Πέντε σημαντικά διεθνή ενεργειακά γεγονότα από το 2020 που μπορεί να πέρασαν "κάτω από το ραντάρ"
Το 2020 ήταν ένα έτος με πρωτόγνωρες αλλαγές για τον ενεργειακό τομέα, τόσο διεθνώς όσο και στη χώρα μας. Η πανδημία προφανώς ήταν ο μεγάλος πρωταγωνιστής οδηγώντας σε απότομες αυξομειώσεις της ζήτησης και των τιμών, αλλά ήταν ταυτόχρονα και ένας καταλύτης που επιτάχυνε τις ήδη υπάρχουσες τάσεις για απανθρακοποίηση και εγκατάλειψη των ορυκτών καυσίμων.
Στα πλαίσια αυτά, το energypress σταχυολόγησε ορισμένες αλλαγές που μπορεί να πέρασαν "κάτω από το ραντάρ", αλλά παρουσιάζουν έντονο ενδιαφέρον από τη χρονιά που μας πέρασε.
α) Τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα ξεπέρασαν σε πωλήσεις τα ντίζελ στην Ευρώπη
Το Σεπτέμβριο ήρθε μια στιγμή-ορόσημο για την ηλεκτροκίνηση, καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων ξεπέρασαν για πρώτη φορά στην Ευρώπη τις αντίστοιχες των ντίζελ. Η εξέλιξη αυτή θα φαινόταν μάλλον δύσκολο να συμβεί αν μας το έλεγαν δέκα χρόνια πριν, κι όμως υπό το βάρος των επιδοτήσεων στα πράσινα οχήματα και των αντικινήτρων στα ντίζελ, έγινε πραγματικότητα. Επόμενος σταθμός είναι τα ηλεκτρικά-υβριδικά να ξεπεράσουν και τα βενζινοκίνητα, αλλά αυτό μάλλον απέχει αρκετά χρόνια ακόμα.
β) Κονταίνει απότομα η "γέφυρα" του φυσικού αερίου
Το φυσικό αέριο ορθώς έχει χαρακτηριστεί ως το καύσιμο-γέφυρα προς μια οικονομία χαμηλού άνθρακα. Εντούτοις, το μήκος αυτής της γέφυρας στην Ευρώπη φαίνεται πως αρχίζει να μειώνεται αισθητά αν κρίνουμε από τις αποφάσεις και την πολιτική που ακολουθεί η νέα Κομισιόν. Τα πιο ηχηρά μηνύματα προς τον κλάδο έχουν να κάνουν με το ότι οι επενδύσεις σε έργα αμιγώς φυσικού αερίου δεν χαίρουν πλέον της "πράσινης" ταμπέλας και της σχετικής χρηματοδότησης εκτός αν συνοδεύονται από δυνατότητα χρήσης ανανεώσιμων αερίων όπως το υδρογόνο. Επίσης, το ίδιο ισχύει και στις μονάδες φυσικού αερίου όπου τίθεται αυστηρότατο όριο εκπομπών ρύπων το οποίο πρακτικά τις καθιστά εκτός "πράσινης" ταμπέλας. Τέλος, η εικόνα αυτή αντανακλάται και στα έργα PCI, όπου εξετάζεται σοβαρά η κατάργηση νέων έργων φυσικού αερίου.
γ) "Των φρονίμων τα παιδιά": 2,5 δις. δολάρια αποκόμισε το Μεξικό από την αντασφάλιση της τιμής πετρελαίου φέτος
Σε αντίθεση με άλλους παραγωγούς αργού που είδαν τα έσοδά τους να κατακρημνίζονται φέτος λόγω της πανδημίας, το Μεξικό πρόκειται να λάβει 2,5 δις. δολάρια.
Ο λόγος είναι η ετήσια πολιτική αντασφάλισης στην οποία προβαίνει κάθε χρόνο η χώρα αυτή με βάση συμφωνία της με διεθνείς τράπεζες.
Το Bloomberg αναφέρει ότι φέτος επειδή οι τιμές υποχώρησαν σημαντικά, το Μεξικό θα λάβει περί τα 2,5 δις. δολάρια, ενώ είναι η τέταρτη φορά μέσα σε δύο δεκαετίες που ενεργοποιείται η αντασφάλιση.
δ) Σχεδόν εκμηδενίστηκαν οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία στις ΗΠΑ
Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας προς τις ΗΠΑ υποχώρησαν μέσα στο Νοέμβριο στα 73.000 βαρέλια ανά ημέρα, δηλαδή στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2010 και πιθανώς στο χαμηλότερο των τελευταίων 35 ετών με βάση τα μηνιαία δεδομένα.
Η τάση οφείλεται αφενός στη μείωση της ζήτησης και αφετέρου στην αύξηση της αυτονομίας των ΗΠΑ στην παραγωγή πετρελαίου κατά την τελευταία δεκαετία. Ασφαλώς, πρόκειται για μια είδηση που θα έμοιαζε αδιανόητη σε παλαιότερες δεκαετίες.
ε) Η έκρηξη που έρχεται στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας
Πάνω από 1,3 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα πωλήθηκαν φέτος στην Κίνα, αυξημένα κατά 8% ετησίως, σύμφωνα με τον εγχώριο σύνδεσμο κατασκευαστών.
Για το 2021, η πρόβλεψη είναι 1,8 εκατ. οχήματα, δηλαδή αύξηση 40% σε ετήσια βάση, γεγονός ενδεικτικό της ταχείας αλλαγής που συμβαίνει στην Κίνα.
Οδηγός στις εξελίξεις είναι πλέον οι ίδιες οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, που παράγουν ηλεκτρικά οχήματα, όπως οι BYD, NIO, Li και Xpeng, οι οποίες μάλιστα είδαν τις μετοχές τους να αυξάνονται ιλιγγιωδώς τους τελευταίους μήνες του 2020. Οι εταιρείες αυτές παρέχουν συχνά διαφορετικές καινοτομίες σε σύγκριση με μεγάλους ξένους ομίλους όπως η VW και η Tesla, όπως και χαμηλότερη τιμή, γεγονός σημαντικό για την τοπική αγορά.
29 Δεκεμβρίου 2020
energypress