Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για όσους ενδιαφέρονται να επιδοτηθούν για να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, σκούτερ, ποδήλατο και φορτιστή. Σήμερα δημοσιεύεται στο ΦΕΚ το νομοσχέδιο, από εβδομάδα αναμένεται να εκδοθεί η σχετική ΚΥΑ με τίτλο “Κινούμαι Ηλεκτρικά” και με το που πάρει και αυτή αριθμό ΦΕΚ, κάπου δηλαδή στις αρχές Αυγούστου, οι δαπάνες που σχετίζονται με το πρόγραμμα θα θεωρούνται αυτόματα επιλέξιμες.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη ; Οτι, όσοι ενδιαφέρονται να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα ή φορτιστή δεν θα χρειάζεται να περιμένουν το άνοιγμα της σχετικής πλατφόρμας. Εφόσον πληρούν τα κριτήρια που ορίζει ο νόμος, τότε θα μπορούν να προβούν στην αγορά που θέλουν και όπως εξηγούν στο “Energypress” πηγές του ΥΠΕΝ, η δαπάνη τους θα θεωρείται άμεσα επιλέξιμη.
Δεν θα χρειάζεται δηλαδή να αναμένουν την σχετική πλατφόρμα επιδότησης, παρά θα μπορούν εκ των προτέρων να προχωρήσουν στην αγορά που επιθυμούν. Από εκεί και πέρα, αμέσως μόλις αυτή ανοίξει, πιθανότατα κάποια στιγμή μέσα στον επόμενο μήνα, τότε θα υποβάλουν κανονικά εκεί την αίτησή τους, προκειμένου να επιδοτηθούν για την δαπάνη που έκαναν.
Στην πράξη, τα παραπάνω έχουν ως στόχο να επιταχυνθούν όσο αυτό είναι δυνατό οι διαδικασίες και ενώ η ηλεκτροκίνηση εισέρχεται πλέον στην πιο κρίσιμη φάση της. Αυτήν δηλαδή κατά την οποία θα φανεί στην πράξη κατά πόσο τα κίνητρα που έχει ανακοινώσει από τις 5 Ιουνίου η κυβέρνηση είναι αρκετά, προκειμένου να δώσουν ώθηση στην αγορά αυτοκινήτων, σκούτερ και ποδηλάτων.
Σήμερα παίρνει ΦΕΚ το νομοσχέδιο
Σε συνέχεια της ψήφισης την Τρίτη του νομοσχεδίου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, αυτό παίρνει ΦΕΚ σήμερα και το επόμενο βήμα είναι η έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης με τίτλο "Κινούμαι Ηλεκτρικά", η οποία έχει αποσταλεί από το ΥΠΕΝ στα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών, προκειμένου να ενσωματώσουν τα δικά τους σχόλια.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η ΚΥΑ η οποία θα περιγράφει αναλυτικά τα ποσά των επιδοτήσεων ανά κατηγορία, την διαδικασία και γενικά όλο τον σκελετό του προγράμματος, πρόκειται να βγει την επόμενη εβδομάδα. Την μεθεπόμενη πιθανότατα, δηλαδή στις αρχές Αυγούστου, η ΚΥΑ αναμένεται να πάρει ΦΕΚ, γεγονός που συνεπάγεται ότι οι δαπάνες για αγορές ηλεκτροκίνητων οχημάτων καθίστανται αυτόματα επιλέξιμες.
Τελευταίος κρίκος της αλυσίδας είναι το άνοιγμα της πλατφόρμας. Εχει σχεδιαστεί στα πρότυπα του προγράμματος «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον», γεγονός που σημαίνει ότι όσοι, ιδιώτες και νομικά πρόσωπα, καταθέσουν πρώτοι αιτήσεις, αυτές είναι που θα εξεταστούν κατά προτεραιότητα μέχρι να εξαντληθούν τα 100 εκατ ευρώ, δηλαδή ο προϋπολογισμός του προγράμματος, διάρκειας 1,5 χρόνου.
Εφόσον ωστόσο το ενδιαφέρον αποδειχθεί τεράστιο και τα διαθέσιμα κονδύλια εξαντληθούν πολύ γρήγορα, τότε πιθανότατα το πρόγραμμα θα “προικοδοτηθεί” με επιπλέον πόρους. Εξάλλου πρόκειται στην ουσία για το πρώτο μιας σειράς παρόμοιων προγραμμάτων, καθώς τα κονδύλια που θα κατευθυνθούν στην ηλεκτροκίνηση μέσω του νέου Ταμείου Ανάκαμψης εκτιμώνται σε επίπεδα άνω του 1 δισ ευρώ.
Εφόσον πάντως όλο το ενδιαφέρον εστιασθεί αποκλειστικά στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τότε αρκούν σύμφωνα με τους υπολογισμούς γύρω στις 16.000-17.000 αιτήσεις (που τηρούν τα κριτήρια), προκειμένου να εξαντληθούν και τα 100 εκατ ευρώ.
Κι αυτό καθώς η επιδότηση για αγορά ΙΧ έχει πλαφόν τα 5.500 ευρώ και θα είναι περίπου ίση με το 15% της λιανικής τιμής του αυτοκινήτου προ φόρων. Για όποιον θέλει να αγοράσει φορτιστή, προβλέπεται επιπλέον ενίσχυση 400 ευρώ, επομένως αθροιστικά διαμορφώνεται ένα ποσό της τάξης των 6.000 ευρώ.
Στα δίκυκλα πάλι η ενίσχυση φτάνει το 20% της λιανικής τιμής προ φόρων, με "πλαφόν" στα 800 ευρώ. Οσο για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, αυτή ανέρχεται στο 40%, με “ταβάνι” επίσης τα 800 ευρώ, ποσό αρκετά σημαντικό με δεδομένο ότι ένα ηλεκτρικό ποδήλατο κοστίζει σήμερα γύρω στα 1.700-1.800 ευρώ.