Γερμανία και Νορβηγία εξετάζουν την κατασκευή αγωγού υδρογόνου
Με την Ευρώπη να σχεδιάζει να τερματίσει την εξάρτησή της από το ρωσικό αέριο το συντομότερο δυνατό, η Νορβηγία, ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας φυσικού αερίου στην ΕΕ, «θέλει να συμβάλει ενεργά στην ταχεία ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου στη Γερμανία» και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Το υδρογόνο δεν απελευθερώνει εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα όταν καίγεται και αναμένεται να διαδραματίσει βασικό ρόλο στην απανθρακοποίηση βιομηχανιών επεξεργασίας όπως ο χάλυβας και οι χημικές ουσίες.
Αλλά η αύξηση της παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας απαιτεί τεράστιες ποσότητες αιολικής και ηλιακής ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες επί του παρόντος λείπουν. Έτσι, στη μεταβατική φάση, οι εταιρείες αερίου πιέζουν για «μπλε» υδρογόνο χαμηλών εκπομπών άνθρακα που παράγεται από φυσικό αέριο με δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCS) για να θάβουν τις εκπομπές υπόγεια.
Κάποτε απρόθυμη για το «μπλε» υδρογόνο, η νέα γερμανική κυβέρνηση τώρα αλλάζει γνώμη υπό το φως του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Η Νορβηγία και η Γερμανία βρίσκονται στη διαδικασία εξέτασης «αν χρειαζόμαστε έναν αγωγό», εξήγησε ο Γερμανός αντικαγκελάριος Ρόμπερτ Χάμπεκ κατά τη διάρκεια επίσκεψης στο Όσλο στις 16 Μαρτίου μαζί με τον Νορβηγό πρωθυπουργό Γιόνας Γκαρ Στέρε.
«Η Νορβηγία θέλει να συμβάλει ενεργά στην ταχεία ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου στη Γερμανία και την ΕΕ», αναφέρει μια κοινή δήλωση μετά την επίσκεψη του Χάμπεκ.
«Για τον σκοπό αυτό, συμφωνήθηκε ότι θα διεξαχθεί κοινή έρευνα με σκοπό να καταστεί δυνατή η μεταφορά υδρογόνου μεγάλης κλίμακας, μεταξύ άλλων μέσω αγωγού, από τη Νορβηγία στη Γερμανία», αναφέρει η δήλωση.
Πιεσμένες από τον συνεχιζόμενο πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία και την αναμόρφωση της παγκόσμιας γεωπολιτικής ενέργειας, οι δύο χώρες «σχεδιάζουν να αναθέσουν γρήγορα μια κοινή μελέτη σκοπιμότητας για αυτό».
Σε μια προσπάθεια να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια στη Γερμανία, ο Χάμπεκ επισκέφθηκε για πρώτη φορά το Όσλο για να εξασφαλίσει επιπλέον φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από το κοίτασμα φυσικού αερίου Hammerfest της χώρας, το οποίο θα τεθεί ξανά σε λειτουργία το καλοκαίρι.
Αλλά ο Χάμπεκ, συναρχηγός του κόμματος των Πρασίνων της Γερμανίας, θα προτιμούσε να εισάγει «πράσινο» υδρογόνο που βλάπτει λιγότερο το κλίμα από το LNG έντασης ενέργειας και άνθρακα, ενώ οι Νορβηγοί πιέζουν για την αναγνώριση του «μπλε» υδρογόνου τους που παράγεται από απολιθώματα αέριο με δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCS).
«Χρειαζόμαστε πράσινο υδρογόνο, υδρογόνο χωρίς άνθρακα και η Νορβηγία έχει μεγάλες ικανότητες για αυτό», είπε ο Χάμπεκ. Το υπουργείο του ρώτησε τη νορβηγική ενεργειακή βιομηχανία, «πότε και πόσο πράσινο υδρογόνο μπορεί να παραδώσει η Νορβηγία;» σύμφωνα με την ημερήσια διάταξη συνεδρίασης κεκλεισμένων των θυρών που πραγματοποιήθηκε αργότερα την ίδια ημέρα.
Αλλά με την υπάρχουσα υποδομή φυσικού αερίου της Νορβηγίας, οι ενεργειακοί κολοσσοί της χώρας πιέζουν για «μπλε» υδρογόνο, λέγοντας ότι θα είναι πιο γρήγορο από την κατασκευή νέας υποδομής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου από ηλεκτρόλυση.
«Προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι ταχύτερες δυνατές εισαγωγές υψηλού όγκου υδρογόνου και να διασφαλιστεί η ταχεία διαθεσιμότητά του, θα σχεδιάσουμε επίσης από κοινού τη χρήση μπλε υδρογόνου για μια μεταβατική περίοδο», εξήγησε η κοινή δήλωση.
Αυτό χαιρετίστηκε από αναλυτές, οι οποίοι σημείωσαν την αξιοπιστία της νορβηγικής υποδομής φυσικού αερίου και τα πλεονεκτήματα της μεταφοράς υδρογόνου μέσω αγωγών. Η μεταφορά υδρογόνου μέσω αγωγών θεωρείται πιο οικονομική και φιλική προς το κλίμα από τη χρήση πλοίων.