Η Κίνα «τα δίνει όλα» στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι Κινέζοι καταναλωτές σε σταθερή πορεία αγοράς περισσότερων από 1 εκ. ηλεκτρικών οχημάτων (Εlectric Vehicles, “EV”) το 2018, μετά από αύξηση των πωλήσων κατά 53% το 2017.
Η ηγεσία της Κίνας προδιαγράφει ένα "ηλεκτρικό" οδικό προς ένα ηλεκτρικό μέλλον, στοχεύοντας σε 2 εκ. ετήσιες πωλήσεις EV μέχρι το 2020 και πλήρη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, την οποία και προβλέπουν ότι θα συμβεί πριν το 2040.
Καθώς αυξάνεται η κατασκευαστική υπεροχή της Κίνας, το κόστος της τεχνολογίας αναμένεται να μειωθεί, όπως συνέβη αντίστοιχα και με την ηλιακή ενέργεια. Ως εκ τούτου, τα ηλεκτρικά οχήματα θα γίνουν πιο προσιτά για τους καταναλωτές νωρίτερα από ό,τι αρχικά υπολογιζόταν.
Με την εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεων ΕV στην Κίνα, έχει ήδη αρχίσει να διαμορφώνεται μια τάση η οποία δείχνει να επεκτείνεται και σε άλλες χώρες, με τις παγκόσμιες πωλήσεις να αυξάνονται σταθερά, καταγράφοντας τα υψηλότερα επίπεδά τους το 2017.
Η ηγεσία της Κίνας βλέπει τρία εγχώρια εθνικά οφέλη από την επέκταση της αγοράς των EV: οικονομικές ευκαιρίες, ενεργειακή ασφάλεια και καθαρότερη ατμόσφαιρα.
Για την Κίνα η οποία θέλει να ηγηθεί στον τομέα αυτό της τεχνολογίας που θα κυριαρχήσει στην παγκόσμια αγορά μεταφορών, η αγορά EV αποτελεί μια στρατηγική οικονομική ευκαιρία.
Σύμφωνα με προβλέψεις του Bloomberg, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα αυξηθούν σε 11 εκατομμύρια παγκοσμίως το 2025, 30 εκατομμύρια το 2030 και 60 εκατομμύρια το 2040, καθώς το κόστος κατασκευής θα είναι χαμηλότερο από εκείνο των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Επιπλέον, καθώς η Κίνα ξεπέρασε τις Ηνωμένες Πολιτείες στις εισαγωγές πετρελαίου το 2017, η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ένα μέσο ώστε να βελτιώσει την ενεργειακή της ασφάλεια. Η εξάρτηση από τα εισαγόμενα καύσιμα, με τιμές που καθορίζονται από μια παγκόσμια αγορά, δημιουργεί ανασφάλεια και οικονομικούς κινδύνους τόσο για την κυβέρνηση όσο και για τους Κινέζους καταναλωτές.
Όσον αφορά στα τεράστια περιβαλλοντικά προβλήματα της Κίνας, με τα αυξημένα επίπεδα αιθαλομίχλης, οι ηλεκτρικές μετακινήσεις είναι το κλειδί για την επίλυσή τους.
Με τη αύξηση της ζήτησης των ηλεκτρικών οχημάτων και την επέκταση της βιομηχανίας, οι παγκόσμιες τιμές ηλεκτρικών οχημάτων θα συνεχίσουν να μειώνονται. Προς το παρόν, το ενδιαφέρον έχει προσελκύσει η ηλιακή ενέργεια εξ αιτίας των συνεχώς μειούμενων τιμών, ωστόσο, σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί σε μια ευρεία γκάμα τεχνολογιών καθαρής ενέργειας.
Οι τιμές των μπαταριών, για παράδειγμα, οι οποίες αποτελούν το σημαντικότερο κόστος ενός ηλεκτρικού οχήματος, σημειώνουν πτωτικές τάσεις, και αναμένεται να μειωθούν περίπου στο μισό μέσα στην επόμενη πενταετία.
Με την επέκταση του κλάδου της βιομηχανίας, την ωρίμανση των εφοδιαστικών αλυσίδων και τη μείωση κόστους, η βιομηχανία EV θα ξεπεράσει τους περιορισμούς της τρέχουσας περιόδου.
Τέλος, να σημειωθεί ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση έχει να αντιμετωπίσει και κάποια επιπλέον σημαντικά εμπόδια. Η επαναφόρτιση των μπαταριών εξακολουθεί να διαρκεί πολύ, ενώ πρέπει να προβλεφθεί και επέκταση των υποδομών, ειδικά για εκείνους που μένουν σε διαμερίσματα και δεν υπάρχει πρόβλεψη για οικιακή εγκατάσταση φόρτισης αυτοκινήτων. Αυτά, ωστόσο, θεωρούνται επιλύσιμα προβλήματα.
Ενώ, λοιπόν, η Κίνα κατέχει το προβάδισμα στο παγκόσμιο στερέωμα των EV, αναμένεται ότι μετά το 2025 και άλλες χώρες θα εισχωρήσουν δυναμικά στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, με αποτέλεσμα το ποσοστό των πωλήσεων στην Κίνα να πέσει από 50% το 2025, σε 39% το 2030. Ήδη, υπάρχει σοβαρή δυναμική από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες σε άλλες χώρες, που αντανακλάται τόσο στις επιλογές των καταναλωτών όσο και στις επιχειρηματικές επενδύσεις.
Οι ΗΠΑ εξακολουθούν να είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως και ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην προηγμένη τεχνολογία. Θα χρειαστεί, ωστόσο, ισχυρή πολιτική ηγεσία ώστε να υπάρξουν προοπτικές επιτυχίας της Αμερικής στην αγορά των καθαρών τεχνολογιών.
30 Μαΐου 2018
Του Chris Busch
Πηγή: Forbes