Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας καλεί για την υποβολή προσφορών για την κατάρτιση μελέτης για την ενεργειακή κατανάλωση στον τομέα των μεταφορών μέχρι το 2030 στο πλαίσιο του εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού.
Όπως αναφέρει, στο πλαίσιο του Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού πρέπει να γίνει αναλυτική περιγραφή της εξέλιξης της ενεργειακής κατανάλωσης στον τομέα των μεταφορών και της κάλυψης της ζήτησης αυτής από συγκεκριμένες τεχνολογίες, καύσιμα και είδη μεταφορικού στόλου. Επιπρόσθετα αυτό πρέπει να γίνει λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνικές ιδιαιτερότητες και περιορισμούς που ισχύουν ανά υπο-τομέα του κλάδου των μεταφορών καθώς και τις απαιτήσεις που πιθανώς χρειάζονται σε νέες υποδομές που θα επιτρέπουν τη χρήση νέων τεχνολογιών ή και νέων καυσίμων.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο του πακέτου νομοθετικών προτάσεων «Clean Energy for all Europeans» της 30ης Νοεμβρίου 2016, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (EC) παρουσίασε πρόταση Οδηγίας για τη χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (COM (2016) 767, RED2) και πρόταση Κανονισμού για τη διακυβέρνηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (COM (2016) 759, Κανονισμός Διακυβέρνησης).
Ο προτεινόμενος Κανονισμός Διακυβέρνησης προβλέπει έναν μηχανισμό που θα βασίζεται μεταξύ άλλων σε ολοκληρωμένα εθνικά σχέδια για την ενέργεια και το κλίμα, καλύπτοντας δεκαετείς περιόδους με έναρξη τη δεκαετία 2021-2030. Όλα τα κράτη-μέλη πρέπει να κοινοποιήσουν τα εθνικά τους σχέδια έως την 1 η Ιανουαρίου 2019 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στα οποία θα περιλαμβάνεται εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα σχετικά με το μερίδιο ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στον τομέα των μεταφορών.
Μέχρι σήμερα, οι προβλέψεις του άρθρου 25 της RED2 στις μεταφορές περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ελάχιστο μερίδιο ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές 14% επί της τελικής κατανάλωσης ενέργειας στις μεταφορές για το 2030, με τη χρήση συγκεκριμένων πολλαπλασιαστών, το οποίο θα επιτευχθεί με τη θέσπιση υποχρεώσεων που θα τεθούν στους προμηθευτές καυσίμων. Σε αυτό το συνολικό μερίδιο, η συνεισφορά των προηγμένων βιοκαυσίμων και βιοαερίου προβλέπεται να είναι 1% το 2025 αυξανόμενο τουλάχιστον σε 3% το 2030. Εντούτοις διαφορετικές προσεγγίσεις έχουν προταθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναφορικά με το μέγεθος του μεριδίου ενέργειας από ΑΠΕ, το μέγεθος του υποστόχου για προηγμένα βιοκαύσιμα και βιοαέριο, τη χρήση πολλαπλασιαστών και την ανώτατη δυνατή συνεισφορά συμβατικών βιοκαυσίμων στον εν λόγω στόχο. Σημειώνεται επίσης ότι πρόσφατα εκδόθηκε η εθνική στρατηγική για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων στη χώρα (ΦΕΚ 3824/Β/31-10-2017, ΚΥΑ οικ.77226/1/2017 - Καθορισμός και εξειδίκευση των απαιτούμενων λεπτομερειών εφαρμογής και των τεχνικών προδιαγραφών του Εθνικού πλαισίου πολιτικής, για την ανάπτυξη της αγοράς υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών).
Για την επεξεργασία του εθνικού σχεδίου, κρίνεται ότι χρειάζεται η εκπόνηση εξειδικευμένης τεχνικής μελέτης, η οποία θα περιλαμβάνει αναλυτικά σενάρια και μελέτη επιπτώσεων για την επίτευξη του στόχου στις μεταφορές, λαμβάνοντας υπόψη και άλλους τομείς όπως το μερίδιο από ανανεώσιμες πηγές στην ηλεκτροπαραγωγή.
Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να δείτε εδώ.