Τα πρώτα ηλεκτρικά φορτηγά έρχονται να ανακουφίσουν τις ευρωπαϊκές πόλεις.

09 11 2020 | 08:56

Μηδέν θόρυβος, μηδέν ρύποι: Τα χαρακτηριστικά αυτά των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ικανά να «ανακουφίσουν» τους κατοίκους των μεγαλουπόλεων από δύο σοβαρές αιτίες παθήσεων, που αποδίδονται στο μεταφορικό έργο. Πολύ δε περισσότερο, όταν μιλάμε για βαρέα φορτηγά και λεωφορεία, τα οποία καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες ορυκτών καυσίμων.

Έτοιμοι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές

Στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων ήδη αρκετοί κατασκευαστές, όπως ενδεικτικά οι Nissan, Renault, Peugeot, Volkswagen, Fiat και Mercedes, προσφέρουν μια μεγάλη γκάμα ηλεκτρικών προτάσεων.

Στην κατηγορία όμως των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων οι αντίστοιχες προτάσεις ήταν ελάχιστες. Πλέον κατασκευαστές όπως οι MAN, DAF και Volvo, θα προσφέρουν πάσης φύσεως φορτηγά, τράκτορες και λεωφορεία, με μικτό βάρος έως και 40 τόνους, που θα κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Τα περισσότερα από αυτά θα είναι ευρέως διαθέσιμα εντός του 2021.

s

Η ΜΑΝ διαθέτει ήδη γκάμα ηλεκτρικών φορτηγών, τρακτόρων και λεωφορείων.

Τα πρώτα ηλεκτρικά φορτηγά μπαταρίας, με εμβέλεια κίνησης που πλέον φτάνει έως και τα 300 χιλιόμετρα, θα κληθούν να επιτελέσουν μεταφορικό έργο εντός των πόλεων και πέριξ αυτών, όπου φυσικά οι μηδενικοί ρύποι και ο σχεδόν μηδενικός θόρυβος λειτουργίας έχει περισσότερο νόημα.

Σταδιακά, οι κατασκευαστές θα προσφέρουν και ηλεκτρικά φορτηγά μεγάλων αποστάσεων τεχνολογίας κυψελών καυσίμου, όπου με καύσιμο το υδρογόνο θα παράγουν on board ηλεκτρική ενέργεια με αποτέλεσμα να έχουν πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια κίνησης.

Αρχή από το δημόσιο

Λεωφορεία, απορριματοφόρα και χιλιάδες ακόμα βαρέα οχήματα κινούνται καθημερινά στις πόλεις και παράγουν, ταυτόχρονα με ένα πολύ σημαντικό μεταφορικό έργο, χιλιάδες τόνους ρύπων και μεγάλο θόρυβο. Η αντικατάσταση όλων αυτών των οχημάτων, των οποίων οι καθημερινή κάλυψη χιλιομέτρων είναι σχετικά περιορισμένη αλλά συνεχής, μπορεί να πραγματοποιηθεί άμεσα από ηλεκτρικά βαρέα οχήματα.

g

Ηλεκτρικό απορριματοφόρο της DAF. Χιλιάδες συμβατικά αντίστοιχα οχήματα των δήμων, μπορούν πλέον να αντικατασταθούν με ηλεκτρικά.

Τα ηλεκτρικά φορτηγά και λεωφορεία δεν θα ανακουφίσουν μόνο το περιβάλλον. Θα έχουν, ταυτόχρονα, μεγάλη θετική επίδραση και στον τομέα της βελτίωσης της ποιότητας ζωής στις πόλεις.

Μεγάλη η ωφέλεια για την υγεία

Τα υφιστάμενα βαρέα οχήματα διαθέτουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία κινητήρες diesel. Με δεδομένο ότι η μέση ηλικία τους ξεπερνά στην Ελλάδα τα 20 χρόνια, είναι προφανές ότι οι αντιρρυπαντικές τους τεχνολογίες είναι ξεπερασμένες.

d

Η Volvo θα διαθέτει από το 2021 μια πλήρη γκάμα ηλεκτρικών φορτηγών με εμβέλεια έως και 300 χιλιόμετρα.

Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα που διαθέτουν παρωχημένες αντιρρυπαντικές τεχνολογίες είναι από τις κύριες αιτίες για τα αυξημένα επίπεδα αιωρούμενων σωματιδίων (PM10 και PM2.5), οξειδίων του αζώτου και διοξειδίου του αζώτου (ΝΟΧ, ΝΟ2), ρύπους που παρουσιάζονται καθημερινά στην ατμόσφαιρα στα αστικά κέντρα.

Σε πρόσφατη δημοσίευση του ΕΚΠΑΑ (Περιβάλλον και Υγεία 2019) παρουσιάζονται αναλυτικά στοιχεία που δείχνουν την άμεση ανάγκη για μείωση των ρύπων. Πιο συγκεκριμένα αναφέρεται ότι ετησίως 6.487 θάνατοι αποδίδονται στην έκθεση στα σωματίδια (ΡΜ2.5) στα αστικά και ημιαστικά κέντρα, με τα μεγαλύτερα ποσοστά καταγραφής να αφορούν στους πληθυσμούς της Αθήνας (58%, 3.788 θάνατοι) και της Θεσσαλονίκης (13%).

Δημοσιεύσεις ερευνητικών κέντρων καταλήγουν πως η μείωση ρύπων κατά 50% θα είχε ως αποτέλεσμα περίπου 8.000 λιγότερους θανάτους στην Ελλάδα και συγχρόνως πολύ μεγάλο οικονομικό όφελος ως προς τους πόρους που διατίθενται ετησίως στον τομέα της δημόσιας υγείας.

 

 

 

6 Νοεμβρίου 2020

energypress