικού στα οποία θα εκδοθεί η βεβαίωση.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το νέο σύστημα και στις πληρωμές. Συγκεκριμένα, προβλέπονται δύο πληρωμές, με την πρώτη να είναι το τέλος υπέρ ΡΑΕ. Με βάση τα ισχύοντα, εκδίδεται αυτόματα κωδικός για χρέωση 60ευρώ/μεγαβάτ και θέτει και ο νόμος ένα μέγιστο όριο 12.000 ευρώ. Για παράδειγμα ένα έργο 200 μεγαβάτ θα πληρώσει το μέγιστο των 12.000 ευρώ. Αυτή είναι η πρώτη υποχρέωση για τον κύκλο Δεκεμβρίου.
Επιπλέον, υπάρχει και μια δεύτερη πληρωμή μετά την προέγκριση. Υπάρχει και εδώ ανώτατο όριο ως τα 250 μεγαβάτ και το ποσό μπορεί να πληρωθεί σε δύο δόσεις. Η πρώτη προβλέπεται εντός 20 ημερών για το 50% του ποσού. Αν δεν πληρωθεί, τότε η αίτηση απορρίπτεται. Το υπόλοιπο 50% πληρώνεται μετά από ένα χρόνο. Αν δεν πληρωθεί, τότε απορρίπτεται η άδεια και το πρώτο ποσό κατακρατείται. Αν κάποιος πληρώσει όλο το ποσό έχει το πλεονέκτημα ότι όταν θα κληθεί να λάβει προσφορά σύνδεσης, θα πληρώσει λιγότερα στο διαχειριστή για τη μισή εγγυητική.
Από εκεί και πέρα, τα στοιχεία προς υποβολή αποτυπώνονται στον παρακάτω πίνακα:
Αξίζει επίσης να αναφέρουμε τα όσα ανέφερε ο κ. Παπαχρήστου σχετικά με τις τροποποιήσεις και μεταβιβάσεις. Σύμφωνα με τον ίδιο, συνεχίζεται στην παρούσα φάση η μετεξέλιξη του συστήματος και για τον κύκλο Δεκεμβρίου η ηλεκτρονική υποβολή δεν θα είναι έτοιμη στην περίπτωση των συγκεκριμένων αιτημάτων. Ο σχεδιασμός είναι να είναι έτοιμο το σύστημα στα τέλη του έτους και να δοθεί για χρήση τον Ιανουάριο. Επιπλέον, τα αιτήματα θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά εντός και εκτός κύκλου.
Ο κ. Παπαχρήστου δήλωσε ότι το σύστημα καθυστερεί γιατί χριεάζεται μια βάση δεδομένων με όλες τις άδειες παραγωγής και βεβαιώσεις παραγωγού ώστε να ενσωματωθεί το ΑΦΜ του καθενός αιτούντα. Με την ολοκλήρωση του συστήματος αυτού θα μπορεί να δηλώσει το ΑΦΜ του, να συνδεθεί και να κάνει αιτήματα τροποποίησης ή μεταβίβασης. Υπενθυμίζεται ότι υπάρχει υποχρέωση όλων των υφιστάμενων αδειών να περάσουν έως 31/12/2021 από την εν λόγω διαδικασία.
Παράλληλα, ο κ. Παπαχρήστου ανέλυσε και μια σειρά από λεπτομέρειες με σημασία για την όλη διαδικασία. Για παράδειγμα, είναι σημαντικό να είναι επικαιροποιημένα τα στοιχεία του TAXIS και αν αλλάξει επωνυμία μια εταιρεία, τότε θα πρέπει να επικαιροποιηθούν.
Επίσης, παρόλο που στο εξής αναμένεται ένα πλήθος νέων αιτημάτων, εντούτοις οι χρόνοι θα είναι πολύ μικρότεροι από ότι στο παρελθόν, αλλά με την προϋπόθεση οι αιτούντες να υποβάλουν προσεκτικά τα στοιχεία τους. Υπογραμμίστηκε σχετικά ότι το περασμένο καλοκαίρι υπήρξαν πολλά λάθη στην υποβολή, ιδίως στα χωρικά δεδομένα, με αποτέλεσμα να απαιτηθεί περισσότερος χρόνος. Όπως τόνισε σχετικά ο Ι. Χαραλαμπίδης, Προϊστάμενος Τμήματος Διαχείρισης Αδειοδοτικής Διαδικασίας & Τήρησης Μητρώων και Αρχείων της Αρχής, η επικαιροποίηση που πραγματοποιήθηκε φέτος το καλοκαίρι έδειξε ότι υπήρχαν αρκετά λάθη, παρόλο που υπήρχε ένας πλήρης οδηγός. Για παράδειγμα, δεν χρησιμοποιήθηκαν τα υποδείγματα χωρικών δεδομένων, υπήρχαν κενά και λάθος χαρακτήρες, η ισχύς εγγραφόταν με κόμμα αντί για τελεία και η γεωμετρία δεν ήταν απλή.
Τέλος, ο κ. Παπαχρήστου τόνισε ότι τα αιτήματα τροποποίησης που σήμερα έρχονται για παλιές άδειες έχουν αυξήσει το φόρτο εργασίας της ΡΑΕ. Παρατηρείται το φαινόμενο ότι αμέσως μετά την έκδοση βεβαίωσης παραγωγού, έρχονται αιτήματα τροποποίησης που αυξάνουν ακόμα περισσότερο τους απαιτούμενους χρόνους.
"Ήδη έχουμε μεγάλο κύμα τροποποιήσεων νέων βεβαιώσεων παραγωγού. Η ΡΑΕ παραμένει υποστελεχωμένη και εν μέσω της πανδημίας, εμείς όμως καταφέραμε να έχουμε εντυπωσιακή απόκριση για τα δεδομένα του Δημοσίου. Το 2021 θα έχουμε βελτίωση και επεκτάσεις του πληροφοριακού συστήματος για να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις", κατέληξε.
25 Νοεμβρίου 2020
energypress