Ποιο είναι το πρώτο «πακέτο» ενεργειακών έργων ύψους άνω του 1 δισ ευρώ που μπαίνουν στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Αναβάθμιση δικτύων, υπογειοποίηση μερικών χιλιομέτρων όπου υπάρχει σοβαρό ζήτημα ασφάλειας, απολιγνιτοποίηση, χωροθέτηση σημείων φόρτισης από Δήμους και αναπλάσεις για κλιματικά ουδέτερες πόλεις. Αυτό είναι το πρώτο «πακέτο» ενεργειακών έργων που εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης, ύψους άνω του 1 δισ ευρώ, όπως αναφέρουν κοινοτικές πηγές.
Εργα, για τα οποία η οριστική αξιολόγηση θα έχει οριστικοποιηθεί έως τα τέλη Μαρτίου, προκειμένου αμέσως μετά να ενταχθούν στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο το αργότερο στις αρχές Απριλίου, πρέπει να υποβάλει η κυβέρνηση στις Βρυξέλλες.
Στην χθεσινή τηλεδιάσκεψη του υπ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας Κώστα Σκρέκα με στελέχη της Κομισιόν, επιφορτισμένα με την αξιολόγηση των εθνικών σχεδίων, συζητήθηκαν οι προτάσεις του υπουργείου που τελούν σε επεξεργασία, προκειμένου αυτές να αποτελέσουν τον επόμενο μήνα τμήμα του Εθνικού Σχεδίου.
Εκτός του εγχείρηματος της απολιγνιτοποίησης, της ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων και του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού, το εγχείρημα επικεντρώνεται στην ανάγκη εκσυγχρονισμού των υποδομών και δη των δικτύων, όπως ανέδειξε και η πρόσφατη κακοκαιρία. Τόσο σε επίπεδο εκσυγχρονισμού τους, όσο και σε ό,τι αφορά υπογειοποίηση κάποιων τμημάτων τους σε σημεία τα οποία, σύμφωνα με τον ΔΕΔΔΗΕ, εμφανίζονται τα πιο έντονα ζητήματα ασφάλειας.
Κόστη 70-100.000 ευρώ το χιλιόμετρο
Κρίνοντας από τα διαθέσιμα για υπογειοποίηση κονδύλια, που σύμφωνα με τις πληροφορίες του Energypress, εκτιμώνται στα 200 εκατ. ευρώ, αλλά και τις τρέχουσες τιμές αγοράς, το εγχείρημα δεν θα αφορά περισσότερα από 2.000-2.500 χιλιόμετρα δικτύων Μέσης και Χαμηλής Τάσης.
Και αυτό, καθώς σήμερα, η υπογειοποίηση ενός χιλιομέτρου δικτύου στην Μέση Τάση κοστίζει γύρω στα 100.000 ευρώ (έναντι 30.000 ευρώ όταν αυτό κατασκευαστεί εναέριο). Οσο για την Χαμηλή Τάση, το κόστος κινείται στα 70.000 ευρώ (από 25.000 ευρώ όταν αυτό είναι ενάεριο). Συνυπολογίζοντας ότι θα χρειαστεί να υπογειοποιηθούν γραμμές τόσο Μέσης, όσο και Χαμηλής Τάσης, τότε με με ένα μέσο κατασκευαστικό κόστος γύρω στα 80.000- 85.000 ευρώ, η διαίρεση βγάζει 2.000-2.500 χιλιόμετρα.
Εχοντας υπόψιν τα - προς το παρόν τουλάχιστον- διαθέσιμα από το Ταμείο Ανάκαμψης, κονδύλια, αλλά και τα τεράστια κόστη που θα συνεπάγονταν ένα πανελλαδικής κλίμακας έργο - σύμφωνα με σενάρια επί χάρτου και για τα 240.000 χλμ δικτύων του ΔΕΔΔΗΕ θα απαιτούνταν 18 δισ ευρώ, όσο δηλαδή ένα ΕΣΠΑ - γίνεται σαφές ότι το δίκτυο θα υπογειοποιηθεί μόνο σε επιλεγμένα προβληματικά σημεία μεγάλων ΟΤΑ.
«Το σύνολο του κόστους υπογειοποίησης για ολόκληρο το δίκτυο είναι ένα τρομακτικό ποσό που προφανώς δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί, είναι όμως ένα από τα σημαντικά έργα που θα προωθήσει άμεσα το Ταμείο», είχε δηλώσει πρόσφατα στα Παραπολιτικά 90,1 και ο αναπληρωτής υπ. Οικονομικών, Θ.Σκυλακάκης.
Αναλυτικά, το πρώτο «πακέτο» έργων του ΥΠΕΝ που εξετάζεται να ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης θα αφορά σύμφωνα με πληροφορίες :
- Υπογειοποίηση ενός μικρού τμήματος του εναέριου δικτύου. Σήμερα τα διαθέσιμα κονδύλια είναι 150 εκατ. ευρώ και καταβάλλεται προσπάθεια αυτά να αυξηθούν στα 200 εκατ. ευρώ.
- Αναβάθμιση του εναέριου δικτύου. Το έργο αφορά τον εκσυγχρονισμό ευρύτερων τμημάτων του πανελλαδικού δικτύου, του οποίου ο τεχνικός εξοπλισμός ανάγεται στις δεκαετίες ’70 και ’80.
- Υποδομές ηλεκτροκίνησης. Χωροθέτηση σημείων φόρτισης για ηλεκτροκίνηση οχήματα σε Δήμους, σε περισσότερα από 5.000 σημεία πανελλαδικά.
- Απολιγνιτοποίηση.
- Κλιματικά ουδέτερες πόλεις. Σύμφωνα με πληροφορίες συζητείται ένα ποσό γύρω στα 500 εκατ ευρώ μαζί με την μόχλευση. Αφορά βιοκλιματικές αλλαγές, αστικές αναπλάσεις, ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και παρεμβάσεις που μειώνουν το περιβαλλοντικό απότυπωμα.
- Χωροταξικός πολεοδομικός σχέδιασμός. Εργα χωροταξίας, τομέας με τεράστια ελλείμματα πανελλαδικά, για τον οποίο υπολογίζεται ένα κονδύλι άνω των 300 εκατ ευρώ, μαζί πάντα με την μόχλευση.
Εχει σημασία να γίνει σαφές ότι τα παραπάνω ποσά αφορούν αυτή την φάση, καθώς αργότερα και όσο θα προχωρά το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν για τους ίδιους τομείς περαιτέρω κονδύλια.
Στόχος είναι έως τα τέλη Μαρτίου να έχουν οριστικοποιηθεί όλα τα σχέδια των επιμέρους υπουργείων, ώστε η Εθνική Επιτροπή, υπό τον Θ. Σκυλακάκη, να καταλήξει στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προκειμένου το αργότερο στις αρχές Απριλίου, αυτό να υποβληθεί στην Ευρωπαική Επιτροπή.
Σημειωτέον ότι με την έγκριση των εθνικών σχεδίων κάθε χώρας, αυτόματα η ΕΕ θα εκταμιεύσουν το 10% των επιδοτήσεων που αναλογούν σε κάθε μια από τις χώρες-μέλη, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.
26 Φεβρουαρίου 2021
energypress