Η ΕΕ σε λάθος πορεία με το LNG για τη ναυτιλία.

26 06 2018 | 09:36

Η Ευρώπη έχει λίγα να ωφεληθεί από την προσπάθειά της για απανθρακοποίηση του δύσκαμπτου ναυτιλιακού τομέα με το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), σύμφωνα με νέα μελέτη που εξετάζει πώς η ΕΕ θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές κατά τις επόμενες τρεις δεκαετίες.


Η έρευνα από την εταιρεία συμβούλων UMAS αποκάλυψε τη Δευτέρα (25 Ιουνίου) ότι η επένδυση δισεκατομμυρίων δολαρίων σε αύξηση της δυναμικότητας ανεφοδιασμού με ΥΦΑ για υπερπόντια και παράκτια ναυτιλία, θα είχε ως αποτέλεσμα μείωση των εκπομπών μόνο κατά 6% έως 10%.

Η μελέτη κατέδειξε πως το μισό δισεκατομμύριο δολάρια που επενδύθηκε ήδη για την ενίσχυση της υποδομής ΥΦΑ μέσω εργαλείων όπως το «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility - CEF) δεν οδήγησε σε σημαντικές μειώσεις εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG).


Η ναυτιλία αντιπροσώπευε περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου το 2012 και, με την τρέχουσα πορεία της, θα συμβάλει μεταξύ 6% και 14% έως το 2050 λόγω της αυξημένης ανάπτυξης. Το 80% του παγκόσμιου εμπορίου πραγματοποιείται ήδη δια θαλάσσης.


Οι δεσμεύσεις της ΕΕ από την συμφωνία των Ηνωμένων Εθνών που επιτεύχθηκε στο Παρίσι το 2015, σημαίνουν ότι η ΕΕ στοχεύει σε μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου κατά 40% έως το 2030. Σημειώνεται ότι αναμένεται σύντομα (μέχρι το τέλος του έτους) να ανακοινωθεί  η υιοθέτηση στρατηγικής για επίτευξη καθαρά μηδενικών εκπομπών για τα μέσα του αιώνα.

 

Οι Βρυξέλλες επιθυμούν κάθε κομμάτι της οικονομίας να αναλάβει το μερίδιό που του αναλογεί για τη μείωση του άνθρακα, και η πρόσφατη συμφωνία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) να επιτύχει περικοπές κατά τουλάχιστον 50% έως το 2050, σε σχέση με το 2008, είναι ένα βήμα προς αυτόν τον στόχο.


Ωστόσο, η ανακοίνωση του ΔΝΟ δεν είναι δεσμευτική και ένα τελικό σχέδιο δεν αναμένεται μέχρι το 2023, προκαλώντας αβεβαιότητα σχετικά με το πού πρέπει να κατευθυνθούν οι επενδύσεις.

Εάν ο ΔΝΟ αναθεωρήσει τους στόχους του στην πιο  φιλόδοξη στρατηγική καθαρού μηδενικού άνθρακα το 2050, οι επενδύσεις σε υποδομές ΥΦΑ θα μπορούσαν να καταλήξουν να απαξιωθούν άμεσα.


Η Ομάδα ΜΚΟ "Μεταφορές και Περιβάλλον", η οποία ανέθεσε την συγκεκριμένη έκθεση, ανέφερε ότι η ΕΕ θα πρέπει «να στηρίξει τεχνολογίες που θα εγγυώνται το μέλλον, οι οποίες θα επιφέρουν τις πολύ μεγαλύτερες μειώσεις εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που θα χρειαστούν, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής υποδομών φόρτισης σε λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομών υγρού υδρογόνου».


Η νομοθεσία της ΕΕ που χρονολογείται από το 2014 για τα εναλλακτικά καύσιμα περιλαμβάνει μια σειρά από επιλογές σε διάφορους τομείς, αλλά η επιμονή της στις εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού με ΥΦΑ τίθεται πλέον υπό αμφισβήτηση από την Ομάδα ΜΚΟ "Μεταφορές και Περιβάλλον".

Η ομάδα παρότρυνε την Επιτροπή να αναθεωρήσει την "ελαττωματική" οδηγία.


Η μοντελοποίηση του UMAS έδειξε ότι στο σενάριο συμμετοχής υψηλού ποσοστού ΥΦΑ, με τις τιμές ΥΦΑ χαμηλές και εναλλακτικά καύσιμα όπως το υδρογόνο να μην είναι διαθέσιμα, η ΕΕ θα έχει ένα "λογαριασμό" 22 δις. δολαρίων μέχρι το 2050, ενώ οι μειώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα είναι μεταξύ 6% και 10%.

 

Άλλες επιλογές καυσίμων περιλαμβάνουν τα βιοκαύσιμα, την χρήση ηλεκτρισμού και το υδρογόνο.

Επί του παρόντος, φορτηγά πλοία που να μπορούν να λειτουργούν με μπαταρίες δεν είναι εφικτά λόγω του κόστους και του βάρους των συστατικών στοιχείων, επομένως τα όρια μεγέθους πλοίων είναι μικρότερα.

Από την άλλη τα βιοκαύσιμα αντιμετωπίζουν τις δικές τους προκλήσεις που συνδέονται με το κόστος και τα πρότυπα.


Η εταιρεία Hydrogen Europe, που εδρεύει στις Βρυξέλλες, δήλωσε στο EURACTIV ότι «το υδρογόνο στον ναυτιλιακό τομέα είναι σήμερα μια πραγματικότητα, καθώς πολλοί ιδιοκτήτες πορθμείων το επιλέγουν για να μειώσουν τις εκπομπές τους».

Ωστόσο, οι προκλήσεις όπως η αποδοτικότητα των καυσίμων και οι υποδομές εξακολουθούν να υφίστανται.


Αν και το ΥΦΑ είναι εύκολο να μεταφερθεί, ένα από τα κύρια μειονεκτήματα του είναι η υψηλή περιεκτικότητά του σε μεθάνιο, το οποίο είναι πιο δραστικό αέριο του θερμοκηπίου από ότι το διοξείδιο του άνθρακα (σχεδόν 30 φορές) και επομένως το δυναμικό επηρεασμού του κλίματος είναι σημαντικά μεγαλύτερο από αυτό του διοξειδίου του άνθρακα.


Η μελέτη κατέδειξε ότι το φαινόμενο της "ολίσθησης του μεθανίου", όταν δηλαδή άκαυστο ΥΦΑ διαφεύγει στην ατμόσφαιρα μαζί με τα καυσαέρια, ουσιαστικά θα μπορούσε να αντισταθμίσει τα όποια οφέλη σε μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, από την χρήση ΥΦΑ αντί για ντίζελ.


Το ζήτημα του φαινομένου της «ολίσθησης του μεθανίου» αποτελεί σοβαρό προβληματισμό για εταιρείες ενέργειας και ιδιοκτήτες των αγωγών, καθώς συνεπάγεται μερικές φορές σημαντικές απώλειες τόσο στην παραδοτέα χωρητικότητα όσο και στο εισόδημα.

Την περασμένη εβδομάδα, μια μελέτη ορόσημο από το Ταμείο Περιβαλλοντικής Άμυνας (Environmental Defense Fund (EDF)) υποστήριξε ότι η διαρροή μεθανίου στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι κατά 60% υψηλότερη από ό, τι είχε εκτιμηθεί προηγουμένως από την Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας (EPA) της χώρας.


Ο επικεφαλής επιστήμονας της EDF, Steve Hamburg, προειδοποίησε ότι αν οι διαρροές αερίου ξεπεράσουν το 2,7% της παραγωγής στο αμερικανικό δίκτυο, τότε ο αντίκτυπος στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου είναι πιο σημαντικός από την καύση του άνθρακα για παραγωγή ενέργειας.

Η μελέτη εξέτασε στοιχεία μιας δεκαετίας για να καταλήξει ότι οι διαρροές έφταναν στο 2,3%.


Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά ότι μεταξύ 40% και 50% των σημερινών εκπομπών μεθανίου θα μπορούσαν να μειωθούν χωρίς πραγματικό κόστος.

 

Αποκλειστικότητα EURACTIV.

 

25 Ιουνίου 2018

 

Του Sam Morgan | EURACTIV.com

 

Πηγή EURACTIV

 

Περισσότερα

Renewable power could make hydrogen cheaper than gas, study finds

EU focused on shipping climate deal by 2018

Soot and methane reduction could slow global warming, says NASA study

Soot and methane cuts will not control climate change – report

UN shipping chief warns of industry’s rising climate impact

Italian lake goes all electric

Cañete: EU ‘de facto’ upping carbon reduction pledge to -45%