Επιδότηση 1.000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου προκρίνει το ΥΠΕΝ.
Θεσμικοί φορείς και εκπρόσωποι εταιρειών του χώρου των μεταφορών και των καυσίμων μίλησαν για ρυθμιστικά ζητήματα, τις επενδύσεις και τα κίνητρα για την εναλλακτική μετακίνηση στην α΄ ενότητα του συνεδρίου Ecomobility που πραγματοποιείται σήμερα στο Ζάππειο.
Βερροιόπουλος: Προκρίνουμε 1.000 ευρώ επιδότηση για αγορά μικρού ηλεκτρικού αυτοκινήτου
Ο γ.γ. του ΥΠΕΝ, Μιχάλης Βερροιόπουλος τόνισε στη δική του τοποθέτηση ότι οι οδικές μεταφορές αποτελούν το 75% της κατανάλωσης ενέργειας των μεταφορών στη χώρα μας.
Όπως εξήγησε, η διείσδυση των εναλλακτικών καυσίμων είναι δυστυχώς αρκετά χαμηλή, καθώς το 2016 ήταν μόλις το 3% της τελικής κατανάλωσης ενέργειας. "Ο ΕΣΕΚ θέτει στόχο 14% μερίδιο ΑΠΕ στις μεταφορές για το 2030. Εμείς τον εντάσσουμε σε ένα ευρύτερο στόχο, δηλαδή τον εξηλεκτρισμό των διάφορων τομέων. Αναμένουμε δηλαδή διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων, εξηλεκτρισμό των κτηρίων με αλλαγή καυσίμου και άλλες αντίστοιχες εξελίξεις", πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η επίτευξη των στόχων στις μεταφορές μπορεί να πραγματοποιηθεί με πολλούς πιθανούς συνδυασμούς εναλλακτικών καυσίμων. "Ο ΕΣΕΚ δεν προκρίνει ένα σενάριο με αποκλειστική έμφαση στα ηλεκτρικά οχήματα ή τα βιοκαύσιμα π.χ. Είναι μια ισορροπημένη πρόταση και οδηγεί σε μετριασμένη διείσδυση μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2030 με μια επιδότηση 1.000 ευρώ και άλλα παράλληλα κίνητρα", ανέφερε.
Ο κ. Βερροιόπουλος είπε επίσης ότι από το 2025 και μετά 1/3 αυτοκίνητα που ταξινομούνται θα είναι ηλεκτρικά για να φτάσουμε σε μερίδιο 10% το 2030. Το κύριο βάρος θα σηκώσει ο ιδιωτικός τομέας στην ηλεκτροκίνηση, όπως τόνισε. "Χρειάζονται κίνητρα για αυτό και φτιάχνουμε μια κρίσιμη μάζα φορτιστών ώστε να αποτελέσει την αρχή", υπογράμμισε.
Τέλος, ο γ.γ. του ΥΠΕΝ ανέφερε ότι "επίσης, επιλέγουμε την ανάπτυξη του LNG για τα φορτηγά. Τα αυστηρότερα πρότυπα στους κατασκευαστές για το 2030 θα οδηγήσουν προς τα εκεί. Παράλληλα, στηρίζουμε υποδομές παραγωγής βιοκαυσίμων 1ης γενιάς και την ανάπτυξη της 2ης γενιάς και δίνουμε κίνητρα στους Έλληνες παραγωγούς βιομάζας".
Καρακατσάνη: Την επόμενη εβδομάδα οριστικοποιείται η γνωμοδότηση της ΡΑΕ για την ηλεκτροκίνηση
Η Νεκταρία Καρακατσάνη, μέλος της ΡΑΕ, μίλησε για τις ρυθμιστικές προσεγγίσεις και τις εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση. Αναφέρθηκε στην πορεία των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων διεθνώς και στη χώρα μας, ενώ τόνισε πως πραγματοποιούνται 300 δις. ευρώ επενδύσεων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες στο συγκεκριμένο τομέα.
Επίσης, η κα Καρακατσάνη είπε ότι σήμερα υπάρχουν 50 σημεία φόρτισης και 450 οχήματα στη χώρα μας. Σύμφωνα με την ίδια, χρειάζονται μόλις 2 ευρώ για να διανύσει ένα ηλεκτρικό όχημα 100 χιλιόμετρα, ενώ υπενθύμισε ότι η χώρα μας έχει αναλάβει ισχυρές περιβαλλοντικές δεσμεύσεις και με βάση το πακέτο εναλλακτικής μετακίνησης. Αντίστοιχα, υπάρχουν τεχνολογικές εξελίξεις που μειώνουν το χρόνο φόρτισης και επεκτείνουν την αυτονομία των οχημάτων αυτών.
Την επόμενη εβδομάδα η ΡΑΕ θα οριστικοποιήσει τη γνωμοδότηση για τη δέσμη ρυθμίσεων σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, όπως ανακοίνωσε η κα Καρακατσάνη. Επίσης, επίκειται η υπουργική απόφαση για τις τεχνικές προδιαγραφές της ηλεκτροκίνησης και χωροταξικά θέματα.
Στη συνέχεια η κα Καρακατσάνη παρουσίασε την προτεινόμενη προσέγγιση για την ανάπτυξη υποδομών σε δημόσιους προσβάσιμους χώρους. Η λύση αυτή προβλέπει ανταγωνιστικό μοντέλο, διεξαγωγή διαγωνισμών και συγκεκριμένα κριτήρια. Τόνισε σχετικά ότι το μοντέλο αυτό επιλέγεται με βάση την προηγούμενη ευρωπαϊκή εμπειρία και λαμβάνει υπόψη τα όσα δοκιμάστηκαν στις άλλες χώρες. Όσον αφορά τα πιθανά κίνητρα για τις υποδομές αυτές, περιλαμβάνουν εκπτωτικά τιμολόγια, μείωση χρεώσεων δικτύου, επιταχυμένες συνδέσεις στο δίκτυο και διευκολύνσεις σε ενεργειακές κοινότητες.
Ζαχαριάδης: Το μοντέλο διαγωνισμού και παραχώρησης είναι το βέλτιστο για την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Νίκος Ζαχαριάδης, διευθύνων σύμβουλος της Elpedison, ο οποίος μίλησε για το θεσμικό πλαίσιο ανάπτυξης ενός ανταγωνιστικού επιχειρηματικού μοντέλου στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας στην ηλεκτροκίνηση.
Ο ίδιος ανέφερε ότι με βάση τα όσα παρατηρούνται στην Ευρώπη, προβλέπεται το 75% της φόρτισης σε όρους ενέργειας να γίνεται στις κατοικίες και το 25% σε δημόσιους χώρους. Πρόσθεσε ότι για το 2030 ο εκτιμώμενος αριθμός ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα είναι 15.000 και ο απαραίτητος αριθμός σημείων φόρτισης είναι 2.300 με ετήσια κατανάλωση 42,4 γιγαβατώρες.
Σύμφωνα με τον κ. Ζαχαριάδη, τα πιθανά επιχειρηματικά μοντέλα ανάπτυξης των υποδομών περιλαμβάνουν το δημόσιο μοντέλο με εθνικό φορέα εκμετάλλευσης, το μοντέλο του διαχειριστή, το μοντέλο με διαγωνισμό και παραχώρηση και το ανταγωνιστικό μοντέλο αγοράς, με τα δύο τελευταία να προκρίνονται από την Κομισιόν. "Θα μπορεί ο Ιταλός τουρίστας που έρχεται στην Ελλάδα να χρεώνει την Enel με την οποία έχει συμβόλαιο για τη φόρτιση του αυτοκινήτου του", ανέφερε χαρακτηριστικά μιλώντας για το ανταγωνιστικό μοντέλο και τις προκλήσεις που προδιαγράφονται.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η αποδοτικότερη ανάπτυξη θα επιτευχθεί με το μοντέλο διαγωνισμού κα παραχώρησης και σε δεύτερο βαθμό με το ανταγωνιστικό μοντέλο. Τέλος, υπογράμμισε ότι η εγκατάσταση έξυπνων μετρητών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.
Ταστάνης: Προμηθευόμαστε 92 νέα λεωφορεία σύγχρονης τεχνολογίας και μειωμένων ρύπων
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Αναστάσιος Ταστάνης, έκανε λόγο για μεγάλο μερίδιο του οργανισμού στην προσπάθεια για την εναλλακτική μετακίνηση. Μίλησε για τον τεράστιο αριθμό δρομολογίων στα ΜΜΜ της Αθήνας κατά το 2017 και είπε ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες έχουν να παίξουν κρίσιμο ρόλο με αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και προώθηση της αειφόρου κινητικότητας.
Ο ίδιος είπε ότι ο ΟΑΣΑ έχει κατακτήσει οικολογικό πρόσημο με τη βοήθεια των ηλεκτροκίνητων μέσων σταθερής τροχιάς, καθώς διαθέτει στόλο 354 ηλεκτροκίνητων τρόλει και 610 λεωφορείων με φυσικό αέριο. Δυστυχώς, όμως, υπάρχει και μεγάλος στόλος γερασμένων λεωφορείων με υψηλούς ρύπους. Όπως τόνισε, "ξεκινήσαμε την αντικατάστασή τους με οχήματα σύγχρονης τεχνολογίας. Σε πρώτη φάση εξασφαλίσαμε 30 εκατ. ευρώ για την προμήθεια 92 οχημάτων εκ των οποίων τα 12 θα είναι ηλεκτρικά. Σχετικός διαγωνισμός θα διεξαχθεί σύντομα". Τα ηλεκτροκινητα λεωφορεία στοιχίζουν τα διπλάσια χρήματα και απαιτούν και πρόσθετες επενδύσεις στην υποδομή, όπως σημείωσε.
Μιχαρικόπουλος: Ραγδαία αύξηση στη χρήση των φορτιστών μας το 2018
Ο Δημήτρης Μιχαρικόπουλος, διευθυντής της Fortisis, που λειτουργεί σταθμούς φόρτισης εδώ και πέντε χρόνια, μίλησε για το δίκτυο 38 σταθμών που έχει φτάσει να διατηρεί σήμερα, δηλαδή τους μισούς που λειτουργούν στη χώρα μας.
Ο ίδιος είπε ότι το 2018 σημειώθηκε αύξηση 650% στην κατανάλωση ενέργειας των φορτιστών, κυρίως μέσω του τουριστικού ενδιαφέροντος κατά τους θερινούς μήνες. Πρόσθεσε ότι οι εξελίξεις στην τεχνολογία είναι ραγδαίες και σύντομα τα ηλεκτροκίνητα θα είναι ανταγωνιστικά ως προς τα συμβατικά οχήματα.
Σχετικά με το μοντέλο ανταγωνιστικής αγοράς που προκρίνει η ΡΑΕ για τις υποδομές φόρτισης, ο κ. Μιχαρικόπουλος είπε πως "είναι οξύμωρο να συζητάμε για το μοντέλο διότι αυτό είναι το μοντέλο στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες". Υπενθύμισε ότι η Κομισιόν προβλέπει εφαρμογή του μοντέλου DSO μόνο με βάση συγκεκριμένες συνθήκες. Τέλος, τόνισε πως υπάρχουν άφθονα κεφάλαια χρηματοδότησης που δεν έχουν αξιοποιηθεί από την Ελλάδα για τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης.
Κονιστής (VW): Φορτιστές στην Ελλάδα από το 2022 θα εγκαταστήσουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Ο Θανάσης Κονιστής, διευθυντής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Volkswagen, αναφέρθηκε στις προσπάθειες του συνόλου της αυτοκινητοβιομηχανίας και συγκεκριμένα της VW για την ανάπτυξη των εναλλακτικών καυσίμων.
Στα πλαίσια αυτά, υπενθύμισε την ευρωπαϊκή οδηγία που προβλέπει μείωση 37,5% στις εκπομπές των αυτοκινήτων ως το 2030, γεγονός που συνιστά μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο. Πρόσθεσε ότι οι νέες τεχνολογίες είναι απολύτως απαραίτητες για την επίτευξη του στόχου και ότι η αεριοκίνηση έχει κάνει βήματα προόδου τα τελευταία χρόνια, καθώς στη χώρα μας πάνω από 1.000 οχήματα κυκλοφορούν πλέον με αυτό το καύσιμο.
Στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, τόνισε ότι αναμένονται πολύ μεγάλες αλλαγές από την αυτοκινητοβιομηχανία στα αμέσως επόμενα χρόνια. Στην ελληνική αγορά ο κλάδος βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο με λιγότερες από 100 πωλήσεις πέρυσι, κατ' επέκταση χρειάζονται κίνητρα απόκτησης και χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και κίνητρα για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης.
Τέλος ανέφερε ότι η VW συμμετέχει σε ευρωπαϊκό σχέδιο ανάπτυξης φορτιστών το οποίο από το 2022 θα ξεκινήσει να εγκαθιστά φορτιστές και στην Ελλάδα.
22 Ιανουαρίου 2019
Πηγή: energypress