Επίβλεψη θαλασσών με 15 μικροδορυφόρους που θα κατασκευάσει η Ελλάδα

22 04 2024 | 14:32Κατερίνα Ροββά

Αυστηρότερο πλαίσιο στην αγορά της κρουαζιέρας

 

Την επιτακτική ανάγκη μετάβασης προς τη γαλάζια οικονομία διατράνωσαν οι συμμετέχοντες στην 9η Διεθνή Διάσκεψη για τους Ωκεανούς, που φιλοξενήθηκε στη χώρα μας.

Απώτερος στόχος της Διάσκεψης ήταν να προκύψουν απτές δεσμεύσεις για την προστασία των ωκεανών και τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη σε παγκόσμιο επίπεδο. Τελικώς, κατά τη διάρκειά της ανακοινώθηκαν περισσότερες από 400 δεσμεύσεις, αξίας άνω των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Για τον σκοπό αυτό περισσότεροι από 3.000 άνθρωποι, κυβερνητικοί αξιωματούχοι, ειδικοί για το περιβάλλον και άλλες προσωπικότητες βρέθηκαν αυτές τις μέρες στην Ελλάδα, η οποία έχει, άλλωστε, ειδικό ενδιαφέρον για το θέμα: διαθέτει ακτογραμμή άνω των 20.000 χιλιομέτρων, έχει χιλιάδες νησιά και βραχονησίδες, ενώ ο ελληνόκτητος στόλος κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως.

Παρεμβαίνοντας στη Διάσκεψη, ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κωνσταντίνος Κυρανάκης ανακοίνωσε τρεις δεσμεύσεις της χώρας για την προστασία των ωκεανών: μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, όπως είπε, η Ελλάδα θα κατασκευάσει τουλάχιστον 15 μικροδορυφόρους που θα βοηθήσουν στην καλύτερη επίβλεψη των θαλασσών και των κινδύνων που τις απειλούν, ενώ εντός δύο μηνών θα τεθεί σε λειτουργία ψηφιακή εφαρμογή για την προστασία των ελληνικών ακτών. Η εφαρμογή θα αξιοποιεί εικόνες από δορυφόρο και μέσω αυτής πολίτες και επιχειρήσεις θα μπορούν να γνωρίζουν ποιος κατέχει τι σε κάθε ακτή, ώστε να τεθούν κανόνες προστασίας και να επιβάλλονται ποινές σε όσους βλάπτουν την ακτογραμμή.

Την ανάγκη να θεσπιστεί ένα αυστηρότερο πλαίσιο στην αγορά της κρουαζιέρας, επεσήμανε από την πλευρά της η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη. «Το 2023 στην Ελλάδα σημειώθηκε ρεκόρ τουριστικής κίνησης», επεσήμανε.

«Μας προβληματίζει ιδιαίτερα το πώς μπορεί να αναπτυχθεί ο τουρισμός με βιώσιμο τρόπο, ώστε να προστατευτούν το φυσικό περιβάλλον και η πολιτιστική κληρονομιά. Σήμερα η κρουαζιέρα στην Ελλάδα λειτουργεί χωρίς περιορισμούς.

Κάποιοι προορισμοί, όπως η Σαντορίνη, δέχονται πολύ μεγάλες πιέσεις – οι ταξιδιωτικοί πράκτορες μας λένε ότι τα δρομολόγια δεν πωλούνται αν δεν περιλαμβάνουν τη Σαντορίνη –, όμως η Ελλάδα έχει πολλά νησιά, με ποικιλία, με ωραίο τοπίο, και θα πρέπει να προωθηθούν και αυτά», με γνώμονα την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Η κυρία Κεφαλογιάννη έκανε, επίσης, αναφορά στην Τήλο, «όπου η τοπική κοινωνία ανακυκλώνει το 90% των απορριμμάτων της», αλλά και στη Χάλκη, «η οποία παράγει ενέργεια από τον ήλιο», ως δύο νησιά – πιλότους για την ανάπτυξη όλων των ελληνικών νησιών με ενεργειακή αυτονομία και υιοθέτηση τεχνολογιών μηδενικών αποβλήτων.

Το κόστος

Σχολιάζοντας το οικονομικό κόστος της κλιματικής κρίσης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης επεσήμανε πως, σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις, τις επόμενες δεκαετίες θα χρειαστούν 25 τρισεκατομμύρια δολάρια για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και για την αποκατάσταση των καταστροφών που αυτή προκαλεί και τόνισε πως η πρόληψη είναι η πιο οικονομική λύση σε αυτό το πρόβλημα.

Κατά τη διάρκεια της Παγκόσμιας Διάσκεψης, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο ΟΦΥΠΕΚΑ μαζί με τη διεθνή οργάνωση OceanCare και την περιβαλλοντική δεξαμενή σκέψης The Green Tank ανακοίνωσαν ότι δεσμεύονται να διασφαλίσουν την εφαρμογή του συστήματος «SAvE Whales» στο Στενό των Κυθήρων. Αυτή η καινοτόμος τεχνολογία έχει σχεδιαστεί ως συμπληρωματικό εργαλείο για την προστασία των απειλούμενων φυσητήρων από συγκρούσεις με πλοία σε περιοχές όπου δεν είναι δυνατή η διαφοροποίηση της διαδρομής τους. Η Ελληνική Τάφρος, που εκτείνεται ανάμεσα στο Ιόνιο, τη Νότια Κρήτη και τη Θάλασσα του Λεβάντε, αποτελεί βασικό θαλάσσιο οικότοπο για το είδος, αλλά και περιοχή υψηλού κινδύνου καθώς από εκεί διέρχονται περίπου 30.000 μεγάλα πλοία ετησίως. Από το 1992 έως το 2021 περισσότεροι από τους μισούς φυσητήρες που εκβράστηκαν στις ελληνικές ακτές έφεραν εμφανή σημάδια σύγκρουσης με πλοία.

 

γ