Η Ελλάδα απέκτησε το πρώτο πρατήριο ανεφοδιασμού με υδρογόνο, στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος».

24 02 2022 | 08:41

Ο πρώτος σταθμός υδρογόνου στην Ελλάδα, βρίσκεται στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» και τον επισκέφθηκε ο Υφυπουργός Μεταφορών αρμόδιος για τις Μεταφορές Μιχάλης Παπαδόπουλος, ο οποίος ενημερώθηκε για τα τεχνικά χαρακτηριστικά της εγκατάστασης από τον Διευθυντή του ΙΠΡΕΤΕΑ ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» Θάνο Στούμπο.  

Η εγκατάσταση περιλαμβάνει μονάδα παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης νερού με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά, καινοτόμο συμπιεστή υδρογόνου στα 200 bar, δεξαμενές αποθήκευσης υδρογόνου σε υψηλή πίεση και σύστημα ανεφοδιασμού των μικρο-οχημάτων με καύσιμο υδρογόνο.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διερευνά την προοπτική συνεργασίας με το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» προκειμένου να αναπτυχθεί το κανονιστικό πλαίσιο για τη λειτουργία πρατηρίων υδρογόνου για τον ανεφοδιασμό όλων των τύπων οχημάτων.


Τεχνικές προδιαγραφές

Στο πλαίσιο της επίσκεψης, ο Υφυπουργός Μεταφορών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος δήλωσε:

 «Η χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου για τις Μεταφορές απαιτεί αρκετά βήματα ακόμη. Το Υπουργείο Μεταφορών έχει την ευθύνη ορισμού των τεχνικών προδιαγραφών που απαιτούνται για την αδειοδότηση και λειτουργία των πρατηρίων διάθεσης των καυσίμων και σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζουμε τη δυνατότητα συνεργασίας με τον «Δημόκριτο», ο οποίος έχει την τεχνογνωσία και την εμπειρία να συμβάλλει στην προετοιμασία αυτού του πλαισίου.» 

Καθετοποιημένη μονάδα
Ο Διευθυντής του ΙΠΡΕΤΕΑ ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» κ. Θάνος Στούμπος, δήλωσε:    

«Ο «Δημόκριτος» έχει δημιουργήσει το πρώτο πρατήριο ανεφοδιασμού μικρών οχημάτων με υδρογόνο, βασισμένο σε ελληνική τεχνογνωσία στο μεγαλύτερο μέρος. Είναι καθετοποιημένο, ξεκινάει από την παραγωγή του υδρογόνου μέχρι την τελική χρήση και αποτελεί την πρώτη προσπάθεια στη χώρα για να προχωρήσει η χρήση του υδρογόνου ως καύσιμο στις Μεταφορές.»  

Τι είναι το «πράσινο υδρογόνο»

Αυτό το οικολογικό καύσιμο φτιάχνεται από νερό και χρησιμοποιώντας ηλεκτρισμό από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για να διασπάσει μόρια υδρογόνου από μόρια οξυγόνου.

Το αυτοκίνητο υδρογόνου είναι ένας τύπος οχήματος εναλλακτικού καυσίμου που χρησιμοποιεί καύσιμο υδρογόνου για κινητήρια δύναμη. Η ισχύς παράγεται από τη μετατροπή χημικής ενέργειας σε μηχανική ενέργεια, είτε από την αντίδραση υδρογόνου με οξυγόνο σε μια κυψέλη καυσίμου για την τροφοδοσία ηλεκτρικού κινητήρα ή, λιγότερο συχνά, με καύση υδρογόνου σε κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Οι πρωτοπόροι

Το 2019, υπήρχαν τρία μοντέλα αυτοκινήτων υδρογόνου διαθέσιμα για το κοινό σε επιλεγμένες αγορές: το Toyota Mirai (2014), το οποίο είναι το πρώτο ηλεκτρικό όχημα αποκλειστικής παραγωγής κυψελών καυσίμου (FCEV) στον κόσμο, το Honda Clarity (2016) και το Hyundai Nexo (2018). Τον Δεκέμβριο του 2020, κυκλοφορούσαν συνολικά 31.225 οχήματα υδρογόνου τεχνολογίας FCEV στους δρόμους του κόσμου.

Από το 2019, το 98% του υδρογόνου προέρχεται από την αντίδραση νερού με μεθάνιο, ενώ παράγεται μονοξείδιο του άνθρακα και υδρογόνο. Η αντίδραση πραγματοποιείται θερμοχημικά ή πυρολυτικά με τη χρήση ανανεώσιμων πρώτων υλών, αλλά οι διαδικασίες είναι επί του παρόντος ακριβές. Γίνονται προσπάθειες ανάπτυξης διαφόρων τεχνολογιών που αποσκοπούν στο να μειώσουν το κόστος, αυξάνοντας ταυτόχρονα τις ποσότητες για να ανταγωνιστούν την παραγωγή υδρογόνου με τη χρήση φυσικού αερίου.

Τα οφέλη της τεχνολογίας υδρογόνου είναι ο γρήγορος χρόνος ανεφοδιασμού (σε σύγκριση με τη βενζίνη) και η μεγάλη απόσταση οδήγησης με ένα μόνο γέμισμα. Τα μειονεκτήματα της χρήσης υδρογόνου είναι οι υψηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα όταν το υδρογόνο παράγεται από φυσικό αέριο, το αρχικό κεφάλαιο επένδυσης, η χαμηλή περιεκτικότητα ενέργειας ανά μονάδα όγκου σε συνθήκες περιβάλλοντος, η παραγωγή και συμπίεση υδρογόνου, η επένδυση που απαιτείται να γίνει σε πρατήρια καυσίμων για τη διανομή του υδρογόνου, η μεταφορά υδρογόνου σε πρατήρια καυσίμων και η έλλειψη ικανότητας παραγωγής ή διανομής υδρογόνου στο σπίτι.

(in2life.gr)

1

Σχετικά Άρθρα

Popular Articles