Ενεργειακός Τουρισμός: Συνάντηση ΡΑΕΕΥ-ΔΕΔΔΗΕ για το debt flagging – Εντός εβδομάδας στη Ρυθμιστική Αρχή το υπόμνημα του ΕΣΠΕΝ
Οι τεχνικές παράμετροι για την ανάπτυξη του συστήματος σήμανσης οφειλετών (debt flagging) από τον ΔΕΔΔΗΕ, αλλά και οι απαιτούμενοι χρόνοι υλοποίησης, θα τεθούν σήμερα επί τάπητος σε συνάντηση που θα έχει η ΡΑΑΕΥ με στελέχη του Διαχειριστή. Στη συνάντηση αναμένεται να πάρουν μέρος και εκπρόσωποι των ιδιωτών προμηθευτών όπως και της ΔΕΗ, ενώ πραγματοποιείται σε συνέχεια της ευρείας σύσκεψης για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού, που έγινε την περασμένη εβδομάδα.
Υπενθυμίζεται ότι από τη σύσκεψη προέκυψε πως η ΡΑΑΕΥ θα αποστείλει στις 20 Οκτωβρίου την εισήγησή της στο ΥΠΕΝ για την τροποποίηση του Άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας, διαμορφώνοντας την πρότασή της με αφετηρία την αντίστοιχη γνωμοδότηση στην οποία είχε καταλήξει την άνοιξη του 2021. Έτσι, καθώς το debt flagging αποτελεί βασικό «πυλώνα» της τότε γνωμοδότησης, από τη σημερινή συνάντηση αναμένεται να προκύψουν ποιες από τις σχεδιαζόμενες λειτουργίες είναι εφικτό τεχνικά να αποκτήσει το σύστημα σήμανσης και πόσος χρόνος θα χρειαζόταν για να ετοιμαστούν.
Το σύστημα σήμανσης θα «κουμπώσει» στην πλατφόρμα Θαλής του ΔΕΔΔΗΕ, ενώ σημαντικό είναι επίσης να αποσαφηνιστούν πλήρως τα όρια ευθύνης του Διαχειριστή κατά τη λειτουργία του debt flagging. Έτσι, για παράδειγμα θα πρέπει να βρεθεί μία «φόρμουλα» ώστε να διασφαλιστεί πως ο ΔΕΔΔΗΕ δεν θα είναι υπόλογος στην περίπτωση που κάποιος καταναλωτής σημανθεί ως υπερήμερος στο σύστημα από λάθος ενός προμηθευτή, και υποστεί τις συνέπειες της σήμανσης χωρίς πραγματικά να έχει ανεξόφλητες οφειλές.
Διαφορετικός ο «ενεργειακός Τειρεσίας»
Ανεξάρτητα πάντως από τον ρόλο που πρόκειται να αποκτήσει το debt flagging με την τροποποίηση του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας, όπως ξεκαθαρίζουν στελέχη του κλάδου προμήθειας, σε καμία περίπτωση δεν προορίζεται να λειτουργήσει σαν «ενεργειακός Τειρεσίας». Κι αυτό γιατί κύρια αποστολή του είναι να κατοχυρώσει τα δικαιώματα που συνεχίζει να έχει ο «παλιός» πάροχος σε καταναλωτές που μετακινήθηκαν σε άλλη εταιρεία, αφήνοντας όμως χρέη.
Όπως προσθέτουν τα ίδια στελέχη, αντίθετα ο «Τειρεσίας» αφορά τη «μεταχείριση» του καταναλωτή από τον νέο πάροχο. Έτσι, στην περίπτωση των καταναλωτών που έχουν ενταχθεί στον «Τειρεσία», μία εταιρεία θα μπορεί να πάρει μέτρα για να διασφαλισθεί η ίδια, αναλαμβάνοντας την εκπροσώπησή τους – για παράδειγμα με την αύξηση της εγγύησης. Υπό αυτή την έννοια, ο «ενεργειακός Τειρεσίας» μπορεί να υλοποιηθεί μόνο σε εθελοντική βάση από τους προμηθευτές, και όχι να θεσπισθεί στον Κώδικα Προμήθειας όπως το debt flagging.
Λογική γνωστοποίησης του δικαιώματος αποκοπής επιφυλάσσει στο debt flagging η πρόταση του ΕΣΠΕΝ για την τροποποίηση του Άρθρου 42, με το υπόμνημα του Συνδέσμου να αποστέλλεται εντός της εβδομάδας στη ΡΑΑΕΥ, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress. Σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ, στους δύο ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς, οι προμηθευτές θα μπορούν να σημάνουν έναν πελάτη τους ως υπερήμερο, ενημερώνοντάς τον για το ότι με τη σήμανση ενεργοποιείται το δικαίωμα αποκοπής.
Πλήρως ελεύθερο το switching
Ακόμη και τότε, ο καταναλωτής δεν θα χάνει τη δυνατότητα να μετακινηθεί σε νέο πάροχο. Επομένως, το switching θα παραμείνει πλήρως ελεύθερο, με μοναδική εξαίρεση την περίπτωση που ο προμηθευτής εκδώσει στην πορεία εντολή αποκοπής.
Στην περίπτωση ενός καταναλωτή που αλλάξει πάροχο και έχει ληξιπρόθεσμα χρέη, η σήμανση θα σημαίνει πως ο «παλιός» προμηθευτής θα μπορεί στην πορεία να εκδώσει εντολή απενεργοποίησης, στην περίπτωση που ο πρώην πελάτης του δεν φροντίσει να τακτοποιήσει τις οφειλές του εντός ενός εύλογου χρονικού διαστήματος.
Η τακτοποίηση θα μπορεί να γίνει είτε με εφάπαξ εξόφληση είτε με διακανονισμό – μάλιστα, ο Σύνδεσμος προτείνει να είναι υποχρεωτική η πρόταση για ρύθμιση του χρέους σε δόσεις. Επίσης, είναι πιθανόν να εισηγηθεί κάποιους μίνιμουμ όρους, που να εγγυώνται πως ο διακανονισμός θα είναι όντως φιλικός.
Αν ο καταναλωτής προχωρήσει σε ρύθμιση, τότε θα αίρεται η σήμανση στο debt flagging από την «παλιά» εταιρεία. Η δυνατότητα για εκ νέου σήμανση από τον «παλιό» προμηθευτή θα ενεργοποιείται ξανά, μόνο στην περίπτωση που ο πελάτης αθετήσει στην πορεία τη ρύθμιση. Τότε θα ενημερώνεται από τον πρώην προμηθευτή του για την επανεργοποίηση του debt flagging, καθώς και για την «αναβίωση» της δυνατότητας αποκοπής.
Και πάλι θα δίνεται η δυνατότητα για δεύτερη ρύθμιση του χρέους που απομένει. Σε κάθε περίπτωση, η δυνατότητα αποκοπής ενός «παλιού» πελάτη δεν θα εκτείνεται πάνω από τους 12 μήνες από τη στιγμή που αυτός άλλαξε εταιρεία.