O Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ετοιμάζεται για συνολική απογείωση

19 02 2021 | 09:28Μ. Βενέτη

Υπάρχει μια «χρυσή» λεπτομέρεια  στην τρέχουσα αποτίμηση που δίνει - προς το παρόν- η αγορά στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Προκειμένου να την αναδείξουμε, και παρά το γεγονός ότι  με τον τομέα της καθαρής ενέργειας του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχουμε ασχοληθεί εκτεταμένα τα τελευταία  χρόνια -μπορείτε να δείτε το πιο πρόσφατο αφιέρωμα μας εδώ - θα κάνουμε μια σύντομη υπενθύμιση, αναφέροντας ότι η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή αποτελεί τον βραχίονα του ομίλου για  την παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές με βασικούς τομείς  την Αιολική Ενέργεια, τα Υδροηλεκτρικά Έργα, την Ηλιακή Ενέργεια, καθώς και τη Διαχείριση και Ενεργειακή Αξιοποίηση των απορριμμάτων, των αποβλήτων και της βιομάζας.

Και ενώ η αγορά αυτόν τον καιρό έχει  επικεντρωθεί  στην εξαιρετική προσπάθεια της ΔΕΗ να μπει επιτέλους στις ΑΠΕ με την συμφωνία μαμούθ με την γερμανική RWE, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή διαθέτει ήδη ένα χαρτοφυλάκιο  έργων συνολικής ισχύος περίπου 2.000 MW (σε λειτουργία ή υπό κατασκευή), ενώ πρόσφατα η διοίκηση της εταιρείας ανέβασε τον πενταετή στόχο για τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ της εταιρείας κατά 800 MW στα 2,8 GW. Μιας και είμαστε στο κεφάλαιο της ενέργειας να αναφέρουμε ότι ένα στα είκοσι ελληνικά νοικοκυριά αγοράζει ρεύμα από την θυγατρική της ΗΡΩΝ στην λιανική ρεύματος, ενώ ο Όμιλος διαθέτει 600 MW ιδιόκτητες μονάδες παραγωγής με Φυσικό Αέριο.

 Έχοντας επενδύσει μέχρι σήμερα περίπου 2 δισ. ευρώ, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά με νέες επενδύσεις άνω των 1,7 δισ. ευρώ στην παραγωγή και αποθήκευση καθαρής ενέργειας και σε έργα περιβάλλοντος και διαχείρισης απορριμμάτων. Είναι από τις πρώτες εταιρείες που μπήκαν στον κλάδο της απορριμμάτων και πρόσφατα υπέγραψε την διαχείριση των απορριμμάτων όλης της Πελοποννήσου, μια επένδυση  ύψους 152 εκατ. ευρώ.

Στο σημείο αυτό έχει ενδιαφέρον λοιπόν να κάνουμε κάποιους υπολογισμούς: H κεφαλοποίηση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή είναι περίπου 1,59 δισ. και  βάσει της μετοχικής της σύνθεσης που φαίνεται παρακάτω, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχει το 37,3%.

λ

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχει το 37,3% της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και η ίδια έχει κεφαλοποίηση 852 εκατ. ευρώ. Εν ολίγοις, πάνω από τα 2/3 της σημερινής κεφαλοποίησης της  ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αφορούν στην ουσία την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ενώ όλο το υπόλοιπο κομμάτι των υποδομών, των παραχωρήσεων, της ανάπτυξης ακινήτων και των λοιπών δραστηριοτήτων « στριμώχνεται» πέριξ των 2,4 ευρώ/μετοχή.

Καθώς όμως οι τομείς των κατασκευών και των παραχωρήσεων ετοιμάζονται να μοιραστούν την σκυτάλη της ανάπτυξης με τον τομέα καθαρής ενέργειας, η παραπάνω λεπτομέρεια είναι αυτή που θα κάνει την διαφορά για έναν μακροπρόθεσμο επενδυτή, κάτω από το γενικό κάδρο ότι συμπεριλαμβανομένου του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, το συνολικό αποτύπωμα των έργων και των επενδύσεων του ομίλου φτάνει τα 5 δισ. ευρώ, καθιστώντας τον βασικό πυλώνα της εθνικής προσπάθειας για ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.

Ας δούμε όμως τις προοπτικές των τομέων που η αγορά ακόμα δεν έχει αποτιμήσει.

 Διεκδικεί ένα  μεγάλο μερίδιο μιας «μεγάλης πίτας»

Το 2020 παρά την επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών σε παγκόσμιο επίπεδο, χαρακτηρίστηκε  από την  αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας, την  περαιτέρω ενίσχυση της συμβολής των λειτουργικών τομέων καθαρής ενέργειας και παραχωρήσεων, τη διατήρηση υψηλού κατασκευαστικού ανεκτέλεστου και πάνω από όλα την απρόσκοπτη υλοποίηση του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου.  

Τα αποτελέσματα 9μηνου -ενοποιημένες πωλήσεις στα 723,3 εκατ. ευρώ, έναντι 837,9 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και  προσαρμοσμένο EBITDA στα 235,1 εκατ. ευρώ, έναντι 215,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019-  απέδειξαν ότι ο  Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει καταφέρει να διατηρήσει υψηλές επιδόσεις σε μια ομολογουμένως δύσκολη περίοδο.

Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι  υπάρχουν ενδείξεις ότι πέρα από τα  έργα των Ανανεώσιμων Πηγών, ο κατασκευαστικός τομέας και οι παραχωρήσεις ετοιμάζονται να ανεβάσουν ταχύτητα.

Μετά από μία βασανιστική περίοδο στασιμότητας, τα έργα που έχουν περιληφθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και στο  νέο πακέτο έργων του Υπουργείου Υποδομών αναμένεται να δώσουν μεγάλη ώθηση στον τομέα των δημοσίων έργων και κατ’επέκταση  στους κατασκευαστικούς ομίλους.  Οι δημοπρατήσεις έχουν ήδη επιταχυνθεί, με το Υπουργείο Υποδομών να έχει αναγνωρίσει ώριμα έργα ύψους 13 δισ. ευρώ που θα δημοπρατηθούν μέσα στους επόμενους 12-18 μήνες.

Όπως έχουμε ήδη επισημάνει, δεδομένων των ταμειακών ροών και της  υγιούς διάρθρωσης του ισολογισμού, αναμένουμε ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να διεκδικήσει ένα μεγάλο μερίδιο  αυτής της πίτας.

 Μέσα από αυτό το οπτικό πρίσμα, η άποψη των αναλυτών της ΑΧΙΑ σύμφωνα με την οποία το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα μπορούσε να υπερδιπλασιαστεί σε μέγεθος τα επόμενα 3 χρόνια, εάν η διοίκηση καταφέρει να εκμεταλλευτεί τη διαθέσιμη ισχύ, μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους.

Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακαβιά,  η ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας Περάματος, είναι μερικά μόνο από τα μεγάλα έργα υποδομών που αναμένεται να ξεκινήσουν να υλοποιούνται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ακριβώς σε αυτό το  σημείο  να υπενθυμίσουμε ότι οι εταιρείες Νέα Οδός και Κεντρική Οδός ελέγχονται σε ποσοστό 100% από τον Όμιλο, ενώ κατά το 17% συμμετέχει στην Ολυμπία Οδό. Εν ολίγοις, της ανήκει ένα μεγάλο ποσοστό του Εθνικού Δικτύου και οι υφιστάμενες ροές από τους οδικούς άξονες που εκμεταλλεύεται ήδη εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.   

Αν δε, υπολογιστούν και οι ροές από τη συμμετοχή στην παραχωρησιούχο εταιρεία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, όπου ο όμιλος έχει εξασφαλίσει ποσοστό συμμετοχής 32,5%, η ορατότητα των ταμειακών ροών ξεπερνάει τα 90 εκατ. ευρώ.

Καλό θα είναι να έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας και την αναφορά της γενικής διευθύντριας Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Πηνελόπης Λαζαρίδου, στην περσινή Γενική συνέλευση, όσον αφορά την πρόθεση του Ομίλου να αποκτήσει σύντομα και ο Τομέας Παραχωρήσεων τον δικό του «βραχίονα», όπως ακριβώς συμβαίνει με τον Τομέα της Ενέργειας που λειτουργεί μέσω της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή,  και τον τομέα των κατασκευών που λειτουργεί μέσω  της ΤΕΡΝΑ.

Μάλιστα η κα Λαζαρίδου είχε από τότε δηλώσει ότι αν υπογραφεί η σύμβαση για τη δημιουργία του τουριστικού συγκροτήματος (με καζίνο) στο Ελληνικό, είναι πιθανό να εισφερθεί στη νέα εταιρεία παραχωρήσεων, και εκτιμάται ότι θα προσεγγίζει ή και θα ξεπερνάει το 30%.

Όσον αφορά τώρα τον κατασκευαστικό κλάδο -ο οποίος στο 9μηνο είχε έναν κύκλο εργασιών πέριξ των  367 εκατ. ευρώ  έναντι 493,9 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και  προσαρμοσμένα EBITDA πέριξ των 14 εκατ. ευρώ-  το ανεκτέλεστο είναι άνω  των 1,5 δισ. ευρώ και οι νέες συμβάσεις εν αναμονή είναι αξίας άνω του 1,2 δισ. ευρώ (σ.σ: 450 εκατ. ευρώ για την επέκταση του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας συν τη σύμβαση για το καζίνο στο Ελληνικό, μιας και την περασμένη Παρασκευή  είχαμε την ανακοίνωση ότι η κοινοπραξία Mohegan-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μετά από συνεδρίαση του Δ.Σ. της Επιτροπής Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων αναδείχθηκε ως οριστικός ανάδοχος της άδειας).

Σε ό,τι αφορά το μέλλον, σύμφωνα με τους αναλυτές της ΑΧΙΑ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για διαγωνισμούς άνω των 2 δισ. ευρώ, ενώ να προσθέσουμε στις παρατηρήσεις για την μόχλευση της εταιρείας, ότι το καθαρό χρέος (1.301,7 εκατ. ευρώ) πέραν ότι δικαιολογείται λόγω των συνεχών επενδυτικών πλάνων που υλοποιεί ο όμιλος,  όπως έχουμε εξηγήσει ήδη για ένα μεγάλο μέρος του η βασική χρηματοδοτική επιλογή είναι η δόμησή του με τη μορφή του Project Finance.

(Liberal.gr)

 

 

 

18 Φεβρουαρίου 2021

energypress