Η χώρα μας προχωρά για πρώτη φορά στη διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου για την παραγωγή βιομεθανίου
Σε συνέχεια των ευρωπαϊκών νομοθετικών πρωτοβουλιών για την παραγωγή και ανάπτυξη βιομεθανίου, η Ελλάδα προχωρά για πρώτη φορά στην διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου για την παραγωγή του καυσίμου. Πρόθεση του ΥΠΕΝ, όπως έχει διαφανεί μέχρι τώρα, είναι να χαράξει ένα «οδικό χάρτη» που θα επιτρέψει αφενός την παραγωγή του καυσίμου με ανταγωνιστικούς όρους και αφετέρου την ανάπτυξη της οικείας αγοράς.
Σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ και την συμμετοχή εκπροσώπων από το σύνολο της αλυσίδας αξίας καταδείχθηκε ότι τα τρία βασικά ζητήματα προς διευθέτηση αφορούν την διασφάλιση της πρώτης ύλης, την σύνδεση των μονάδων με το δίκτυο και το καθεστώς ενίσχυσης. Ο σχεδιασμός του Υπουργείου είναι να προχωρήσει άμεσα την επεξεργασία του θεσμικού πλαισίου, ώστε αυτό να αποτυπωθεί σε νομοσχέδιο που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το πρώτο τρίμηνο του 2024 και θα πάει προς ψήφιση το αμέσως επόμενο τρίμηνο.
Όπως αναφέρεται και στο σχέδιο ΕΣΕΚ που υποβλήθηκε για σχόλια στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο σκοπός των μέτρων που θα θεσπισθούν είναι:
Η αναβάθμιση υφιστάμενων μονάδων βιοαερίου σε μονάδες βιομεθανίου, τουλάχιστον όσων γειτνιάζουν σε δίκτυα διανομής ή μεταφοράς ΦΑ. Η παραγωγή βιομεθανίου είναι ενεργειακά αποδοτικότερη από την καύση του βιοαερίου για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και επομένως προτιμητέα στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης.
· Η ίδρυση νέων μονάδων βιομεθανίου, ιδίως σε αγροτικές/κτηνοτροφικές περιοχές
· Η έγχυση του παραγόμενου βιομεθανίου σε δίκτυα διανομής φυσικού αερίου (ή αγωγούς μεταφοράς αερίου στις περιπτώσεις που αυτό είναι οικονομικότερο), με σκοπό το «πρασίνισμα» του φυσικού αερίου. Αυτό σημαίνει τη δημιουργία πλαισίου για τη συνδεσιμότητα των μονάδων βιομεθανίου με τα δίκτυα διανομής ή μεταφοράς.
· Η δυνατότητα μετατροπής του παραγόμενου βιομεθανίου σε συμπιεσμένο ή υγροποιημένο βιομεθάνιο για χρήση στις μεταφορές.
· Η δημιουργία πλαισίου κρατικών ενισχύσεων προκειμένου να υλοποιηθεί η ανωτέρω παραγωγή βιομεθανίου από τον ιδιωτικό τομέα, δεδομένου ότι το κόστος του παραγόμενου βιομεθανίου είναι μεγαλύτερο από τις επικρατούσες σήμερα και προβλεπόμενες για το μέλλον τιμές φυσικού αερίου. Το πλαίσιο θα βασίζεται σε ανταγωνιστικές διαδικασίες και θα περιλαμβάνει επενδυτική ενίσχυση ή/και λειτουργική ενίσχυση για ορισμένο χρονικό διάστημα, με το σύστημα των οικονομικών διαφορών έναντι της τιμής του φυσικού αερίου.
· Η έκδοση πιστοποιητικών ανανεώσιμου αερίου για τη συγκρότηση σχετικής αγοράς. Ως φορέας πιστοποίησης έχει ήδη ορισθεί ο ΔΑΠΕΕΠ με το άρθρο 127 του ν. 4951/2022 που τροποποίησε το άρθρο 16 του νόμου 3468/2006.
· Η χρήση του δεσμευόμενου CO2 κατά την παραγωγή βιομεθανίου, για παραγωγή συνθετικών καυσίμων.
Να προσθέσουμε ακόμη ότι το ευρωπαϊκό σχέδιο REPowerEU προβλέπει ένα μέρος των κεφαλαίων – της τάξης των 75 εκατ. ευρώ – να διατεθεί για την ανάπτυξη πιλοτικών πρότζεκτ «πράσινου» υδρογόνου ή βιομεθανίου. Ο στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα χαρτοφυλάκιο μονάδων συνολικής ισχύος 45 Μεγαβάτ.
Όσον αφορά το βιομεθάνιο, η χρηματοδότηση θα στηρίξει είτε την κατασκευή νέων μονάδων παραγωγής ή τη μετατροπή υφιστάμενων μονάδων παραγωγής βιοαερίου. Επίσης, επιλέξιμα για χρηματοδότηση είναι έργα υγροποίησης, συμπίεσης και αποθήκευσης του παραγόμενου ανανεώσιμου αερίου. Το χρονοδιάγραμμα του REPowerEU προβλέπει πως η επιλογή των έργων θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2024, ώστε να συμβασιοποιηθεί η ανάπτυξη των πρότζεκτ. Οι μονάδες θα πρέπει να είναι έτοιμες για λειτουργία μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του 2025.