Η ναυτιλιακή Maersk δεσμεύεται να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα στο μηδέν μέχρι το 2050.
Ο μεγαλύτερος όμιλος μεταφοράς εμπορευμάτων στον κόσμο θέτει πρόκληση για τη βιομηχανία που αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ρυπαίνοντες.
Ο AP Moller Maersk, ο όμιλος της Δανίας που μεταφέρει σχεδόν ένα στα πέντε containers, δήλωσε ότι χρειάζεται τη δέσμευση από ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού από κατασκευαστές μηχανών και ναυπηγούς έως προμηθευτές νέας τεχνολογίας στο να εκπέμπουν μηδενικό άνθρακα έως το 2030, για να επιτύχουν το στόχο.
«Θα πρέπει να εγκαταλείψουμε τα ορυκτά καύσιμα. Θα πρέπει να βρούμε ένα διαφορετικό είδος καυσίμου ή έναν διαφορετικό τρόπο για να τροφοδοτήσουμε τα πλοία μας. Αυτό δεν είναι μόνο μια ακόμη προσπάθεια περικοπής κόστους. Είναι πολύ μακριά από αυτό. Είναι μια ουσιαστική άσκηση, στην οποία εμείς πρέπει να ξεχωρίσουμε», δήλωσε στους Financial Times ο Soren Toft, διευθύνων σύμβουλος της Maersk.
Ο στόχος της Maersk, αν και μακρινός, είναι ένας από τους πιο φιλόδοξους. Τα πλοία μεταφοράς μεταφέρουν περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου και χρησιμοποιούν σήμερα σαν καύσιμα, ένα κατάλοιπο από αργό πετρέλαιο που είναι φθηνότερο , συνεισφέροντας περίπου στο 3% των παγκόσμιων εκπομπών.
Η Maersk δεν πιέζει προς μια τεχνολογία - βιοκαύσιμα, υδρογόνο, ηλεκτρισμό ή ακόμα και αιολική ή ηλιακή ενέργεια - αλλά τονίζει το επείγον, καθώς τα περισσότερα πλοία έχουν χρόνο ζωής 20-25 ετών, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να βρεθούν βιώσιμες λύσεις σύντομα.
«Για να φτάσουμε στο στόχο μέχρι το 2050, μέσα στα επόμενα 10 χρόνια χρειαζόμαστε κάποιες μεγάλες ανακαλύψεις», δήλωσε ο κ. Toft.
Μία πρόκληση αποτελεί το γεγονός ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευμάτων πρέπει συχνά να ταξιδεύουν αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα, γεγονός που φαίνεται να αποκλείει λύσεις που έχουν ήδη δοκιμαστεί σε άλλους τύπους μεταφορών, όπως ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορτηγά.
Η Maersk εκπέμπει επί του παρόντος περίπου 36 εκατομμύρια τόνους CO2. Ο κ. Toft δήλωσε ότι η εταιρεία κατάφερε να διατηρήσει τις εκπομπές σταθερές για μια δεκαετία, παρά τη σημαντική ανάπτυξή της.
Η ναυτιλία είναι από καιρό στο προσκήνιο των περιβαλλοντολόγων λόγω της βρώμικης φύσης των καυσίμων. Σύμφωνα με τους κανονισμούς που θα κυκλοφορήσουν το 2020, οι εκπομπές θα πρέπει να μειωθούν κατά το ήμισυ μέχρι το 2050, αλλά ο κ. Toft και άλλοι υποστηρίζουν ότι χρειάζονται περισσότερα.
«Είχαμε τη δυνατότητα να απορροφήσουμε την ανάπτυξη των τελευταίων 10 ετών χωρίς να προσθέσουμε εκπομπές CO2. Είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης, αλλά δεν αρκεί. . . Όχι μόνο κυβερνήσεις και χώρες, αλλά και εταιρείες και βιομηχανίες πρέπει να φέρουν την αλλαγή. Η ναυτιλιακή βιομηχανία και η Maersk πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη τους», πρόσθεσε.
Η Maersk επιδιώκει να επιτύχει τον στόχο της χωρίς να αγοράζει αντισταθμίσεις άνθρακα. «Αγοράζοντας αντισταθμίσεις, καθυστερείτε βασικά την κατάσταση. Αυτό που κάνετε είναι να αγοράζετε στον εαυτό σας μια δικαιολογία και να ελπίζετε ότι τα χρήματα που πληρώνετε πηγαίνουν σε καλές χρήσεις, αλλά δεν αντιμετωπίζετε το ζήτημα στον πυρήνα του», δήλωσε ο κ. Toft.
4 Δεκεμβρίου 2018
Πηγή: Financial Times