Σε «αδιέξοδο» οι υπολογισμοί των επενδυτών για τα υβριδικά της Κρήτης – Υπό εξέταση η τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης
Την άρση των περιορισμών στη λειτουργία των έργων ζητούν, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, οι επενδυτές που έχουν λάβει άδειες για την ανάπτυξη υβριδικών μονάδων ΑΠΕ συνολικής αποθηκευτικής ισχύος 120 MW στη Κρήτη προκειμένου να βγουν τα «νούμερα» της επένδυσης.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που εκδόθηκε τον Μάιο του 2023 (δείτε εδώ και εδώ) και προσδιορίζει το πλαίσιο λειτουργίας των έργων, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές κλήθηκαν να υποβάλουν τον φάκελό τους στο ΥΠΕΝ – διαδικασία που ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο - συμπεριλαμβάνοντας μια εκτίμηση για το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου καθώς και μια πρόταση για την ενδεδειγμένη ταρίφα (λειτουργική ενίσχυση) προκειμένου το έργο να είναι βιώσιμο.
Σημειώνεται ότι η Υπουργική Απόφαση αναφέρει ότι «ο εσωτερικός βαθμός της επένδυσης λαμβάνεται κατά μέγιστο 8% (IRR=8%). Επομένως η προτεινόμενη ταρίφα θα πρέπει να υπολογιστεί βάσει της μεθοδολογίας για το LCOE που προβλέπει η Υπουργική Απόφαση και να βγάζει αποτέλεσμα κατά μέγιστο IRR 8%. Εντούτοις, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, το IRR που προκύπτει βάσει της «άσκησης» κυμαίνεται σε χαμηλότερα επίπεδα, γεγονός που καθιστά απαγορευτική την υλοποίηση των έργων.
Το πρόβλημα εστιάζει στις αλλαγές που υπήρξαν ως προς την λειτουργία των έργων, όπου με την Υπουργική Απόφαση του Μαΐου, οι υβριδικοί σταθμοί δεν δύνανται να απορροφούν ενέργεια από το δίκτυο, όπως επίσης οι υβριδικοί σταθμοί δεν δύνανται να εγχέουν στο δίκτυο ισχύ υψηλότερη της εγγυημένης τους, όπως αυτή ορίζεται στην οικεία άδεια παραγωγής ή βεβαίωση παραγωγού ειδικών έργων. Ως προς την δεύτερη παράμετρο, πρακτικά σημαίνει ότι ένας υβριδικός σταθμός εγχέει ενέργεια στο δίκτυο ίση με την ισχύ της μπαταρίας που διαθέτει με αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής του να μένει αναξιοποίητο και επομένως να καταλήγει να στερείται εσόδων.
Με άλλα λόγια, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, «με τον τρόπο αυτό αυξάνεις τα rejection του έργου», απομειώνοντας σημαντικά τα έσοδα του έργου. Μάλιστα, μεγαλύτερο πρόβλημα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, αντιμετωπίζουν έργα που έχουν αδειοδοτηθεί υπό το προηγούμενο καθεστώς και τώρα χρειάζεται να σχεδιαστούν ξανά ως προς το μοντέλο διαστασιολόγησης προκειμένου να αντιστοιχηθούν με τα νέα δεδομένα και να «επιβεβαιώσουν» εκ νέου την βιωσιμότητα του business plan.
Από την πλευρά τους, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές μετά και τους υπολογισμούς που έκαναν, ζητούν την τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης είτε προς την κατεύθυνση αύξησης της ταρίφας είτε προς την κατεύθυνση αλλαγή του τρόπου λειτουργίας, ώστε να μπορεί ένα έργο να αποκομίζει περισσότερα έσοδα από την αγορά.
Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογραμμίζεται, το Υπουργείο καλείται να κινηθεί γρήγορα καθώς πρόκειται για έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και επομένως θα πρέπει να έχουν ηλεκτριστεί μέχρι το τέλος του 2025 αλλιώς θα χάσουν την χρηματοδότηση.