Η λεωφόρος των 10.000 φορτιστών: Tesla Vs Ελλήνων για την ηλεκτροκίνηση.
Με την κυβέρνηση να καταθέτει εντός των προσεχών ημερών το σχέδιο νόμου για την ηλεκτροκίνηση και τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκινούμενων οχημάτων, η μάχη θα επικεντρωθεί τους επόμενους μήνες στα σημεία φόρτισης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών κ.ά. Η συζήτηση είχε ανάψει πρόσφατα με αφορμή το ενδιαφέρον της αμερικανικής Tesla για εγκατάσταση φορτιστών στο ελληνικό δίκτυο εθνικών οδών, αλλά οι γνωρίζοντες επισημαίνουν πως το μεγάλο παιχνίδι θα γίνει εντός του αστικού ιστού στις μεγάλες πόλεις. Η αγορά μόλις ανοίγει, καθώς εκτιμάται πως τα επόμενα πέντε έως επτά χρόνια θα εγκατασταθούν στην Ελλάδα περίπου 10.000 φορτιστές.
«Πράγματι η Tesla θέλει να εγκαταστήσει 3-5 φορτιστές, που όμως θα είναι αποκλειστικά για αυτοκίνητα Tesla, στο πλαίσιο κάλυψης μιας διαδρομής που ξεκινά από την Πορτογαλία και φτάνει στην Τουρκία» λένε στελέχη που παρακολουθούν την υπόθεση. Πέντε σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων λειτουργούν, πάντως, ήδη στους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) της Ιόνιας Οδού.
Η Νέα Οδός, του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα επωφελήθηκε από το γεγονός πως δημιουργήθηκαν νέοι ΣΕΑ και έβαλε στις συμβάσεις με τους πρατηριούχους καυσίμων πρόβλεψη για εγκατάσταση φορτιστών. Ετσι είναι ο πρώτος οδικός άξονας που παρέχει πλήρη κάλυψη στους οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σημείο φόρτισης λειτουργεί και στην Αταλάντη, επί του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ, ενώ η Νέα Οδός, που διαχειρίζεται και το τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια, προωθεί την εγκατάσταση φορτιστών και σε Βαρυμπόμπη, Καπανδρίτι, καθώς και στο ΣΕΑ Σείριου.
Ολυμπία Οδός
Στην Ολυμπία Οδό υποστηρίζουν πως «ήταν ο πρώτος αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα που εγκατέστησε ταχυφορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων τον Ιανουάριο του 2018 στους ΣΕΑ Ψαθόπυργου». Με τους ταχυφορτιστές 50kW και ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας και των δυνατοτήτων φόρτισης κάθε αυτοκινήτου, μπορούμε να πετύχουμε αυτονομία από 170 km/ ώρα φόρτισης μέχρι 290 km/ώρα φόρτισης ή αλλιώς 10%-80% φόρτιση από 40 έως 80 λεπτά. «Στα σχέδιά μας είναι η εγκατάσταση φορτιστών και στους υπόλοιπους ΣΕΑ, με επόμενους τους ΣΕΑ Βέλου (103 χλμ. από την Αθήνα ή 114 χλμ. από την Πάτρα)».
Ηδη έχει εγκατασταθεί ταχυφορτιστής 50 kW στην κατεύθυνση προς Αθήνα και αναμένεται στο αμέσως προσεχές διάστημα να εγκατασταθεί και στην κατεύθυνση προς Πάτρα. Εντός του 2020 προγραμματίζεται η εγκατάσταση φορτιστών και στους ΣΕΑ Ακράτας και Αιγίου. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται, όμως, να κυριαρχήσουν εντός του αστικού ιστού και εκεί θα δοθεί η μάχη για το ποιος θα ελέγχει τα σημεία φόρτισης. Ηδη εταιρείες ενέργειας (όπως η Ηρων σε συνεργασία με τη γαλλική Engie), εξειδικευμένοι διεθνείς όμιλοι και άλλοι παίκτες παίρνουν θέση εν όψει του ανοίγματος της αγοράς μέσω και των κινήτρων που θεσπίζει η κυβέρνηση. Η αμερικανική Blink Charging ανακοίνωσε την ανάπτυξη πανευρωπαϊκού δικτύου σημείων φόρτισης σε συνεργασία με τη Eunice Energy Group (EEG).
O Γιώργος Πεχλιβάνογλου, γενικός διευθυντής τεχνολογίας της EEG, υποστηρίζει πως ήδη στο δίκτυο της Blink Europe έχουν ενταχθεί περίπου 60 σημεία σε ολόκληρη την Ελλάδα, στα οποία εγκαθίστανται φορτιστές που παράγονται στη χώρα μας. Αρκετοί θεωρούν πως τα σημεία φόρτισης θα είναι τα πρατήρια καυσίμων, αλλά ο κ. Πεχλιβάνογλου λέει πως οι φορτιστές θα εγκατασταθούν σε σημεία όπου οι οδηγοί αφήνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα το αυτοκίνητό τους (από 45 λεπτά έως μία ώρα), όπως εμπορικά κέντρα, εστιατόρια κ.ά.
«Στα πρατήρια δεν αφήνει κάποιος το αυτοκίνητό του για 45 λεπτά ή μία ώρα» επισημαίνει. Προσθέτει ότι το μεγάλο πρόβλημα στη χώρα μας είναι πως όποιος πάει να εγκαταστήσει φορτιστή, π.χ. σε ένα εστιατόριο, θα διαπιστώσει πως δεν υπάρχει η υποδομή. Η διαδικασία αναβάθμισης της υποδομής/διασύνδεσης ενός κτιρίου από τον ΔΕΔΔΗΕ, προκειμένου να λειτουργήσει ως σημείο φόρτισης, είναι συνήθως χρονοβόρα. Οσοι σχεδιάζουν να επεκταθούν στην αγορά φόρτισης περιμένουν το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που θα καθορίζει το συνολικό πλαίσιο για τους Φορείς Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων.
«Η φόρτιση είναι ρυθμιζόμενη υπηρεσία και με πολύ χαμηλά περιθώρια» τονίζει ο γενικός διευθυντής τεχνολογίας της EEG. Στο εξωτερικό, για τη διαχείριση των δικτύων φόρτισης δημιουργούνται μεικτά σχήματα με συμμετοχή αυτοκινητοβιομηχανιών (που θέλουν να βγάλουν τα «σπασμένα» από το χαμηλότερο κόστος συντήρησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων), εταιρειών ενέργειας, προμηθευτών εξοπλισμού και λογισμικού. Η χρέωση του οδηγού γίνεται συνήθως με προπληρωμένη κάρτα και με 18-20 κιλοβατώρες κάποιος μπορεί να οδηγήσει μέχρι και 100 χιλιόμετρα.
Λειτουργούν με συνεχές ρεύμα
Οι μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων λειτουργούν με συνεχές ρεύμα (DC) και όχι με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) που μεταφέρεται με τα δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Συνεπώς, για να φορτίσουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είτε το συνδέουμε με φορτιστή που μετατρέπει το εναλλασσόμενο ρεύμα σε συνεχές, είτε το όχημα διαθέτει μετατροπέα ηλεκτρικού ρεύματος. Οι φορτιστές με μετατροπέα (inverter) προτιμώνται γιατί το όχημα φορτίζεται ταχύτερα και παράγεται μικρότερη ποσότητα θερμότητας, κάτι που βοηθά στη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Σήμερα κυκλοφορούν AC φορτιστές για οικιακή χρήση με διάρκεια φόρτισης του οχήματος περίπου 10-11 ώρες και ταχυφορτιστές με διάρκεια φόρτισης από μιάμιση έως τρεις ώρες.
9 Ιουνίου 2020
energypress