Αστυπάλαια: Διείσδυση 80% ΑΠΕ μέσω του υβριδικού συστήματος – Στις ράγες η ΥΑ για τη δημοπράτηση του έργου-πιλότου και για άλλα νησιά
Προδιαγραφές που θα προκαλέσουν πραγματική «επέλαση» των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ηλεκτρικό σύστημα της Αστυπάλαιας, θα έχει το υβριδικό σύστημα ΑΠΕ που πρόκειται να εγκατασταθεί στο νησί, στο πλαίσιο του πρότζεκτ e-Astypalea.
Είναι ενδεικτικό ότι, μέχρι το 2023, μέσω της «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής θα καλύπτεται πάνω από το 50% της ζήτησης, και παράλληλα το 100% των αναγκών φόρτισης του στόλου των ηλεκτρικών οχημάτων που θα κυκλοφορούν στο νησί. Μόλις μία 3ετία αργότερα, δηλαδή μέχρι το 2026, το ποσοστό αυτό θα ξεπερνά το 80%.
Όπως είναι γνωστό, η εγκατάσταση του υβριδικού συστήματος θα γίνει από ανάδοχο που θα προκύψει μέσα από διαγωνισμό. Για τη δρομολόγηση του συστήματος έχουν ήδη οριστικοποιηθεί οι παράμετροί του, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες στο τελικό στάδιο βρίσκεται πλέον και η Υπουργική Απόφαση, η οποία θα ανοίξει τον δρόμο για τη διενέργεια του διαγωνισμού από τη ΡΑΕ.
Πέρα από τον καθορισμό των προδιαγραφών του υβριδικού σταθμού, η Υπουργική Απόφαση επίσης θα αδειοδοτεί το έργο ως πιλοτικό πρότζεκτ, ενώ επίσης θα περιγράφει και την ανταγωνιστική διαδικασία με την οποία θα προκύψει ο επενδυτής που θα αναλάβει να υλοποιήσει την υποδομή. Πάντως, εκτιμάται ότι μετά την έκδοσή της Απόφασης, για να προχωρήσει η ΡΑΕ στην προκήρυξη θα χρειαστεί πάνω από ένα δίμηνο.
Όπως είχε αναφέρει η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Φυσικών Πόρων του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου, στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του e-Astypalea, η πρωτοτυπία και η καινοτομία του πρότζεκτ καθιστούν βέβαιο ότι η δημοπράτηση του υβριδικού συστήματος θα προκαλέσει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον πολλών εταιρειών που δραστηριοποιούνται διεθνώς σε τέτοιες εφαρμογές. Έτσι, προβλέπεται να υπάρξει ισχυρός ανταγωνισμός, ώστε να επιλεγεί ο ανάδοχος με την καλύτερη τεχνογνωσία και την πιο ελκυστική οικονομικά προσφορά.
«Αποστολή» του συστήματος θα είναι οι μετακινήσεις μηδενικών ρύπων να συνδυάζονται με την τροφοδοσία του ηλεκτροκίνητου στόλου με ρεύμα το οποίο θα παράγεται από ΑΠΕ. Μάλιστα, ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών στο νησί δεν πρόκειται να αυξήσει σημαντικά τις ενεργειακές του ανάγκες, ενώ η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων θα γίνει σταδιακά, καθ΄ όλη τη διάρκεια του πρότζεκτ, στο πλαίσιο του οποίου θα αξιοποιηθούν επίσης τεχνολογίες «έξυπνης» φόρτισης ή ακόμη και φόρτισης αμφίδρομης ροής (bi-directional charging).
Την ίδια στιγμή, η Υπουργική Απόφαση για το υβριδικό της Αστυπάλαιας θα είναι «πιλότος» για την εγκατάσταση ανάλογων συστημάτων και σε άλλα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Έτσι, θα αποτελέσει τον προπομπό για τη δημοπράτηση σταθμών ΑΠΕ με μπαταρίες, που θα καλύπτουν και πάλι την τοπική ζήτηση σε ρεύμα κατά συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό μέσω «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής.
Υποψήφια για να ακολουθήσουν τον… δρόμο της Αστυπάλαιας είναι τα 40 και πλέον νησιά που θα ενταχθούν στην εθνική πρωτοβουλία GR-eco Islands. Από αυτά, θα δρομολογηθεί η εγκατάσταση υβριδικών συστημάτων σε όσα αυτή η λύση συνάδει με τα χαρακτηριστικά του τοπικού ηλεκτρικού συστήματος, αλλά και του προφίλ κατανάλωσης.
Βασική προϋπόθεση για την ένταξη στην πρωτοβουλία θα είναι κατ΄ αρχάς το πληθυσμιακό, καθώς θα αφορά σε πολύ μικρά και μικρά νησιά, με πληθυσμό 50-3.000 κατοίκων. Δεύτερο κριτήριο θα είναι το εάν και πότε θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Προτεραιότητα θα δοθεί σε αυτά που δεν θα διασυνδεθούν ποτέ ή η διασύνδεσή τους προσδιορίζεται για μετά το 2030.
9 Σεπτεμβρίου 2021
energypress