ΑΠΕ: Αλλαγή σκηνικού στους όρους σύνδεσης αλλά χωρίς τροποποίηση της Υπουργικής για τις σειρές προτεραιότητας – Η δύσκολη εξίσωση που έχει να λύσει το ΥΠΕΝ
«Εκτός κάδρου» βρίσκεται η όποια αλλαγή στις σειρές προτεραιότητας εξέτασης από τον ΑΔΜΗΕ των αιτήσεων για όρους σύνδεσης, όπως αυτές περιγράφονται στη σχετική Υπουργική Απόφαση, από τα μέτρα τα οποία εξετάζει το ΥΠΕΝ για την προώθηση της αποθήκευσης. Ως συνέπεια, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το υπουργείο αποκλείει το ενδεχόμενο να υπάρξουν αλλαγές στην υφιστάμενη σειρά κατάταξης των Ομάδων προτεραιότητας, για να υπάρξει αδειοδοτικό προβάδισμα σε νέα φωτοβολταϊκά έργα τα οποία συνδυάζονται με μπαταρίες.
Υπενθυμίζεται ότι στη δεδομένη χρονική συγκυρία, βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης (αν δεν έχει ολοκληρωθεί ήδη) η εξέταση από τον ΑΔΜΗΕ των αιτήσεων όρων σύνδεσης της Ομάδας Α. Με δεδομένο ότι δεν πρόκειται να υπάρξει καμία παρέμβαση στην Υπουργική, τη σκυτάλη θα πάρουν τα αιτήματα της Ομάδας Β, στην οποία είναι ενταγμένα υποψήφια έργα ΑΠΕ τα οποία προορίζονται για PPAs.
«Όχι» σε καθυστερήσεις των PPAs
Μάλιστα, με βάση την τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης για τις σειρές προτεραιότητας, που έγινε τον περασμένο Ιανουάριο, αυξήθηκε το χαρτοφυλάκιο καινούριων «πράσινων» μονάδων για PPAs, που θα κατακυρώσουν ηλεκτρικό «χώρο». Κι αυτό γιατί αυξήθηκε στα 4.000 Μεγαβάτ το μέγιστο όριο ισχύος προσφορών σύνδεσης της Ομάδας Β.
Ένα σενάριο αδειοδοτικού κινήτρου για τα φωτοβολταϊκά με μπαταρίες (σενάριο που απορρίφθηκε από το ΥΠΕΝ), θα ήταν να δοθεί προβάδισμα στη δέσμευση δυναμικότητας στο σύστημα, σε νέα ηλιακά πάρκα τα οποία συνδυάζονται με μονάδα αποθήκευσης behind the meter. Στην πράξη αυτό θα σήμαινε επανιεράρχηση των Ομάδων στις σειρές προτεραιότητας, μέσω νέας τροποποίησης της Υπουργικής.
Σε αυτό το πλαίσιο, η πιο εύλογη επιλογή θα ήταν η υφιστάμενη Ομάδα Δ να βρεθεί πάνω από την Ομάδα Β. Στην Ομάδα Δ, για νέες ΑΠΕ με μονάδες αποθήκευσης behind the meter, το μέγιστο όριο ισχύος προσφορών σύνδεσης ανέρχεται σε 2.000 Μεγαβάτ. Είναι επιμερισμένο δύο υποομάδες (Δ1 και Δ2), ανάλογα με το αν οι μπαταρίες θα μπορούν ή όχι να απορροφούν ενέργεια από το σύστημα.
Όπως έχει γράψει το energypress, ένα σημαντικό επιχείρημα κατά του παραπάνω σεναρίου ήταν οι σημαντικές καθυστερήσεις που θα έφερνε στην υλοποίηση των PPAs, τόσο για τους παραγωγούς όσο και για τους off-taker. Ενδεικτικό παράδειγμα οι συμβάσεις αγοραπωλησίας που έχει υπογράψει η ΔΕΗ με δύο εγχώριες βιομηχανίες και οι οποίες προβλέπουν την τροφοδοσία των βιομηχανικών καταναλωτών με «πράσινο» ρεύμα από τις αρχές του 2025. ένα χρονικό ορόσημο που είναι απαραίτητο τόσο για να μειωθεί το κόστος παραγωγής τους, όσο και για να διασφαλίσουν πως εφεξής τα προϊόντα τους θα είναι «πράσινα» - κάτι απαραίτητο σε αρκετούς διαγωνισμούς του εξωτερικού.
«Γρίφος» η προσθήκη μπαταρίας
Πάντως, η διατήρηση της υφιστάμενης σειράς προτεραιότητας δεν αναιρεί το γεγονός ότι ήδη από το επόμενο «κύμα» όρων σύνδεσης για υποψήφια φωτοβολταϊκά, θα πρέπει τα έργα να συνδυάζονται με μπαταρίες, για να μην εκτροχιαστούν στην πορεία οι περικοπές. Έτσι, η δύσκολη εξίσωση που έχει να λύσει το υπουργείο είναι με ποιον τρόπο θα επιτευχθεί αυτό, χωρίς να αναθεωρηθεί προς τα πάνω το κόστος των PPAs και, κατά συνέπεια, χωρίς να επιβαρυνθεί η βιομηχανία.
Ο μόνος τρόπος για να μην μεταφερθεί η επιβάρυνση στον off-taker, είναι να υπάρξει κάποιου είδους αποζημίωση στον παραγωγό με την οποία θα αποσβεστεί η πρόσθετη δαπάνη που προέκυψε στην πορεία για τις μπαταρίες. Ωστόσο, θα πρέπει να βρεθεί η φόρμουλα για αυτόν τον σκοπό, όπως και η πηγή προέλευσης των κονδυλίων που θα διατεθούν.