ΔΕΣΦΑ: Αύξηση 100 εκατ. στο κόστος των έργων από τις ανατιμήσεις χάλυβα – Σε δεύτερο χρόνο πρότζεκτ για «πρασίνισμα» των δικτύων
Ισχυρό είναι το «αποτύπωμα» των ανατιμήσεων χάλυβα στον προϋπολογισμό των ήδη εγκεκριμένων έργων του ΔΕΣΦΑ, όπως δείχνει το νέο Σχέδιο του Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2022-2031, που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Έτσι, όπως αναφέρεται στο Σχέδιο, με βάση τον επικαιροποιημένο προϋπολογισμός των έργων που περιλαμβάνονταν στο εγκεκριμένο Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2021-2030, το κόστος τους είναι αυξημένο κατά περίπου 100 εκατ., «αντανακλώντας τις πρόσφατες εξελίξεις στην τιμή του χάλυβα καθώς και τον λεπτομερέστερο σχεδιασμό των έργων όπως προκύπτει από την ωρίμανσή τους».
Ως συνέπεια, στο προς διαβούλευση Σχέδιο το κόστος των εγκεκριμένων έργων αυξάνεται στα επίπεδα των 647 εκατ., από 540 εκατ. στο εγκεκριμένο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2030. Επομένως, με δεδομένο ότι ανέρχεται σε 183 εκατ. το κόστος των υποδομών που δίνουν για πρώτη φορά το «παρών» στο Σχέδιο, ο συνολικός προϋπολογισμός του νέου Προγράμματος είναι ύψους 830 εκατ.
Από τα νέα έργα, τη μερίδα του λέοντος σε προβλεπόμενες δαπάνες κατέχουν οι επεκτάσεις του δικτύου σε καινούριες περιοχές, το κόστος των οποίων προϋπολογίζεται σε 161 εκατ. ευρώ. Κεντρική θέση στις επεκτάσεις έχει το σχέδιο για την κατασκευή αγωγού προς τα Ιωάννινα, μήκους 210-220 χλμ. και συνολικού κόστους 156 εκατ. ευρώ, μαζί με τον απαιτούμενο μετρητικό σταθμό.
Η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης του έργου, προϋπολογισμού 156 εκατ. ευρώ, η οποία σύμφωνα με το Σχέδιο, τοποθετείται τον Ιούλιο του 2023. Η έναρξη λειτουργίας του αγωγού προβλέπεται τον Ιούνιο του 2026. Παράλληλα, στο Σχέδιο έχει ενταχθεί η κατασκευή μετρητικών σταθμών στη Βέροια και τη Νάουσα, για την τροφοδοσία των δύο πόλεων μέσω του αγωγού που προβλέπεται να κατασκευασθεί για την επέκταση του ΕΣΦΑ προς τη Δυτική Μακεδονία.
Η τελική επενδυτική απόφαση για τους δύο σταθμούς προβλέπεται για τον Ιούλιο του 2022. Η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας τους τοποθετείται στον Οκτώβριο του 2023 και τον Φεβρουάριο του 2024, αντίστοιχα.
Την ίδια στιγμή, ο ΔΕΣΦΑ πρόκειται να εντάξει σε δεύτερο χρόνο στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης πρότζεκτ για το «πρασίνισμα» των δικτύων αερίου, το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει να μελετά. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο λόγος είναι πως το πρότζεκτ δεν έχει εξειδικευθεί και κοστολογηθεί επαρκώς έως αυτή τη στιγμή, ώστε να συμπεριληφθεί στο προς διαβούλευση Σχέδιο.
«Το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης δεν περιλαμβάνει ακόμη κανένα σημαντικό σχέδιο που να σχετίζεται με την ενεργειακή μετάβαση του ελληνικού ενεργειακού τομέα και την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, σχετικό έργο του ΔΕΣΦΑ βρίσκεται σε εξέλιξη και θα αναπτυχθεί περαιτέρω στο άμεσο μέλλον, εάν χρειαστεί, αναθεωρώντας την πρόταση», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΔΕΣΦΑ.
11 Οκτωβρίου 2021
energypress