Έρευνα Bloomberg: Πως οι βρετανικές εταιρείες ηλεκτρισμού χειραγώγησαν την αγορά εξισορρόπησης για να αποκομίσουν 6.000 λίρες/MWh και εκατοντάδες εκατομμύρια σε κέρδη
Το πρωί της 12ης Δεκεμβρίου, καθώς οι χαμηλές θεμοκρασίες ανάγκαζαν τους φτωχώτερους Βρετανούς να δίνουν αγώνα για να ζεσταθούν, οι έμποροι της Vitol ειδοποίησαν ότι ένας από τους μεγαλύτερους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής του Λονδίνου θα έβγαινε εκτός συστήματος μετά το μεσημέρι.
Η αλλαγή αυτή άφησε το βρετανικό δίκτυο σε κίνδυνο έλλειψης. Όμως, οι έμποροι είχαν μια άλλη προσφορά στο τραπέζι: Θα συνέχιζαν να λειτουργούν το σταθμό έναντι 6.000 λιρών/MWh, δηλαδή τέσσερις φορές υψηλότερη τιμή από την κανονική. Καθώς ο διαχειριστής δεν είχε επιλογή, πληρώθηκαν τελικά 11 εκατ. λίρες που χρεώθηκαν οι καταναλωτές, πολλοί εκ των οποίων αντιμετώπιζαν ήδη υπερδιπλάσιες τιμές μέσα σε ένα έτος.
Οι έμποροι σε εταιρείες όπως η Vitol, η Uniper και η SSE ανακοινώνουν συχνά ότι θα διακόψουν την παραγωγή, συχνά με προειδοποίηση μερικών ωρών - πριν από τις ώρες αιχμής τα απογεύματα. Ταυτόχρονα, προσφέρουν ρεύμα από τους σταθμούς τους σε μια άλλη αγορά όπου χρεώνουν υψηλότερες τιμές για να καλύψουν τις ελλείψεις που προκάλεσαν. Οι έμποροι αύξησαν δραματικά αυτή την πρακτική - και τις τιμές που χρέωναν - τη στιγμή που η άρση των περιορισμών της πανδημίας και έπειτα ο πόλεμος στην Ουκρανία προκάλεσαν αναταραχή στη βρετανική αγορά ηλεκτρισμού, όπως αποκάλυψε το Bloomberg. Οι τωρινοί κανονισμοί δεν απαγορεύουν τέτοιες μανούβρες.
Μια ανάλυση πάνω από 100 εκατ. αρχείων της αγοράς δείχνει ότι οι εταιρείες συγκέντρωσαν πάνω από 525 εκατ. λίρες σε έσοδα χρησιμοποιώντας αυτή την πρακτική από το 2018 ως το 2022. Σχεδόν το 90% των χρημάτων αποκομίστηκαν την τελευταία διετία. Οι σταθμοί των VPI και Uniper ανέρχονται στα 321 εκατ. λίρες από το σύνολο.
Η ανάλυση δεν μπορεί να δείξει το γιατί στην εκάστοτε περίπτωση μια εταιρεία έδρασε με αυτόν τον τρόπο ούτε αν υπήρξαν συνθήκες πέραν της αναζήτησης κέρδους. Όμως, σε συνεντεύξσεις τους, 13 τωρινοί και πρώην έμποροι δήλωσαν ότι οι σταθμοί που ανοιγοκλείνουν είναι μια εκτεταμμένη πρακτική με στόχο τη μεγιστοποίηση του κέρδους. Μια πηγή με γνώση της κίνησης της VPI στις 12 Δεκεμβρίου είπε ότι η εταιρεία αύξησε την τιμή προς απάντηση των συνθηκών της αγοράς.
"Κάτι έχει σπάσει εδωπέρα", δήλωσε ο Φρεντ Σμιθ, διευθυντής της H&E Smith Ltd, κατασκευάστρια οικιακού εξοπλισμού στο Stoke-on-Trent. Η εταιρεία αντιμετώπισε αύξηση 150% στο κόστος ηλεκτρισμού καθώς ο ενεργειακός πληθωρισμός έπληξε τη βρετανική οικονομία. Στο ίδιο διάστημα με τη μανούβρα της VPI το Δεκέμβριο, ο Σμιθ ζητούσε από τους 20 υπαλλήλους του να πάρουν μια εβδομάδα ρεπό για να εξοικονομηθεί λειτουργικό κόστος.
"Πρέπει να καταλάβουμε τι συμβαίνει", τόνισε ο 62χρονος Σμιθ. "Είναι πολύ εξοργιστικό και λάθος που επιτρέπεται να το κάνουν".
Απαντώντας σε λεπτομερείς ερωτήσεις, οι περισσότερες εταιρείες που περιλαμβάνονται στο εν λόγω ρεπορτάζ παρείχαν σύντομες δηλώσεις και είπαν ότι συμμορφώνονται με τους κανονισμούς. Η VPI που ανήκει κυρίως στη Vitol, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως, "λειτουργεί πλήρως εντός των κανόνων της αγοράς ηλεκτρισμού", δήλωσε εκπρόσωπός της. Η SSE, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες ΑΠΕ της Βρετανίας, δήλωσε ότι είναι αφοσιωμένη στο να επενδύει "περισσότερα από όσα κερδίζει" για την επέκταση της παραγωγής στην αγορά ηλεκτρισμού. Η Uniper δεν απάντησε.
Ο βρετανικός ρυθμιστής, Ofgem, ανακοίνωσε το σχέδιό της να σφίξει τους κανόνες. Σε δήλωσή της στο Bloomberg, ανέφερε ότι σκοπεύει να απαγορεύσει στις εταιρείες να εκμεταλλεύονται την αγορά μέσω του να λένε ότι θα κλείσουν τις μονάδες τους για να αναζητήσουν υψηλότερες τιμές προς κάλυψη του κενού που προκάλεσαν.
Ο ρυθμιστής χαρακτήρισε τις εν λόγω πρακτικές ως "αμετροεπείς" και "σκληρές" και τόνισε ότι αυξάνουν τις τιμές. Μετά από μια έκρηξη στις πληρωμές του δικτύου για τέτοιες κινήσεις στα τέλη του 2021, η Ofgem πραγματοποίησε έρευνα, αλλά δεν βρήκε "οριστικές" ή "ξεκάθαρες" ενδείξεις ότι παραβιάστηκαν κανόνες.
Οι κανόνες επιτρέπουν στους εμπόρους να ανοιγοκλείνουν τους σταθμούς - και να αλλάζουν τιμές - όπως προβλέπουν τα εμπορικά τους συμφέροντα. Οι παραγωγοί δεν μπορούν να υποβάλουν "ψευδή ή παραπλανητικα σήματα" προς το δίκτυο. Όμως, επιτρέπεται να αλλάξουν γνώμη ελεύθερα και να λάβουν αποφάσεις με βάση μονάχα το κέρδος εφόσον θεωρηθεί ότι είναι ειλικρινείς στις προθέσεις τους.
Η Ofgem δήλωσε ότι σκοπέυει να απαγορεύσει τους σταθμούς που κάνουν αυτή την πρακτική από το να χρεώνουν υπερβολικές τιμές που οδηγούν σε κάτι παραπάνω από εύλογα κέρδη. Η τελική της απόφαση, μετά από διαβούλευση με τον κλάδο, αναμένεται το καλοκαίρι. "Δεν θεωρούμε ότι οι όποιες απόπειρες ενεργειακών ομίλων να επιδεινώσουν τις συνθήκες στην αγορά, είτε σκόπιμες είτε όχι, ότι συνάδουν με τα συμφέροντα των καταναλωτών", δήλωσε σχετικά εκπρόσωπος. Η Ofgem δήλωσε ότι έχει ήδη διαπιστώσει "μια αξιοσημείωτη μείωση στο κόστος που σχετίζεται με αυτή τη χειραγώγηση", αφότου έστειλε επιστολές με τις οποίες ζητούσε από τις εταιρείες να σταματήσουν.
Αρκετοί έμποροι δήλωσαν στο Bloomberg ότι η συμπεριφορά αυτή ήταν τόσο εκτεταμμένη ώστε οι εταιρείες θα βρίσκονταν σε εμπορικό μειονέκτημα αν δεν συμμετείχαν. Ένας εξ αυτών είπε ότι οι αποφάσεις για περιορισμό της παραγωγής συνήθως απαιτούσαν τη σύμφωνη γνώμη των διοικήσεων. Οι έμποροι ζήτησαν να παραμείνουν ανώνυμοι διότι οι πρακτικές που περιγράφουν είναι αμφιλεγόμενες.
"Ήταν μια κοινή πρακτική από την αρχή", τόνισε ο Κρις Ρέγκαν, πρώην επικεφαλής έμπορος της EDF, που πλέον είναι διευθυντής της Brady Technologies, εταιρείες λογισμικού που συνεργάζεται με ενεργειακούς ομίλους. "Αν η Ofgem θέλει να σταματήσουν να το κάνουν, τότε πρέπει να αλλάξει τους κανόνες".
Μια σειρά από αποοσύρσεις σταθμών την τελευταία δεκαετία άφησε το δίκτυο με λιγότερες επιλογές όταν κορυφώνεται η ζήτηση ή όταν δεν φυσάει ο άνεμος, περιορίζοντας την παραγωγή των ΑΠΕ. Η περιορισμένη ισχύς παρέχει υπερβολική δύναμη σε μεγάλους σταθμούς που είναι πρόθυμοι και ικανοί να πουν στους διαχειριστές ότι θα διακόψουν τη λειτουργία τους. Σε ιδιαίτερα σφιχτές ημέρες, όπως η 12η Δεκεμβρίου,. μπορούν επί της ουσίας να καθορίσουν την τιμή στην οποία θα συνεχίσουν να παράγουν.
Εκείνη την ημέρα, οι έμποροι της VPI έκαναν την κίνησή τους στο σταθμό Rye House, ο οποίος καταναλώνει φυσικό αέριο και βρίσκεται στις παρυφές του Hertfordshire, 19 μίλια από το κεντρικό Λονδίνο. Πρόσωπο με γνώση της στρατηγικής της εταιρείας δήλωσε ότι οι έμποροι γνώριζαν για την επικείμενη έλλειψη ισχύος - λόγω της μεγάλης απώλειας αιολικής παραγωγής - και πίστευαν ότι η σπανιότητα θα δικαιολογήσει την αύξηση της τιμής. Και πάλι, οι 6.000 λίρες/MWh που έλαβαν ήταν 15 φορές υψηλότερη από το κόστος παραγωγής της ενέργειας, σύμφωνα με εκτιμήσεις της EnAppSys Ltd.
Και πάλι, πολλοί σταθμοί άνθρακα και αερίου αποκόμισαν υψηλά έσοδα την τελευταία διετία και δεν υπόκεινται στη φορολόγηση υπερκερδών της βρετανικής κυβέρνησης. Η VPI κατείχε μόλις μια μονάδα αερίου στις αρχές του 2021 όταν απέκτησε το Rye House και άλλους τρεις σταθμούς έναντι 186 εκατ. λιρών, ενώ οι αποσύρσεις σταθμών αλλού στη χώρα άφησαν το δίκτυο πιο εξαρτημένο επάνω τους. Το ετήσιο κέρδος προ φόρων της VPI εκείνο το έτος πενταπλασιάστηκε σε 140 εκατ. λίρες, σύμφωνα με τα ευρήματα.
Ανάμεσα στις εταιρείες που δήλωσαν ότι θα κόψους ισχύ πριν από τις αιχμές για να το παρέχουν ακριβότερα μετά, η VPI έλαβε τα περισσότερα κέρδη: 189 εκατ. λίρες συνολικά, τα οποία ήρθαν μετά τις εξαγορές του 2021. Η ανάλυση του Bloomberg έδειξε ότι η Uniper, που έλαβε "ένεση" 35 δισ. ευρώ από τη γερμανική κυβέρνηση πέρυσι για να αποφύγει την κατάρρευση, ήταν δεύτερη με 153 εκατ. λίρες από το 2018 ως το 2022. Η SEE έλαβε 33 εκατ. λίρες από τους σταθμούς την ίδια περίοδο, ενώ ο σταθμός Seabank που διαθέτει μερίδιο, αποκόμισε 87 εκατ. λίρες. Η ανάλυση δεν λαμβάνει υπόψη πόσα θα είχαν βγάλει οι εταιρείες αν δεν είχαν χρησιμοποιήσει τη συγκεκριμένη πρακτική, λόγω έλλειψης σχετικών δεδομένων.
Με βάση συμφωνία, η Shell εμπορεύτηκε ηλεκτρισμό εκ μέρους του Seabank από τον Οκτώβριο του 2021 και μετά. "Λειτουργούμε σε συμμόρφωση με τις νομικές και ρυθμιστικές απαιτήσεις και σύμφωνα με τις πρακτικές της αγοράς", δήλωσε εκπρόσωπός της.
Οι έμποροι στοχεύουν σε μια γωνιά της αγοράς που είναι γνωστή ως αγορά εξισορρόπησης, όπου το δίκτυο πληρώνει ένα "καπέλο" για να κάνει τις τελικές του ρυθμίσεις και να διασφαλίσει ότι υπάρχει αρκετή προσφορά για να καλύψει τη ζήτηση. Τα κόστη αυτά τα επωμίζονται οι καταναλωτές. Τα τελευταία χρόνια, εν μέρει μέσω της συγκεκριμένης πρακτικής, οι τιμές σε αυτή την αγορά εκτοξεύτηκαν. Οι ειδικοί το αποκαλούν "το φαινόμενο του κοπαδίου": Όταν ένας σταθμός πετύχει να χρεώσει μια υψηλή τιμή, τότε οι άλλοι ακολουθούν. Συνολικά το κόστος εξισορρόπησης αυξήθηκε κατά 284% από το 2018.
Ο εκπρόσωπος της Ofgem είπε ότι η σχεδιαζόμενη αλλαγή στον κανόνα "θα απαγορεύσει στους παραγωγούς να χειραγωγούν το μηχανισμό εξισορρόπησης με αυτόν τον τρόπο για υπερκέρδη". Το αυξημένο κόστος εξισορρόπησης αυξάνουν και τη συνολική τιμή χονδρικής, δήλωσαν ορισμένοι έμποροι, διότι κάποιες βασικές τιμές αναφοράς στην ευρύτερη αγορά συνδέονται με την τιμή εξισορρόπησης.
Πολλές χώρες λειτουργούν αντίστοιχους μηχανισμούς εξισορρόπησης. Πρόσφατη έκθεση του ευρωπαϊκού ρυθμιστή δείχνει ότι τα συστήματα αυτά κινδυνεύουν με χειραγώγηση. Η εποπτεία της Ε.Ε. αποδυναμώνεται επειδή υπάρχουν παράθυρα που την επιτρέπουν, αναφέρει σχετικά η έκθεση, κι όμως οι ρυθμιστές δεν έχουν κάνει πολλά για να την εντοπίσουν ή να την αποτρέψουν.
Κάθε φορά που ένας Βρετανός ανάβει το διακόπτη για το φως, συμβαίνει μια περίπλοκη αλυσίδα γεγονότων. Κάθε μέρα, περίπου 50 μεγάλοι σταθμοί ανά τη χώρα μετατρέπουν την αιολική ενέργεια, τον άνθρακα, το νερό, τη βιομάζα και το αέριο σε ρεύα. Τα περισσότερα νοικοκυριά και επιχειρήσεις χρεώνοονται την ίδια τιμή ανεξαρτήτως της ώρας, αλλά δεν ισχύει το ίδιο για τους προμηθευτές που τους εξασφαλίζουν το ρεύμα. Εκείνοι αγοράζουν και πωλούν ηλεκτρισμό στη χονδρική αγορά, όπου οι έμποροι ανταλλάζουν ηλεκτρισμό όπως κάθε άλλο εμπόρευμα και υπογράφουν συμφωνίες συχνά σε βάθος ετών ή και σε βάθος μισής ώρας.
Ο ηλεκτρισμός δεν αποθηκεύεται εύκολα και η τιμή του μπορεί να διακυμαίνεται σημαντικά. Μια πτώση της αιολικής παραγωγής σε μια κρύα μέρα μπορεί να δημιουργήσει μια ξαφνική έλλειψη. Εκεί είναι που ο διαχειριστής National Grid παρεμβαίνει εκ μέρους των καταναλωτών και σκοπεύει να διατηρήσει το κόστος όσο πιο χαμηλά γίνεται, αποφεύγοντας τις διακοπές.
Πως επιλέγει μονάδες το δίκτυο
Οι μονάδες αερίου στοιχίζουν περισσότεροι από τις ΑΠΕ ή τα πυρηνικά. Σε μια ημέρα με άφθονη προσφορά, αυτό σημαίνει ότι το δίκτυο μπορεί να μη τις χρειαστεί. Όμως, σε ημέρες με έντονη ζήτηση το δίκτυο χρειάζεται τις μονάδες αερίου για να βεβαιώσει ότι όλοι θα έχουν την ενέργεια που χρειάζονται.
Προκειμένου να λειτουργήσει το σύστημα, οι σταθμοί πρέπει να λένε στο δίκτυο πόσο ηλεκτρισμό σχεδιάζουν να παρέχουν. Τα στελέχη του δικτύου πρέπει να ταιριάξουν αυτά τα μεγέθη με τις δικές τους προβλέψεις για τη ζήτηση. Αν τους λείπει ενέργεια, τότε χρησιμοποιούν το μηχανισμό εξισορρόπησης για να πληρώσουν σταθμούς να ανάψουν ή να αυξήσουν την παραγωγή τους.
Σε στιγμές ιδιαίτερα υψηλής ζήτησης, οι διαχειριστές καλούν παλαιότερες μονάδες αερίου ή άνθρακα που σπανίως είναι κερδοφόροι υπό κανονικές συνθήκες. Λιγοστοί παραγωγοί, όπως η VPI που λειτουργεί πέντε μονάδες αερίου στη Βρετανία - έχουν τέτοιες μονάδες, γεγονός που τους προσδίδει μεγάλη δύναμη στην αγορά εξισορρόπησης όταν οι συνθήκες είναι ακραίες. Σχεδόν το 75% από τα 525 εκατ. λίρες που αποκάλυψε η ανάλυση του Bloomberg προήλθαν από σφιχτές ημέρες όταν το δίκτυο θα τελούσε υπό πίεση.
Εππλέον, οι μονάδες αερίου είναι δυσκίνητες. Συνήθως χρειάζονται περίπου έξι ώρες για να ψυχθούν πριν μπορέσουν να λειτουργήσουν ξανά και η Ofgem είπε ότι οι έμποροι εκμεταλλεύτηκαν αυτή την δυσκινισία προς όφελός τους. Έλεγαν στο δίκτυο ότι θα μειώσουν την παραγωγή πριν από την ημερήσια αιχμή - μεταξύ 5 και 6 το απόγευμα - και προκάλεσαν πρόβλημα στο διαχειριστή. Αν ένας σταθμός κλείσει, τότε χάνεται για την υπόλοιπη ημέρα. Έτσι, προκειμένου να είναι διαθέσιμος το απόγευμα, ο διαχειριστής πρέπει να δεχτεί την προσφορά του στο μηχανισμό εξισορρόπησης το μεσημέρι και να πληρώσει υψηλότερες τιμές για περισσότερες ώρες από ότι είναι απαραίτητο.
Προκειμένου να φανεί πόσο συχνά οι μονάδες αερίου και άνθρακα χρησιμοποίησαν αυτή τη μέθοδο, το Bloomberg ανέλυσε διαθέσιμα αρχεία από τον μηχανισμό εξισορρόπησης. Η ανάλυση φανέρωσε κάθε φορά που ένας σταθμός είπε στο διαχειριστή το πρωί ότι θα κλείσει πριν την αιχμή, αλλά προσέφερε ενέργεια στο δίκτυο μέσω του μηχανισμού εξισορρόπησης εκείνες τις ώρες.
Όταν χρησιμοποιούν τέτοιες μεθόδους, οι έμποροι τζογάρουν: Αν ο διαχειριστής δεν δεχτεί την προσφορά τους, τότε δεν αποκομίζουν τίποτα ή μπορεί και να έχουν ζημιά. Όμως αν την δεχτεί, τότε θα αποκομίσουν πολλά περισσότερα από ότι θα αποκόμιζαν στη χονδρική αγορά.
Η ανάλυση του Bloomberg αποκάλυψε ότι το στοίχημα πλήρωσε άφθονα: Κάποιες εταιρείες αύξησαν δραματικά τα έσοδά τους με αυτόν τον τρόπο.
Κάποιες στιγμές οι έμποροι ενισχύουν την επίδρασή τους στην αγορά ακόμα περισσότερο μέσω ενός πρόσθετου βήματος: Μια ημέρα πριν, λένε στο διαχειριστή ότι η μονάδα θα λειτουργεί την επόμενη μέρα κατά την αιχμή. Όταν έρθει το πρωί, του λένε ότι άλλαξαν γνώμη. Τέτοιες απότομες αλλαγές μεγεθύνουν τη δύναμή τους διότι ο διαχειριστής δεν έχει πολύ χρόνο να αντιδράσει.
Δεν είναι δημοσίως διαθέσιμα πολλά δεδομένα για αυτού του είδους την πρακτική και έτσι δεν είναι σαφές πόσο συχνά συμβαίνει. Επίσημη ανάλυση των 10 πιο ακριβών ημερών στο μηχανισμό εξισορρόπησης μεταξύ του Σεπτεμβρίου και του Δεκεμβρίου 2021 μας προσφέρει μια εικόνα. Από τα 338 εκατ. λίρες σε χρεώσεις, τα 225 εκατ. κατέληξαν σε εταιρείες που έκαναν αυτή την πρακτική και το 57% αφορούσε εμπόρους που άλλαξαν γνώμη την τελευταία στιγμή.
Ο μηχανισμός εξισορρόπησης λειτούργησε αρχικά το 2001 προκειμένου να βελτιώσει την ευελιξία και την ανταγωνιστικότητα της αγοράς. Τα τελευταία χρόνια το δίκτυο έγινε πιο εξαρτώμενο από το μηχανισμό, καθώς η Βρετανία αντιμετωπίζει ελλείψεις παραγωγής - κάτι που επιδεινώθηκε από την απόσυρση τριών μονάδων αερίου μετά τη χρεοκοπία της Calon Energy το καλοκαίρι του 2020.
Αυτές οι αλλαγές επέτρεψαν στους εμπόρους να αποκομίσουν πολύ περισσότερα χρήματα. Στα τρία πρώτα χρόνια της ανάλυσης, δεν ξεπέρασαν ποτέ τα 23 εκατ. λίρες ετησίως, ενώ το 2021 αποκόμισαν σχεδόν 329 εκατ. και το 2022 141 εκατ.
Η πιο ακριβή ημέρα στην ιστορία του μηχανισμού εξισορρόπησης ήταν στις 24 Νοεμβρίου 2021, όταν οι διακοπές λειτουργίας συνδυάστηκαν με υψηλή ζήτηση. Το δίκτυο πλήρωσε στις εταιρείες 60 εκατ. λίρες εκείνη την ημέρα, σύμφωνα με την επίσημη έκθεση και το Bloomberg διαπίστωσε ότι το 73% κατέληξε σε εταιρείες που εφήρμοζαν αυτή την πρακτική.
Η Uniper ήταν μια από αυτές. Οι έμποροι είπαν στον διαχειριστή ότι θα έκλειναν μια από τις βασικές τους μονάδες στο σταθμό Connah's Quay στο βόρεια Ουαλία. Όμως την ίδια στιγμή προσέφεραν την ίδια ισχύ στο δίκτυο μέσω του μηχανισμού εξισορρόπησης σε τιμή πάνω από 3.000 λίρες/MWh, δηλαδή πενταπλάσια από την τιμή χονδρικής. Αρκετές άλλες μονάδες εφήρμοσαν την ίδια μανούβρα.
Αντιμέτωπος με την προοπτική απώλειας 2,6 γιγαβάτ από πολλαπλές μονάδες που θα κλειναν, ο διαχειριστής αναγκάστηκε να δεχτεί τις προσφορές τους. Η Uniper πληρώθηκε 9,4 εκατ., ενώ οι μονάδες Medway και Seabank της SSE πληρώθηκαν 17,7 εκατ. Η VPI έλαβε 12,6 εκατ. εκείνη τη μέρα. Κανείς σταθμός δεν έχει λάβει περισσότερα μέσω αυτής της πρακτικής από το σταθμό Rye House της VPI. Κατασκευάστηκε στις αρχές των 1990 και είναι λιγότερο αποδοτικός και πιο κοστοβόρος από τις νεώτερες μονάδες, άρα όταν υπάρχει άφθονη ισχύς παραμένει σε αχρηστία. Όμως όταν η αγορά είναι σφιχτή, το Rye House είναι από τους τελευταίους σταθμούς που καλούνται.
Από το 2019 ως το 2020 ο σταθμός σπανίως χρειάστηκε και δεν κέρδισε ποτέ πάνω από 158.000 λίρες σε μια ημέρα.
Αυτό άλλαξε όταν η Vitol, ένας γίγαντας γνωστός για την εκμετάλλευση του χάους στις αγορές ανά την υφήλιο, αγόρασε το Rye House μέσω της VPI, τη στιγμή που οι τιμές αερίου άρχισαν να ανεβαίνουν απότομα.
Στις 10 Φεβρουαρίου, λίγες ημέρες μετά την εξαγορά, οι έμποροι της VPI εφήρμοσαν για πρώτη φορά τη μέθοδο με το Rye House και πληρώθηκαν 1,2 εκατ. λίρες σε μια ημέρα. Λιγότερο από ένα μήνα μετά, έλαβαν 2,1 λίρες σε μια ημέρα και άλλο ένα μήνα μετά το ξανάκαναν και πήραν 5,8 εκατ. λίρες.
Πρώην έμπορος σε έναν από τους μεγαλύτερους προμηθευτές της Ευρώπης περιέγραψε την εμπορία στο μηχανισμό εξισορρόπησης ως ένα παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι με τον διαχειριστή. Οι έμποροι έχουν κίνητρο να βγάλουν μέγιστα κέρδη παραμένοντας νόμιμοι και είναι αφελές να υποθέτει κανείς ότι θα συμπεριφερθούν διαφορετικά, τόνισε.
Οι συνήγοροι των καταναλωτών έχουν μια άλλη άποψη: "Εν μέσω μιας κρίσης ακρίβειας είναι εντελώς απαράδεκτο οι εταιρείες ηλεκτρισμού να έχουν υπερκέρδη", τόνισε η Τζίλιαν Κούπερ, επικεφαλής της Citizens Advice. "Ο ρυθμιστής πρέπει να διασφαλίσει ότι υπάρχει ένα δίκαιο σύστημα ώστε τα νοικοκυριά να μην επωμίζονται ακόμη ένα λογαριασμό".
(των Γκάβιν Φιντς, Τζέισον Γκρότο, Τοντ Ζίλεσπι, Bloomberg)