Black Friday: Μήπως όμως είναι ο πλανήτης out of stock;

Ο υπερκαταναλωτισμός, ειδικά στις πόλεις, προκαλεί εφιάλτες στον πλανήτη (κι εδώ που τα λέμε, και στο πορτοφόλι μας) - Η Greenpeace προτείνει «μοναδικές ευκαιρίες» άλλου τύπου, με αφορμή την Black Friday

Ήρθε ξανά αυτή η εποχή που βομβαρδιζόμαστε από μηνύματα τύπου «διάλυση τιμών», «μοναδικές ευκαιρίες», «τελευταία κομμάτια» και όλα τα σχετικά, σε λίγα χρόνια όμως ίσως λέμε «τελευταία κομμάτια» για τα δάση, τη βιοποικιλότητα, τον αέρα που αναπνέουμε, τις θάλασσές μας, υπογραμμίζει η Greenpeace.

Η Black Friday λοιπόν είναι και πάλι εδώ, προκαλώντας εφιάλτες στον πλανήτη.

Η (όχι και τόσο αισιόδοξη) πληροφορία της μέρας: μέσα σε μόλις 5 χρόνια, από το 2015 ως το 2020, οι εκπομπές ρύπων στις πόλεις που οφείλονται στην κατανάλωση, αυξήθηκαν από 62% σε περίπου 70%. Προφανώς, οι πόλεις στις ανεπτυγμένες, πλούσιες χώρες παράγουν πολύ περισσότερους ρύπους εξαιτίας της κατανάλωσης: εφτά φορές περισσότερους από ότι οι πόλεις σε λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες. Συνολικά πάντως, τα τρία τέταρτα αερίων του θερμοκηπίου προέρχονται από τις αστικές περιοχές.

Τα καλά νέα όμως: όχι, δεν είναι ανάγκη να μετακομίσουμε, γιατί μπορούμε να έχουμε πόλεις πιο βιώσιμες. Μειώνοντας την κατανάλωση, μπορούμε να μειώσουμε και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου παγκοσμίως κατά 40% ως 70%. Πιο φιλικές προς το περιβάλλον πόλεις σημαίνει βιώσιμες μετακινήσεις, ανοιχτοί πράσινοι χώροι προσβάσιμοι σε όλους, αλλά και αλλαγή νοοτροπίας προς έναν τρόπο ζωής με χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα χωρίς καμία στέρηση. Σημαίνει στήριξη των μαγαζιών στη γειτονιά μας, συναναστροφή, ανταλλαγή απόψεων και αντικειμένων, επιδιόρθωση, επαναχρησιμοποίηση, μεταποίηση, έμφαση στην ποιότητα κι όχι στην ποσότητα.

Και όλα αυτά γίνονται, με λίγη θέληση από τις δημοτικές αρχές, που θα μπορούσαν (ανάμεσα σε άλλα πράγματα), όπως προτείνει η Greenpeace, να:

  • Στηρίξουν δραστηριότητες και πρωτοβουλίες που ενθαρρύνουν τη μείωση του υπερκαταναλωτισμού, προωθώντας αυτές που βασίζονται στην επαναχρησιμοποίηση, την ανταλλαγή και τους μικρούς δημιουργούς και παραγωγούς.
  • Δώσουν κίνητρα για την επιδιόρθωση των αντικειμένων και τη στήριξη των μικρών επιχειρηματιών στις γειτονιές
  • Επενδύσουν στην ενημέρωση όλων για τα οφέλη ενός πιο βιώσιμου τρόπου ζωής γενικότερα, πχ τις λιγότερες αλλά καλύτερες αγορές, τη Μεσογειακή διατροφή, τη μετακίνηση με ποδήλατο ή με τα πόδια, την απομάκρυνση από το πλαστικό μιας χρήσης
  • Δημιουργήσουν πράσινους, ανοιχτούς χώρους, χώρους τέχνης, αθλητισμού, πολιτισμού, δημιουργίας και έκφρασης, οι οποίοι συμβάλλουν στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής αλλά και στη βελτίωση της ψυχικής μας υγείας: να έχουμε πολλά «καταφύγια» στην καθημερινότητά μας, πιο ανθρωποκεντρικές πόλεις όπου όλοι θα μπορούν να απολαμβάνουν τα οφέλη της και θα ενθαρρύνεται η δημιουργία και η ανταλλαγή.

1

Μέχρι να γίνουν όλα αυτά, εμείς μπορούμε να κάνουμε βήματα προς μία πιο βιώσιμη καθημερινότητα, χωρίς σπατάλες αλλά και χωρίς να πρέπει να ζοριστούμε ή να στερηθούμε κάτι, βοηθώντας έτσι και εμάς και τον πλανήτη. Η Greenpeace προτείνει:

  • Έχεις δοκιμάσει τον κανόνα των 3 δευτερολέπτων; Πριν κάνουμε μια νέα αγορά, ας κάνουμε μικρή παύση και ας πάρουμε ανάσα. Αν διστάσουμε, τότε μάλλον αυτό που σκοπεύουμε να αγοράσουμε δεν το χρειαζόμαστε και μπορούμε να το αποφύγουμε (δίνοντας τα χρήματα αυτά σε κάτι που πραγματικά θα μας ευχαριστήσει)
  • Εκτός από το να σκεφτούμε αν πραγματικά χρειαζόμαστε κάτι, μπορούμε να δούμε τις επιλογές μας σχετικά με την επιδιόρθωση. Ίσως το έχουμε ήδη και απλά χρειάζεται να το φτιάξουμε. Έτσι θα συνεχίσουμε να χρησιμοποιούμε κάτι που ακόμα μας αρέσει και θα ενισχύσουμε κάποιο μαγαζί της γειτονιάς που κάνει επιδιορθώσεις.
  • Η αγορά από «δεύτερο χέρι» δεν είναι ντροπή. Πλέον υπάρχουν δεκάδες μαγαζιά με όμορφα κομμάτια κάθε είδους, που δίνουν μοναδικότητα. Αν επισκεφτούμε κάποια, θα διαπιστώσουμε με τα μάτια μας πόσα ωραία πράγματα μπορούμε να βρούμε.
  • Ανταλλάζουμε! Σίγουρα έχουμε κάποιο αντικείμενο που άρεσε σε έναν φίλο μας και δεν το χρησιμοποιούμε πολύ, και εκείνος/η έχει κάτι που αρέσει σε εσένα. Ευκαιρία να αποκτήσουμε και οι δύο αυτό που θέλουμε κάνοντας ανταλλαγή.
  • Κάνουμε τις αγορές μας σε τοπικό επίπεδο, στη γειτονιά μας, και προσπαθούμε να αποφύγουμε τα μεγάλα πολυκαταστήματα. Προσέχουμε τις ηλεκτρονικές μας αγορές, αποφεύγουμε την εξπρές παράδοση και επιλέγουμε σημείο παραλαβής (έτσι ελαττώνουμε τις μετακινήσεις και άρα εκπέμπονται λιγότεροι ρύποι)
  • Κάνουμε έξυπνες αγορές, μειώνοντας τα περιττά αντικείμενα και κάνοντας καλή έρευνα για την τιμή, την ποιότητα και το πόσο βιώσιμα ή όχι έχει παραχθεί το προιόν.
  • Με μικρές, εύκολες αλλαγές σταδιακά, υιοθετούμε έναν πιο πράσινο τρόπο ζωής, με χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Εκτός από τις αγορές μας, αποφεύγουμε τις περιττές συσκευασίες και τα πλαστικά μιας χρήσης, δοκιμάζουμε τις αγορές τροφίμων και καθαριστικών «χύμα», προτιμάμε τη Μεσογειακή διατροφή που έχει βάση τα όσπρια, τα φρούτα και τα λαχανικά με λιγότερο κρέας και γαλακτοκομικά, χρησιμοποιούμε λιγότερο το αυτοκίνητό μας και προτιμάμε τα ΜΜΜ ή το ποδήλατο. Ξεκίνα με όποια και όσα μπορείς, κανείς δεν ξεκίνησε κάνοντάς τα όλα μαζί και τέλεια!

1