Δημόσια αντίδραση στην ανάπτυξη υποδομών δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας απειλεί την ενεργειακή μετάβαση
Η κατασκευή εγκαταστάσεων για ΑΠΕ όπως και συνολικά η ενεργειακή μετάβαση σε καθαρότερες μορφές ενέργειας βρίσκεται σε κίνδυνο λόγω δημοσίων αντιδράσεων. Κι αυτό όχι γιατί εναντιώνονται στα διάφορα έργα αιολικών και ηλιακών πάρκων, αλλά γιατί κανείς δεν θέλει να περάσουν οι γραμμές μεταφοράς ενέργειας κοντά από το μέρος που ζει.
Βέβαια την ίδια στιγμή χωρίς υψηλής τάσης δίκτυο μεταφοράς δεν είναι εφικτή η ενεργειακή μετάβαση για τον απλούστατο λόγο ότι δεν γίνεται να εγκατασταθούν αιολικά και ηλιακά πάρκα δίχως την δυνατότητα μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος στα σημεία κατανάλωσης. Συμφωνα με τον Entso-E, τον Ευρωπαϊκό Διαχειριστή Δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, περισσότερα από 46.000 χιλιόμετρα δικτύου υψηλής τάσης χρειάζονται σε επίπεδο Ευρώπης μέχρι το 2030.
Το ζήτημα είναι πως λίγα τέτοια έργα που αφορούν την ανάπτυξη του δικτύου πραγματοποιούνται χωρίς ισχυρή αντίδραση σε τοπικό επίπεδο.
Το πρόβλημα αυτό επισημάνθηκε σχεδόν από το σύνολο των ομιλητών στο συνέδριο Grids Meet Renewables conference το οποίο διοργανώθηκε από τους WindEurope και Renewables Grid Initiative (RGI) στις Βρυξέλλες.
Ο Timm Kragenow, διευθυντής του διαχειριστή δικτύου μεταφοράς της Γερμανίας έκανε λόγο για “εξαιρετικές προκλήσεις στο να κατασκευάσουμε νέες γραμμές εξαιτίας της αποδοχής από το κοινό” ως το μόνο κώλυμα όταν μπαίνει στο τραπέζι η ανάπτυξη του δικτύου μεταφοράς.
Η εκτελεστική διευθύντρια του RGI Antonella Battaglini σημείωσε στην ομιλία της πως “εγώ θα έλεγα ότι η δημόσια αντίδραση είναι μία από τις βασικές αιτίες σήμερα για την καθυστέρηση στην ανάπτυξη του δικτύου. Αποτελεί επίσης μια δικαιολογία για την μείωση του στόχου σε ΑΠΕ καθώς οι άνθρωποι λένε 'οι ΑΠΕ είναι μια χαρά, αλλά δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε δίκτυα'.”
Βέβαια η καθυστέρηση αυτή στην ανάπτυξη του δικτύου δεν είναι δίχως κόστος καθώς η έλλειψη υποδομών καταλήγει να κοστίζει μια μικρή περιουσία για τον κλάδο με τους ομιλητές να κάνουν λόγο για 3 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα. Ούτε όμως και οι καταναλωτές μένουν ανεπηρέαστοι καθώς βλέπουν τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος να ανεβαίνουν.
Όπως σημειώθηκε κατά την διάρκεια του συνεδρίου από τους ομιλητές, δεν είναι εύκολο να αλλάξει η στάση της κοινής γνώμης, όμως το μεγαλύτερο λάθος είναι ότι αντιμετωπίζεται ως εχθρός από τις εταιρείες του κλάδου. Σαν αποτέλεσμα όπως αναφέρει η Eva Schmid σύμβουλος πολιτικής στον NGO, να γίνεται δυσκολότερο να θέσεις ένα επιχείρημα όταν έχεις εκνευρίσει τους κατοίκους πριν καν μπεις στην διαδικασία να μιλήσεις μαζί τους.
Η ανάπτυξη των υποδομών που αφορούν το δίκτυο μεταφοράς δεν αφορά στενά τις ενδιαφερόμενες εταιρείες ή τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και τους καταναλωτές. Οφέλη μπορούν να υπάρξουν και για τις δύο πλευρές αρκεί να τεθεί το ζήτημα στην σωστή του διάσταση.
Στην προσπάθεια να αρθούν τα εμπόδια και να προχωρήσουν κανονικά τα σχέδια ανάτπυξης του δικτύου επισημάνθηκε στις ομιλίες κάποιων ομιλητών ότι η συμβολή των τοπικών οργάνων όπως επίσης και μη κυβερνητικών οργανώσεων με τοπική διάσταση μπορούν να συμβάλουν σημαντικά. Περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις όπως η WWF - που υποστηρίζει έναν κόσμο με 100% ΑΠΕ – μπορεί να αναδείξει πως οι γραμμές μεταφοράς δεν “καταστρέφουν” το περιβάλλον και την εξοχή.
Αντιθέτως ανεπτυγμένα δίκτυα θα επιτρέψουν την εγκατάσταση νέων αιολικών και ηλιακών πάρκων και επομένως θα ενισχύσουν την ανάπτυξη μορφών ενέργειας, φιλικών προς το περιβάλλον που θα αφήσουν το αποτύπωμα τους και σε τοπικό επίπεδο.
Επιπρόσθετα ο Carl Zichellla, διευθυντής του Δυτικού Δικτύου στο Συμβούλιο Ασφαλείας Εθνικών Πόρων των ΗΠΑ (US Natural Ressources Defense Council) σημείωσε ότι “δίνοντας στους ανθρώπους ένα μερίδιο από το έργο”, αυτό λειτούργησε πολύ θετικά στις ΗΠΑ, έτσι ώστε οι γηγενείς Αμερικάνοι και οι ιδιοκτήτες γης να αποδεχτούν τελικά την εγκατάσταση αιολικών πάρκων στην γή τους. “Παρέχοντας στους ιδιοκτήτες γης μια ροή εσόδων τους βοηθάει εν τέλει να διαμορφώσουν μια άλλη εικόνα” πρόσθεσε.
Πηγή: (Πληροφορίες από το RechargeNews)