Επτά χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, στριμώχνουν τη Γερμανία για τα «στρατηγικά αποθέματα» άνθρακα.
Τα «στρατηγικά αποθέματα» άνθρακα της Γερμανίας δέχονται πυρά στο Συμβούλιο της ΕΕ από μια ομάδα επτά χωρών - τη Γαλλία, την Πολωνία, την Ιταλία, την Ουγγαρία, την Ελλάδα, την Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο – η οποία εξέδωσε κοινή θέση σχετικά με τη μεταρρύθμιση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, λέγοντας ότι τα στρατηγικά αποθέματα ηλεκτρικής ενέργειας δεν πρέπει να τυγχάνουν ευνοϊκής μεταχείρισης από τους ευρωπαϊκούς ρυθμιστικούς φορείς.
Η δήλωση αυτή είναι μια σαφής αναφορά στη Γερμανία, η οποία έκλεισε οκτώ λιγνιτικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής το 2015 και τους μετέφερε σε ένα «στρατηγικό αποθεματικό» που μπορεί να χρησιμοποιηθεί υποστηρικτικά σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Το Βερολίνο ισχυρίζεται ότι το «στρατηγικό απόθεμα» είναι απαραίτητο για να υποστηρίξει τη μετάβαση της χώρας στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τη σταδιακή κατάργηση της πυρηνικής ενέργειας. Το γερμανικό σχέδιο εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Φεβρουάριο βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.
Ωστόσο, η Πολωνία διαμαρτύρεται για "δυο μέτρα και δύο σταθμά", επειδή το μέτρο απαλλάσσει τους γερμανικούς σταθμούς παραγωγής ενέργειας από την τήρηση περιβαλλοντικών προτύπων, συμπεριλαμβανομένων των επερχόμενων ορίων εκπομπών CO2 που συζητούνται επί του παρόντος στο πλαίσιο της τρέχουσας μεταρρύθμισης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ.
«Μία από τις ανησυχίες μας είναι η έλλειψη ισορροπίας στην προσέγγιση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε διαφορετικούς τύπους μηχανισμών διαθεσιμότητας ισχύος που χρησιμοποιούν οι κυβερνήσεις για την αποζημίωση των εφεδρικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής, υποστηρίζουν στην κοινή θέση τους οι επτά χώρες, επιχειρηματολογώντας ότι στη νέα ενιαία αγορά της ΕΕ για την ηλεκτρική ενέργεια οι κανόνες πρέπει να "ισχύουν για όλους".»
"Κατά συνέπεια, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε να δίνεται προτεραιότητα στα στρατηγικά αποθέματα ως τον καλύτερο και προτιμώμενο τρόπο επίλυσης προβλημάτων επάρκειας. Επιπλέον, όλοι οι μηχανισμοί διαθεσιμότητας ισχύος, συμπεριλαμβανομένων των στρατηγικών αποθεμάτων, θα πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις των προτύπων για τις εκπομπών που θέτει ο νέος κανονισμός ", αναφέρει η ομάδα, αναφερόμενη στα όρια εκπομπών CO2, τα οποία συζητούνται επί του παρόντος στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης της ΕΕ.
"Τα στρατηγικά αποθέματα ... θα πρέπει να περιορίζονται σε λειτουργία μόνο σε κρίσιμες καταστάσεις (π.χ. σε ακραίες συνθήκες λειτουργίας του συστήματος)", προσθέτει η δήλωση.
Οι "μηχανισμοί αποζημίωσης διαθεσιμότητας ισχύος" είναι εθνικά συστήματα που αποζημιώνουν τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής - συνήθως άνθρακα και φυσικό αέριο - που παραμένουν σε κατάσταση αναμονής σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η Επιτροπή ενέκρινε ορισμένα από αυτά τα καθεστώτα τον Φεβρουάριο, οδηγώντας σε κατηγορίες από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ότι υπονόμευσε τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις για τη μεταρρύθμιση της ενιαίας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ.
Η Επιτροπή έκτοτε κατέστησε σαφές ότι θα αναθεωρήσει την απόφαση του για τις κρατικές ενισχύσεις του Φεβρουαρίου υπό το πρίσμα των νέων κανόνων και ότι η Γερμανία δεν θα διαφύγει από την αναθεώρηση.
Οι νομοθέτες της ΕΕ συναντώνται την Τρίτη (11 Σεπτεμβρίου) σε μια προσπάθεια να συμφωνήσουν σε μια κοινή θέση σχετικά με τη μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Η σειρά τριμερών συνομιλιών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Κοινοβούλιο και τα 28 κράτη μέλη της ΕΕ στο Συμβούλιο αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο ή τον Δεκέμβριο.
10 Σεπτεμβρίου 2018
Του Frédéric Simon
Πηγή Euractiv
Περισσότερα
Poles reject ‘totally unacceptable’ EU power market reform
EU admits 'mistake' in state aid decision for German coal plants