Ντρούλιας: Ο ρόλος του υδρογόνου στην απανθρακοποίηση της Ναυτιλίας

Στο ρόλο του υδρογόνου στην απανθρακοποίηση της Ναυτιλίας αναφέρθηκε ο κ. Γιώργος Ντρούλιας, Partner and Business Development Director της Hydrus μιλώντας την Τρίτη το μεσημέρι στο 3o Hydrogen & Green Gases Forum που διοργανώνει το Energypress.
Ο κ. Ντρούλιας σημείωσε ότι βρισκόμαστε αρκετά μακριά από τη χρήση του υδρογόνου ως καύσιμο μηχανής καθώς δεν υπάρχουν ούτε υποδομές ούτε εκτίμηση κινδύνου αλλά ούτε η τεχνολογία που θα επέτρεπε να χρησιμοποιηθεί στις ποσότητες που απαιτείται και με ασφάλεια. Για τη χρήση αμιγώς υδρογόνου στη ποντοπόρο ναυτιλία βρισκόμαστε σε χαμηλό ερευνητικό στάδιο αλλά έχει εφαρμοστεί σε μικρής κλίμακας έργα (σε ferry στη Νορβηγία, στην κατασκευή μηχανών στην Ολλανδία) αλλά αυτό έχει γίνει σε ελεγχόμενα πλαίσια, για μικρές αποστάσεις και με περιορισμένη έκθεση της ανθρώπινης ζωής στη χρήση του.
Ο κ. Ντρούλιας εξέφρασε την εκτίμηση ότι οδεύοντας προς την απανθρακοποίηση, η Ναυτιλία έχει ένα πολύ δύσκολο μονοπάτι να διανύσει. Τα κεφάλαια που απαιτούνται για να είναι σύννομος ένα πλοιοκτήτης είναι μεγάλα και η εφαρμογή της έννοιας του sustainability είναι οικονομικά μη βιώσιμη.
Είναι ενδεικτικό ότι αυτή τη στιγμή το 40% των νέων παραγγελιών αφορούν σε πλοία που καίνε LNG ή μεθανόλη (κατά 35% LNG) ενώ υπάρχουν και κάποιοι που δοκιμάζουν την αμμωνία ή τη μεθανόλη. Πρόκειται για μια τάση που επιταχύνεται και από τους κανονισμούς, γεγονός που δημιουργεί αισιοδοξία για την πράσινη ναυτιλία.
Η Hydrus διεξάγει έρευνα για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και έχει εξετάσει και την αμμωνία και το υδρογόνο αλλά κα εναλλακτικές λύεις για να μειωθεί το ανθρακικό αποτύπωμα των πλοίων. Μάλιστα, η εταιρεία σε συνεργασία με την Κορέα αναπτύσσει δεξαμενή αποθήκευσης υδρογόνου με μεβράνη χωρητικότητας 180 κυβικών μέτρων κατά το τυπικό της μεθόδου που χρησιμοποιείται για το LNG, ένα έργο που παρουσιάζει προκλήσεις και θα δοκιμαστεί σε δύο χρόνια στην Ισπανία. Στόχος είναι εφόσον ρίξει το boil-off στα 0,5% την ημέρα να αξιοποιηθεί επιτρέποντας να μεταφέρονται μεγαλύτερες ποσότητες υγροποιημένου υδρογόνου.
Τέλος, υπογράμμισε ότι το υδρογόνο, κατά τη χρήση του ως καύσιμο, παρουσιάζει και άλλα προβλήματα όπως για παράδειγμα στις μηχανές εσωτερικής καύσης με την παραγωγή οξειδίων του αζώτου λόγω της υψηλής θερμοκρασίας και στο πλαίσιο αυτό απαιτείται περαιτέρω έρευνα.